Citat:
Ursprungligen postat av
Ghibellino
Tack för ditt inlägg. Jag ber att få återkomma angående intervjun.
Begreppet globalism, såsom jag använder det, betecknar en politisk viljeinriktning som syftar till att beröva nationerna deras självbestämmande. Det är i det perspektivet inte en spontan och naturlig utveckling rent ekonomiskt, utan en ideologi. Den innebär t.ex. att folkvalda politiker inte står på sitt folks sida, att de prioriterar annat. Och för många av dem är t.o.m. etnicitet något som helst ska "blandas upp".
Jag tycker man kan säga att Trump tydligt ger uttryck för en vilja att motverka detta. Högerpopulism är en lämplig term ett använda här, men i positiv mening.
Det är lite roligt och intressant vad man kan komma fram till om man hoppar över att nedvärdera den man diskuterar med för åsikter som denne inte nödvändigtvis har.
Det tycks mig som om det är alltför lätt för många att fördöma dom som uppfattas som meningsmotståndare utan att försöka sätta sig in i vilka värderingar dom faktiskt har.
Jag är t.ex. principiellt emot federalism med för mycket inslag av överstatlighet inom EU. EU-administrationen/ledningen försöker manipulera sig till mer makt på olika sätt, bl.a. genom att se till att få mer pengar att råda över. Flytt av "pandemipengar" är bara ett exempel.
Samtidigt inser jag att det är en liknande federalism som skapat USA och gjort USA till ett land i stället för ett antal delstater eller några grupperingar av delstater. Något som jag tror är bra.
Jag är ganska säker på att Trump vill hålla ihop USA, även om han kan tyckas ha valt splittring före sammanhållning ibland.
Jag är skeptisk till nationalism om den drivs för långt. Jag tror att frihandel i huvudsak är bra. Undantag kan göras, men större konkurrensområden främjar konkurrens och gynnar konsumenter. I huvudsak.
Gränskontroller och begränsad rörlighet över gränser är uppenbarligen en nödvändighet. Politik för migration, integration och flyktingmottagning ska i huvudsak vara restriktiv. Av en rad orsaker, varav många kan ses i erfarenheter som vi har gjort. Massinvandring av kriminella och terrorister får katastrofala konsekvenser. Vi ser inte en katastrof i Sverige, men vi ser en besvärlig situation. Jag tror man kan säga detsamma om USA.
Samtidigt ska man vara försiktig med att skylla problem som har andra orsaker på immigration.
Man ska också vara försiktig med att fördöma alla invandrare bara för att det finns kriminella och terrorister bland invandrare.
Kanske är Trump i hög grad missförstådd? Men har han i så fall inte själv en stor del av ansvaret för att det blivit så?
Det ser ut som om det är lättare för dig än för Trump själv att föra ut vad han vill...
–