Citat:
Ursprungligen postat av
Vici
Har följt tråden men inte skrivit. Gissningsvis är handpenningen och hur den ska gå tillbaka någon form av juridisk "fälla". Om nu EB tillhandahåller ESB med uppgifter för att få tillbaka handpenningen skulle det nog juridiskt gå att få till någon form av accept av köpets avbrytande.
Det du skriver var uppenbart från första stund. Ebba ville få till ett avtal genom konkludent handlande.
Nu var det inte lika enkelt som hon och mäklarkumpanerna planerade i dimmorna av spritångorna, när de satt där på efterfesten och "tänkte" ut hur de skulle avhända gubben huset. De var ju rörande överens om att Ebba behövde Esbjörns egendom mer än honom. Kalkylen sprack, eftersom Esbjörn var inte lika ensam i världen som de antog i sin opitmism.
Nu blev det avtalsrätt, där de tänkte till fel, eftersom fast egendom inte är vanlig köprätt, där ett köp av en sak är bindande utan formkrav. Tills nu, tills Ebba gav sig ut på jakt i bostadsmarknadens träskmarker, har det varit vedertaget att köp av fast egendom inte kan genomföras utan att Jordabalkens formkrav är uppfyllda.
Min tanke om en talan om bättre rätt, blir i detta fall en märklig talan i domstol. De fall man brukar ha tvist om bättre rätt är det i normalfallet parter, som på ett eller annat sätt haft en anknytning till fastigheten, men med bristfällig dokumentation. Det jag tidigare hört talas om är dold samäganderätt, bodelningar, arv, och avtal mellan folk som har intressen i fastigheten, vistats där och har haft med den lagfarne ägaren att göra.
Det jag ser juridiskt är att Ebba har ett bristfälligt avtal som inte är bindande för att tilltvinga sig fast egendom. Det enda Ebba har är en skadeståndstalan, där frågan handlar om vilken ekonomisk skada hon lidit, i det fall Ebba kan härleda sin skada till Esbjörns agerande.
Att Ebba ska ha bättre rätt till en främlings fastighet, där enda anknytningen hon har till denna rätt, är att hon valt ut främlingens bostad som den fastigheten hon vill äga. Det är absurt med grannar som spanar in en en fastighet i lönndom, och planerar ett övertagande till underpris, på ett kuppartat sätt. Det blir extra vidrigt med tanke på alla negativa synpunkter Ebba framför om Esbjörn, hans hus och tomt. Den skandalisering Esbjörn 80 år plus, och hans nära och kära utsätts för i prisnedsättande syfte är Usch.
Handpenningen är den anknytning Ebba fixat för att ha en bättre rätt. En "rätt" som hon kom på med hjälp av sina kumpaner. Hon satsade några hundra tusen för att tjäna miljoner.
Ebba är ett tidsdokument, där vem som helst och vad som helst duger, för att längtan är stark att bilda en borgerlig regering. Ur askan i elden, säger jag.