2021-01-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Egentligen finns det inga underlag för ditt påstående om att ytterst lite talar för att mordet var professionellt utfört!
Ex.vis. ; skott 1 var avsett för LP, men hon vred på sig i skottögonblicket. skott nr 2 avlossat på närmare håll mot OP och träffade klockrent.
skotten 3 och 4 avlossades aldrig, t.ex. pga eldavbrott.
Mördaren är alltjämt borta, detta om någonting talar starkt för, att han var ett proffs.
Det finns en rad omständigheter som talar för ett ickeprofessionellt utfört mord.
Bla. som jag skrev valet av vapen och plats för modet.
Ingen ljuddämpare avvändes man valde en plats där det ändå rörde sig förhållandevis mycket folk och risk för mördaren att exponeras mycket,
Enligt vittnesmålen så stoppade GM snabbt ner pistolen tänk om någon hade beskjutet honom eller på annat sätt attackerat honom? Ett proffs hade säkert haft beredskap på det och haft vapnet tillgängligt längre än vad GM hade.
Ingen som helst maskering eller liknande förekom,
Det finns också vissa uppgifter om art GM möjligen ska ha haft lågskor på sig vilket med tanke på årstiden och förhållandena på platsen verkligen inte var optimalt eller tyder på god planering.
Likaså skottet mot LP.
Antingen ingick det i planen att släcka också henne eller så gjorde det inte det.
Om det inte gjorde det så varför i all sin dar sköt man mot henne alls?
Om det ingick i planen varför fullföljde man inte och sköt ett till skott mot henne?
Det finns väl ingen plan i världen som innehåller både skjut eller skjut inte!?

Det var bara några av de saker som tyder på att mordet var i princip helt oplanerat och icke professionellt utfört.
Citera
2021-01-21, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Den mest trovärdiga teorin.

Det finns inga bevis för att SE var GM.

Den som hävdar att SE var GM ljuger.

Det finns frågetecken men inget som håller för att hävda att SE var GM.

Att tala illa om en död man är skamligt.
Det är väl iofs ingen här som med bestämdhet hävdar att SE är =GM?
Detta är en diskussionstråd och jämför du med andra Palmemordsrelaterade sådana så skrivs det i de flesta såna betydligt mer lögner eller i vart fall saker med avsevärt mindre substans än vad det gör här.
Jag hävdar då att ni som säger att SE var ett oskyldigt vittne ni ljuger ju bara.Tänk de som tror att det var CP de jluger ju och talar illa om en död man.
Ja det gäller förstås även de som tror på VG eller varför inte CA?
De ljuger ju också och talar illa om döda män.
Citera
2021-01-21, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det finns en rad omständigheter som talar för ett ickeprofessionellt utfört mord.
Bla. som jag skrev valet av vapen och plats för modet.
Ingen ljuddämpare avvändes man valde en plats där det ändå rörde sig förhållandevis mycket folk och risk för mördaren att exponeras mycket,
Enligt vittnesmålen så stoppade GM snabbt ner pistolen tänk om någon hade beskjutet honom eller på annat sätt attackerat honom? Ett proffs hade säkert haft beredskap på det och haft vapnet tillgängligt längre än vad GM hade.
Ingen som helst maskering eller liknande förekom,
Det finns också vissa uppgifter om art GM möjligen ska ha haft lågskor på sig vilket med tanke på årstiden och förhållandena på platsen verkligen inte var optimalt eller tyder på god planering.
Likaså skottet mot LP.
Antingen ingick det i planen att släcka också henne eller så gjorde det inte det.
Om det inte gjorde det så varför i all sin dar sköt man mot henne alls?
Om det ingick i planen varför fullföljde man inte och sköt ett till skott mot henne?
Det finns väl ingen plan i världen som innehåller både skjut eller skjut inte!?

Det var bara några av de saker som tyder på att mordet var i princip helt oplanerat och icke professionellt utfört.
Nåja. Mördaren kom elegant undan, ej avhörd sedan dess. Oproffsige SE då?!
En fråga som div. SE.kramare aldrig synes ha klarat ut: Vart gjorde SE då av "den rykande spädgrisen", efter skotten runt kl. 23.21.30.pip?? Hade han nån älskarinna där i kvarteren, som han kunde anförtro vapnet till?
Citera
2021-01-21, 22:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
En fråga som div. SE.kramare aldrig synes ha klarat ut: Vart gjorde SE då av "den rykande spädgrisen", efter skotten runt kl. 23.21.30.pip?? Hade han nån älskarinna där i kvarteren, som han kunde anförtro vapnet till?

Måste mördaren ha gjort sig av med vapnet minutrar efter mordet? Det var ju inte direkt som att polisen stängde av stan.
Citera
2021-01-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Måste mördaren ha gjort sig av med vapnet minutrar efter mordet? Det var ju inte direkt som att polisen stängde av stan.
Meen....SE begav sig ju för böfvelen tillbaks till mordplatsen och fjollade runt där.
DÅ fanns det ju en viss risk för att SE skulle halka, puffran glida ur hans fickplunteväska och ett random skott gå av.
Inte ens den så sluge och iskalle SE skulle väl ha tagit en sån risk?
Sen så kunde ju Kling eller Klang fått för sig att muddra honom?? Hans anknytn. till närliggande Skandiahuset borde ju på en gång ha gjort honom klart misstänkt!
Citera
2021-01-21, 22:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Meen....SE begav sig ju för böfvelen tillbaks till mordplatsen och fjollade runt där.
DÅ fanns det ju en viss risk för att SE skulle halka, puffran glida ur hans fickplunteväska och ett random skott gå av.
Inte ens den så sluge och iskalle SE skulle väl ha tagit en sån risk?
Sen så kunde ju Kling eller Klang fått för sig att muddra honom?? Hans anknytn. till närliggande Skandiahuset borde ju på en gång ha gjort honom klart misstänkt!
Att Stickan sprang iväg bort från mordplatsen får väl betraktas som utrett. Men inte att han sedan kom tillbaka dit väl?
Citera
2021-01-21, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Läser artikeln i Skydd och Säkerhet.

Enligt SE var han nu förste person på plats efter skotten, AH och SG var inte där ännu, vilket han sagt i tidigare förhör. Hur han då inte kan se npgon gärningsman är ett mysterium i sig, vi vet att gärningsmannen dröjde några sekunder innan han sprang iväg.
Han säger också att han har mycket bråttom och känner sig mest irriterad, egentligen har han inte tid att hjälpa till, han ska på semester nästa dag, och missar han nu bussen/tunnelbanan är det 1,5 timme till nästa.

Hade det verkligen varit sant att han egentligen inte ville hjälpa till och hade så bråttom, så hade han kunnat gå vidare efter att ha sett AH och SG mfl hjälpa till, det är dessutom belagt att dessa var först på plats. Istället har ingen sett eller hört honom och ingen minns honom trots att han ger sig själv denna framträdande roll.

Engström som jag känner honom.
Citera
2021-01-21, 23:09
Medlem
Citat:
Det vet vi ju inte men om jag tvingas gissa så är min teori att vapnet fick tillbringa helgen på SEs kontor där det borde ha fått stanna från början.
Citera
2021-01-21, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det vet vi ju inte men om jag tvingas gissa så är min teori att vapnet fick tillbringa helgen på SEs kontor där det borde ha fått stanna från början.

Jag har rätt svårt för teorin att Engström sköt Palme. En av alla saker jag stör mig på är synen av Engström när han kliver in på Skandia nån kvart efter mordet och har revolvern dinglade i en handlovsväska medan han börjar prata med väktarna...
Citera
2021-01-21, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Engström som jag känner honom.
Menar du att du kände SE?
Det var intressant.
Citera
2021-01-21, 23:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Hur förklarar du att SE fick ner en Magnumrevolver i sin handledsväska? Den var bara 10x15 cm där han förvarade plånbok o nycklar.
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
//
Handledsväskan nämns i förhöret med väktaren HO, den 12:e juni 1986, s. 7:

O: Ja, jag är inte riktigt säker men han brukar ha en sådan där liten handledsväska. Som man har lite, ja, plånbok och nycklar och någon anteckningsbok …
F: Mm, du menar en sådan där med rem på.
O: Ja just det, typ 15*10 cm ungefär i den storleken.

Väskan lades helt öppet på disken i receptionen när SE återkom till Skandia, och ringde hem till sin fru, efter kl. 23:40. (Enligt förhöret med väktaren ALG.) Så den kan väl inte ha innehållit en revolver, i alla fall. Har numret kontrollerats, att han ringde hem till frun? Minns ingen sådan uppgift från internutredningen ... *thrillermusik*
Helt otroligt ändå att väktare på Skandia så där flera månader senare kunde komma ihåg att SE lade upp sin omtalade handledsväska på disken i Skandias reception när han kom tillbaka efter mordet, och att man dessutom kommer ihåg att måtten på väskan var typ 15 x 10 cm. Det här är för övrigt bara halva storleken jämfört med polisens måttuppgift om 15 x 22 cm (och vittnet Yvonne N:s uppskattning om ca: 15 x 20 cm). Om de här väktarna har rätt så kan det ju knappast ha fått plats någon större revolver då i SE:s väska. Åtminstone inte en sk. spädgris:
https://largest.org/wp-content/uploads/2019/01/Pfeifer_Zeliska_600.jpg
Senast redigerad av Draifos 2021-01-22 kl. 00:23.
Citera
2021-01-22, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Helt otroligt ändå att väktare på Skandia så där flera månader senare kunde komma ihåg att SE lade upp sin omtalade handledsväska på disken i Skandias reception när han kom tillbaka efter mordet, och att man dessutom kommer ihåg att måtten på väskan var typ 15 x 10 cm. Det här är för övrigt bara halva storleken jämfört med polisens måttuppgift om 15 x 22 cm (och vittnet Yvonne N:s uppskattning om ca: 15 x 20 cm). Om de här väktarna har rätt så kan det ju knappast ha fått plats någon större revolver då i SE:s väska. Åtminstone inte en sk. spädgris:
https://largest.org/wp-content/uploads/2019/01/Pfeifer_Zeliska_600.jpg

Tror man att Stig lägger vapnet i handledsväskan eller ?

Annars tänker jag att handledsväskan bara är en likhet mellan Stig o mannen på David Bagars gata
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in