2021-01-22, 14:58
Medlem
Dadelmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Personligheten må var lite si och så men det är inte största anledningen till att i stort sett hela det utvecklade amerikanska samhället avvisar Trump. Policyn/realpolitiken (i den mån han någonsin hade någon) må också vara en del men är fortfarande inte den största anledningen.

Jag och flera med mig här i tråden har nog snarare landat i att det har att göra med vilka stämningar i samhället som Trump lever och "frodas" på. Som han har byggt sin plattform på. Låt mig förklara:

I alla samhällen finns det vid varje givet tillfälle en viss andel människor som man lite hårt skulle kunna kalla för "misslyckade". I brist på bättre ord, jag får ursäkta för att det låter hårt. Det gäller i USA idag, det gäller i Sverige idag och det gällde i Tyskland på 30-talet, och i Rom i Antiken. Andelen varierar dock över tid beroende på ekonomisk utveckling och välfärdssystem.
Då kan det dyka upp en ledare som spelar till dessa grupper. Vad denne gör är att utmåla sig själv som en stark ledare som ska ställa allt till rätta. Samt utmålar andra grupper som "fiender" och onda, och som orsaken till att dessa väljargrupper har misslyckats. Det kan vara interna fiender, då ofta Media, "korrupta politiker i etablissemanget" eller personer som har invandrat till landet. Det kan vara externa fiender som andra länder, eller personer som står i begrepp att invandra till landet. Mönstet är alltid det samma: jag är den starke ledaren, häng med mig. Andra är fiender.

Givetvis förstår alla utbildade i USA detta, och förfäras över de exempel vi har sett tidigare från historien. Därför inte så konstigt att de är emot Trump.

Jo, att han är populist och demagog är väl rimligt att det gör att man ogillar honom skarpt. Men hatet tänker jag går djupare än så.

Iallafall hos mig väcks motviljan starkast av att se honom manifestera alla brister i sin person för öppen ridå utan att ha den minsta självinsikt eller skam i kroppen.
Citera
2021-01-22, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dadelmannen
Jo, att han är populist och demagog är väl rimligt att det gör att man ogillar honom skarpt. Men hatet tänker jag går djupare än så.

Iallafall hos mig väcks motviljan starkast av att se honom manifestera alla brister i sin person för öppen ridå utan att ha den minsta självinsikt eller skam i kroppen.

Varpå president Trump påtalar att de brister som du ser och hör i själva verket är tillgångar och ett bevis på hans intellekt. Samt att massmedia förvränger nyheter därför att de hatar Donald Trump.
Citat :"what you're seeing and what you're hearing is not the truth"
Donald Trump 2017 försöker få sina anhängare att förneka det de ser med egna ögon.

Ett exempel på detta är när senator Rubio påstod att Donald Trumps fingrar är korta.
Hans kampanj krävde att fox News skulle gå ut med en story om hur normala hans fingrar är. Samt att det inte finns en korrelation mellan korta fingrar och korta penisar.
En presidentkandidat sa alltså detta.

Trots att det är uppenbart för gemene man att Donalds fingrar är kortare än genomsnittet.
Trots att hans fingrar inte på något sätt spelar roll för hans förmåga att bli president.
Citera
2021-01-22, 15:22
Medlem
DrDrapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Konstigt, resten av världen visste ju, det var rejäla lockdown över världen.
Sydkorea, Kina mfl stängde ned totalt tidigt.
Ni gör er löjliga när ni påstår att samtidigt som våra Tegnell och Löfven står i TV och försäkrar att det finns "inga tecken" på att det ens skulle sprida sig från Kina till Europa så visste Trump redan ALLT om coronan men berättade inte för någon. Hur gör man för att "historierevisionera" sig själv till en sådan grad?

Citat:
Sydkorea hade tester klara i början av februari, Tyskland, WHO...
USA hade godkända tester i slutet av februari. Wow.
Trump beställde inhemsk masstillverkning av testkit redan i början på Januari. När den första batchen kom visade det sig att tillverkaren hade "råkat" kontaminera testet så att det kunde ge falska svar. Detta har varit uppe i senatsförhör, men ingen vill gå till botten med detta (som kan vara rent sabotage), utan det ser "bättre ut" att beskylla Trump för senfärdighet...

Citat:
Under tiden så sa han det var bara en smittad, det går över snart osv.
Samma som Tegnell, Löfven, Merkel, Macron, Trudeau osv gjorde vid denna tidpunkt!

Jag har fortfarande inte fått förevisat mig ett scenario där Trump skulle (utan att avsättas direkt) ha gåt emot en samlad expert- och politikerkår. Ni som vet kan väl berätta.

Kan ni tänka er presskonferensen där Trump säger någonting i stil med: "Som ett mycket stabilt geni så har jag kommit fram till att Coronan är 5 ggr farligare än vad alla andra tror. Så nu ska vi rätta våra åtgärder efter min nya insikt!"
Senast redigerad av DrDrapa 2021-01-22 kl. 15:25.
Citera
2021-01-22, 15:42
Medlem
DrDrapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
De 20 anställda var amerikaner som fritt får färdas i Kina och jaga pathogener.
Mot att de utbyter info med Kina.
Vill inte göra dig besviken nu men jag ska medge flera saker..

i all ärlighet så är jag uttråkad.
Jag ska medge att jag inte läst hela detta inlägg eller dina tidigare, och att jag medvetet ignorerar dig.
Det är inte särskilt kul att diskutera med en person som jag. Hellre än att du fortsätter bli frustrerad så önskar jag dig lycka till.

Ja, du förvånar ju ingen med din stil. TDS innebär att man utbrister i inlärda slogans tvångsmässigt ofta, och att föraktet mot oliktänkande lyser klart. Att resonera och ta del av verkligheten är däremot ingenting man slösar tid på.

Så fortsätt du att trissa pinnpelle88 istället, det kräver ju ingen större intellektuell insats från din sida och så skriver han just såna tokiga svar som ni bara vill läsa från den "andra sidan".

Men, tack i alla fall för att du är ärlig med att du läser... selektivt!

Angående 20 fritt resande amerikaner i Kina, så får inte ens Kineser röra sig fritt i sitt land. Jag kan lova dig att amerikaner är ännu mer övervakade och begränsade i sitt "sökande efter patogener". Jag vet bara inte om det bara är naivt eller om det är farligt dumt att veta att det finns folk som inte förstår detta?
Citera
2021-01-22, 15:47
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Att Biden vann får anses som helt självklart och lugnande. Han är en normal president, som 95% av alla är.

Trump är en avvikelse, och kanske den konstigaste och mest skrämmande sedan USAs grundande. Därför lär vi prata om Trump ett bra tag till för att lära oss av vad som hände.
Vem i h-e ser år 2021 de "normala" presidenterna i positivt ljus? De där under vilka USA fungerat som världspolis, satt hård press på andra nationer i stora internationella organisationer, och startat krig i tid och tid, ja jisses vad man längtar efter en återgång till det! Pax Americana, imperialism och litet utrymme för nationer till självständigt agerande. Nej tack, vi behöver bort från det där, vi behöver en pluralitet av nationer som ömsesidigt respekterar varann, inte en översittarstat som bestämmer över världens utveckling.
Citera
2021-01-22, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrDrapa
Ja, du förvånar ju ingen med din stil. TDS innebär att man utbrister i inlärda slogans tvångsmässigt ofta, och att föraktet mot oliktänkande lyser klart. Att resonera och ta del av verkligheten är däremot ingenting man slösar tid på.

Så fortsätt du att trissa pinnpelle88 istället, det kräver ju ingen större intellektuell insats från din sida och så skriver han just såna tokiga svar som ni bara vill läsa från den "andra sidan".

Men, tack i alla fall för att du är ärlig med att du läser... selektivt!

Angående 20 fritt resande amerikaner i Kina, så får inte ens Kineser röra sig fritt i sitt land. Jag kan lova dig att amerikaner är ännu mer övervakade och begränsade i sitt "sökande efter patogener". Jag vet bara inte om det bara är naivt eller om det är farligt dumt att veta att det finns folk som inte förstår detta?

Jag tar illa upp därför att du förminskar Pelles åsikter som tokiga.
Du vill framstå som tolerant och intellektuellt öppensinnig men kallar en användares ord för tokiga därför att de inte överensstämmer med dina egna.

Jag hoppas du känner en gnutta skam.
Citera
2021-01-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Innan vi ens kan diskutera det så måste vi komma överens om vad han faktiskt sa. Försökte han mörklägga viruset eller försökte han se till att inte panik spred sig?

Du frågar i Princip hur jag kan försvara att han mörkläggde viruset. Jag håller inte ens med dig där. Hur fan ska vi diskutera vad han sa om vi inte ens kan specificera, och hålla med om vad han sa?

Svara först på om han mörkläggde eller om han ville lugna folket. Det är helt olika saker.

Han försökte mörklägga viruset, sen om han hade en anledning - att inte skapa panik.... det är verkligen inte en bra ursäkt. Tycker du det?

Så han idiotförklarade sig själv - menade att han inte kunde få ut vital information utan att orsaka panik?
Eller menar han att amerikanare överlag är korkade och reagerar med panik vid dålig information?

Ser du verkligen en ursäkt i "panik"-förklaringen...
Citera
2021-01-22, 15:55
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dadelmannen

Det där är lustigt, jag tycker tvärtom att det är befriande (även om jag tror att många av de där sidorna är utslag av ett slags instinktiv manipulationsförmåga). Det värsta som finns är politiker som vill framstå som fläckfria, helylle och moraliskt oantastliga.
Citera
2021-01-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
”I relation till demokraterna”. Du kan väl ta fram citatet i fullo istället för att säga så konstiga saker som ”i relation till demokraterna”.

USA hade val-år 2020. BLM hade 25 miljoner som protesterade. Trump och biden hade rally, och folk va ute och kopulerade. Jag tror inte det hade funnits lagar eller kapacitet att stoppa smittspridningen.

Och jo, en ekonomisk panik är lika dålig som ”folk som skriker”. Du säger ordet: ”oavsett”. Vadå oavsett?

Ah, ursäkta var lite otydlig i mitt inlägg.

"their new hoax" - och att "their" menas vara demokraterna.

"“Now the Democrats are politicizing the coronavirus, you know that, right?” he said. “Coronavirus, they’re politicizing it. We did one of the great jobs. You say, ‘How’s President Trump doing?’ They go, ‘Oh, not good, not good.’ They have no clue. They don’t have any clue."

"They tried the impeachment hoax. That was on a perfect conversation. They tried anything. They tried it over and over. They’d been doing it since you got in. It’s all turning. They lost. It’s all turning. Think of it. Think of it. And this is their new hoax.”"

Så Trump sammankopplade "impeachment hoax" med att detta var deras nya "hoax".
Så vad menar han att båda är bluffar?

Ja oavsett om ursäkten - inte vilja orsaka panik - är sann eller inte så är det illa att undanhålla fakta om ett dödligt virus.

haha ekonomisk panik är lika dålig. Så vad, du offrar gärna några liv...
Citera
2021-01-22, 16:05
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Fortfarande inget svar på frågan, ganska så talande.

Ännu mer talande är att de flesta som försökt svara inte svarat med egna resonemang, utan med länkar till / citat av andras åsikter.
Citera
2021-01-22, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag försöker genuint förstå detta. Sedan dag ett har media tillsammans med deras zombie-konsumenter hatat Trump. Alltså på riktigt hatat. De pratade om riksrätt en timme efter att han blev insvuren, innan han ens hade hunnit ta två andetag som president. Allt som Trump gjorde, oavsett om det var positivt eller negativt, rapporterades med en oerhört negativ underton. Jag kan minnas EN ENDA GÅNG då Trump fick positiv kritik av media, och det var när han, helt dåraktigt, skickade 60 missiler mot Syrien 2017. Då började media prata om att detta var det mest "president-aktiga" han gjort. Alltså att bomba ett annat land.

Många Trump-trådar blir helt nedsmutsade av NPC-armen här på detta forum. Alla vet vilka det är. Jag skickar en vädjan till er, snälla, ska ni skriva här så förstör inte tråden. I den här tråden ska vi alltså försöka redogöra för de konkreta sakerna som Trump gjorde som gjorde att han var så hatad.

Håll god ton.
Kul att du avslutar med "håll god ton" när du själv varit så skojig att du kallat de som inte delar din världsbild för zombies och NPCs. Men jag ska hålla mig till ämnet.

Jag fullkomligt hatar Trump och hans beteende. Mitt hat mot mannen baserar sig på att han är en komplett jävla jubelidiot som inte förstår vilka konsekvenser hans agerande får alternativt, i så fall än värre, skiter i det.

Det är oftast inte konkret politiken jag har problem med, även om jag tycker många av hans förslag är illa genomtänkta och ofta dåliga. Hans lagförslag sticker kanske inte ut så mycket jämfört med andra politiker som finns och oavsett vad så får man räkna med att regeringar kommer driva politik som du inte håller med om emellanåt. Istället är det hur han driver igenom sina förslag, hans beteende och hur han aktivit jobbar för att underminera förtroendet för hela den västerländska demokratin som gör att han är så farlig och så hatad av de du kallar "zombies" och "NPCs".

Han skiter i lagar och regler. Fakta och vad han säger spelar ingen roll för honom, han är beredd att säga vad som helst bara för att skapa fler arga människor som vill rösta på honom. Han sparkar alla som säger emot honom (sunt att världens mäktigaste man bara har massa personer som slickar hans anus runt sig). Han är otroligt okunnig inom många ämnen samtidigt som han konsekvent vägrar lyssna på experter om de säger emot honom. Han ignorerar fakta och vetenskap. Han underminerar allmänhetens tilltro till hela det demokratiska systemet genom att måla ut alla som inte håller med honom som korrupta och onda. Han söker samarbete med diktaturer samtidigt som han bränner broarna till världens demokratier. Han utnyttjar sin ställning till att berika sina egna företag (t.ex. har han förlagt massa statsbesök och händelser till sina hotellkomplex, vilket ger bra klirr i kassan när han och 300 medarbetare och vakter ska bo där). Han benådar de kompisar som begått brott å hans vägnar och sedan håller tyst medan de som begått liknande brott av samma anledning, men som samarbetar med myndigheterna, får sitta av sina straff till fullo. Han utser vänner och donatorer till höga positioner enbart för att de är lojala. Han ljuger KONSTANT om ALLT på ett sätt som gör att allmänheten börjar ifrågasätta allt som alla politiker och offentliga personer säger. Han saknar all form av respekt för andra människor om de inte slickar hans anus. Han uppmuntrar motsättningar och våld. Och så vidare, och så vidare.

För svensk del är det framför allt hans sätt att distansera sig från Europa och NATO so mjag har varit orolig över. Han har skapat ett maktvakum utanför Nordamerika som, i vårt närområde, främst Ryssland kunnat fylla. Det är på sikt en dålig utveckling för Sverige och Europa.

"Men andra politiker då?!", kanske ni tänker nu, "de är ju ohederliga med?!". Jovars, det finns nog få politiker som inte gjort något på listan jag skrivit ovan. Men det finns mig veterligen ingen som gör allt detta och dessutom har en sådan otroligt maktfull position. Hade han gjort 1,2,5 av grejerna på listan, fine. Men han är korruption, nepotism, egoism, idioti och respektlöshet på metamfetin-spikat kokain-heroin.

Tack och lov är dock nu Biden insvuren. Jag tror inte han kommer vara den bästa presidenten i USAs historia, men jag tror att han kommer återställa någon form av förutsägbarhet och fokus på USAs och världens bästa, inte enbart sin personliga vinning.
Senast redigerad av zorigo 2021-01-22 kl. 16:42.
Citera
2021-01-22, 16:43
Bannlyst
Jag har helt glömt bort detta. Tack för påminnelsen.

Citat:
Ah, ursäkta var lite otydlig i mitt inlägg.

"their new hoax" - och att "their" menas vara demokraterna.

"“Now the Democrats are politicizing the coronavirus, you know that, right?” he said. “Coronavirus, they’re politicizing it. We did one of the great jobs. You say, ‘How’s President Trump doing?’ They go, ‘Oh, not good, not good.’ They have no clue. They don’t have any clue."

"They tried the impeachment hoax. That was on a perfect conversation. They tried anything. They tried it over and over. They’d been doing it since you got in. It’s all turning. They lost. It’s all turning. Think of it. Think of it. And this is their new hoax.”"

Så Trump sammankopplade "impeachment hoax" med att detta var deras nya "hoax".
Så vad menar han att båda är bluffar?

Ja oavsett om ursäkten - inte vilja orsaka panik - är sann eller inte så är det illa att undanhålla fakta om ett dödligt virus.

haha ekonomisk panik är lika dålig. Så vad, du offrar gärna några liv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in