Citat:
Ursprungligen postat av
dic-tator
Trumps treåriga plan för att avveckla CDC:s pandemic response team.
Misslyckandena i Trump-administrationens strategi började inte när pandemin började. Vart och ett av administrationens fyra budgetförslag sågades redan innan detta för att finansiera trumps tax cuts. Han avvlecklade som bekant hela CDC:s externa team i kina vars specialitet är att tidigt upptäcka pandemier.
Då det företag jag jobbar åt har aktivitet (och en del produktion) i Kina, vet jag "first hand" hur hopplöst det är att få ut någonting av värde från en kinesisk "kollega". Dessa jobbar först och främst åt sitt parti, sitt land, sig själv, och sedan
kanske åt dig (i den ordningen). Att Trump insåg att det var meningslöst att satsa pengar på ett antal Obama/Clinton-lojalister, några med kopplingar till den farmaceutiska industrin, plus en hoper kinesiska partifunktionärer har jag 100% förståelse för.
Hur många CDC anställda tror du att det behövs för att ta emot ett samtal från kineniska staten om en nalkande pandemi? 1? 4? 47? Att de skulle ha fått "springa fritt" ute på de kinesiska gatorna för att "leta pandemier" kan du fetglömma. Så fungerar inte Kina!
Det där är ett lysande exempel på "whataboutism". Vill Kina meddela sig med ett land vet dom telefonnumret till samtliga regeringar, och vad skulle det ha för betydelse om ditt land har en totalt tandlös "delegation" på plats. Helt irrelevant för hur sent varningen kom till oss i väst, alltså, och ett bra exempel på smutskastning av Trump.
Citat:
Ursprungligen postat av
dic-tator
Han beordrade att Obamas pandemic playbook skulle brännas. Han installerade michael caputo på cdc så att forskarna inte skulle ges tillfälle att uttala sig om covid19
Ja Obamas fantastiska "playbook". Det är mycket "När ni vet hur sjukdomen smittar, gör så här..." Eller, "fråga WHO" (som i princip styrs av Kina), eller "Vänta på vetenskapligt understödd fakta...".
Dock har jag inte hittat sidan med: Ordna snarast gatufester och folksamlingar i områden med mycket människor som kommer från en bevisad smitthärd. På vilken sida kan man läsa om denna revolutionerande metod??
Det måste vara tryggt att leva i en alternativ verklighet där "om inte om hade varit" så hade livet varit perfekt. Det finns många efterkloka "experter" i ämnet Covid. Vart var alla ni i januari 2020?
En sådan här "playbook" finns självklart i de flesta länder, och fanns även i USA efter att "the high and mighty Obama" hade lämnat över till Trump. Eller ska man betrakta en skrift av Obama som muslimerna ser på Koranen, dvs det är ett brott att ändra en enda stavelse?
Citat:
Ursprungligen postat av
dic-tator
Trots uppmaningar från CDC, US Department of Health and Human Services (HHS),Homeland security och National Security Council att öka finansieringen under budgetåret 2020-budgeten, föreslog Trump-administrationen en nedskärning på 12 procent till HHS och en nedskärning på 10 procent till CDC.
Redan nu, mitt i en av de värsta folkhälsokriserna och fram till hans avgång så har han[/url] vägrat att
1) utfärda ett national dekret som tillåter den federala regeringen att beordra sjukvårdsutrustning genom privata företag.
2)Han vägrade fram till sin avgång att återställa budgeten för CDC:s smittskyddspårning
budgetförslag 2021 för 1,2 miljoner dollar till CDC och 35 miljoner dollar till Infektionssjukdomar samt rapid response team som är expeter på smittspårning.
Det ovan nämnda är bara de vanliga väl utvalda "sanningarna" där man som duktig agendadrivande skribent lägger ut rökridåer och insinuationer, och inte frågar sig:
Skulle det ha haft någon som helst betydelse på coronapandemin?
Vad gjorde Trump istället?
Har man förresten sett om
smittspårning fungerat i ett enda land på jorden (förutom möjligen Sydkorea). Smittspårning brukar "balla ur" efter midre än en vecka och vid fler än ett par hundra fall. I princip undantagslöst. Anledningen är att man inbillar sig att det finns något system som kan användas för att beskriva kaosteori. Det finns det inte!
Jag vill fortfarande ha svar på min fråga:
Vad borde Trump ha gjort då han, som första människan på jorden, fick uppenbarelsen om covids verkliga farlighet?