2021-01-21, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Är det inte från HO tiden 23.40 härstammar? Han kan ju ha tittat på klockan efter SE har varit där ett tag. Det är även 3 mån efter HO förhörs. SE kan ha varit tillbaka tidigare.

23:30 hade inte båda vakterna varit i receptionen, men det var dem.
Citera
2021-01-21, 14:54
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
TEORI 2 (SE är oskyldigt vittne):
====================

Mördaren springer uppför trappan och både LJ och YN ser denne man som av en tillfällighet också har en liten väska som vad gäller storlek liknar SE:s, men dock tycker hon den ser hård ut till formen.

Engström dyker upp på mordplatsen ca 30-45 sekunder efter skotten.

Det är så pass lite folk på plats att han förleds att tro att mordet precis hänt.

Han får läget klart för sig, blickar in mot gränden och ser Jeppsson.
Fler personer strömmar till. Engström tror att han har en framträdande roll när han kastar åt Hage och Glantz lite gubbviktiga kommentarer kring hur kroppen bör hanteras.

Han försöker uppta nån sorts kontakt med Lisbeth och hör henne prata om en blå täckjacka. Polisen anländer och han tror att de springer in i gränden för att han anvisat dem dit.

Han gör själv en halvhjärtad ansats att följa efter dem. Är tillbaka på mordplatsen ett par minuter senare.

Misslyckas att tilldra sig polisernas intresse eftersom de är upptagna med annat folk och att deras agerande på platsen inte är direkt exemplariskt. Ambulansen lämnar platsen.

Avspärrningen sätts upp.

Ev ställer sig SE och talar med en annan person då det finns vittnesuppgifter om en 50-årig man med keps som diskuterar fram och tillbaka med en annan man.

Engström får höra att det är Palme som är skjuten och blir upprörd. Han tar sig tillbaka till Skandia för att få prata av sig och ringa hem, detta 10-20 minuter efter mordet.

Om HO:s vittnesmål stämmer är han nu så chockad att han avger ord och meningar som inte riktigt hänger ihop.

Den mest trovärdiga teorin.

Det finns inga bevis för att SE var GM.

Den som hävdar att SE var GM ljuger.

Det finns frågetecken men inget som håller för att hävda att SE var GM.

Att tala illa om en död man är skamligt.
Citera
2021-01-21, 15:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Nej, om du tittar tidigare i tråden så har jag tagit den texten från någon som tror (precis som du) att SE var ett oskyldigt vittne ...

Jag vill egentligen ingenting mer än att få fram i förts hand två alternativa hypoteser.

De BÄSTA teorierna , NEDSLIPADE , till :

1) SE som GM

2) SE som oskyldigt vittne

se tidigare i tråden ...

Jag vet inte om det är görbart att jobba på det sättet som jag föreslog ... men du kan följa mitt resonemang i tidigare inlägg.

Ah, ok.

Jag ser dock ett lite problem med denna typ av "teoribeskrivning" och det är att den blir mer som en konst i att berätta en "historia" när man ex. uttrycker sig med egna värderingar och spekulationer..
.. som "han stäckte ut handen och pekade i militärisk stil".
Thomas Pettersson har på ett otroligt sätt fått många läsare dit han vill genom sitt sätt att beskriva händelserna och uppgifterna.(Med en klar hjälp sedan från åklagaren 2020).
Det visar sig inte minst i detta forum och hur många nya signaturer anslutet det senaste året.

Så frågan är kanske hur dessa olika perspektiv ska beskrivas och av vem?
Om man efter det låter dem granskas och bemötas, där efter förklaras eller förfinas så kanske det inte spelar någon roll? Eller kanske rentav stryks om den går att avföra? (Dock får jag för mig att prestigen kring teorier är lite för hög här inne att sådant inte låter sig göras)
Citera
2021-01-21, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
23:30 hade inte båda vakterna varit i receptionen, men det var dem.

Vi vet ju som sagt var inte när Engström är tillbaka. Tiden 23.40 är en grov gissning från Olofssons sida flera månader senare efter att han och Gahn har pratat ihop sig om en rimlig tid. De baserar den på att Gahns rond enligt schema tar slut 23.30. Men är hon verkligen tillbaka i receptionen först då? 23.22 larmar hon på den beryktade dörren till lastkajen. Väktarna uppger att det därifrån är ett par minuter upp till receptionen...

Tycker inte man kan utesluta att Engström är tillbaka på Skandia bara några minuter efter halv tolv. Han säger själv att han knallar dit när avspärrningen dras. Det sker när ambulansen lämnar platsen 23.28.
Citera
2021-01-21, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag undrar om någon vet vilket vittne det är SE har sett när han pratar om en högljudd man i rött skägg som verkar berusad och frågar "Är det Palme, är det Palme?!"

Är det AB han menar tro?

Högst troligt. Han säger att personen är lik revyskådisen Tompa-Jan. Kanske hyffsat träffande.

https://www.sjobergbildbyra.se/fotoweb/cache/5003/Classicpicture/Classicpicture21/SC224351.t5507d2a5.m600.wsjobergwatermarkbottom.ti f.xXVQZaAO0MbNwLLLb.jpg

http://palmemordet.eu/wp-content/uploads/2013/03/andersb2.png
Citera
2021-01-21, 16:46
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ah, ok.

Jag ser dock ett lite problem med denna typ av "teoribeskrivning" och det är att den blir mer som en konst i att berätta en "historia" när man ex. uttrycker sig med egna värderingar och spekulationer..
Thomas Pettersson har på ett otroligt sätt fått många läsare dit han vill genom sitt sätt att beskriva händelserna och uppgifterna.(Med en klar hjälp sedan från åklagaren 2020).
Det visar sig inte minst i detta forum och hur många nya signaturer anslutet det senaste året.

Om man efter det låter dem granskas och bemötas, där efter förklaras eller förfinas så kanske det inte spelar någon roll? Eller kanske rentav stryks om den går att avföra? (Dock får jag för mig att prestigen kring teorier är lite för hög här inne att sådant inte låter sig göras)
Är med på vad du menar.

Jag försöker släppa prestigen för det är en dålig kamrat vid problemlösning - ett öppet förhållningssätt är det bästa.

Sen är det klart att man svänger och hjärnan säkert tolkar in saker efter det - men jag försöker att inte låsa mig för något.

Jag är helt öppen att det kan dyka upp nånting som - i mina ögon - tydligt friar SE - har inga problem med det.
Citera
2021-01-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det jag försöker få fram är att vi har två olika versioner om hur det här har gått till, Stig Engströms och åklagarens. Sedan finns det kanske uppåt femtio andra versioner här i tråden, och de ändras dessutom med tiden och anpassar sig hela tiden efter motargumenten. Jag tror (som matsqq också är inne på) att en hel del återkommande tjafs kan undvikas om var och en berättar hur han/hon själv tror att händelseförloppet ser ut, gärna på ett sätt som gör att det blir en begriplig och logiskt sammanhängande berättelse. Eftersom de flesta rimligen har en uppfattning som ligger ganska nära någon av de här versionerna som Engström, resp. åklagaren har lagt fram så kanske man bara kan säga "Jag tror att det har gått till som Engström själv berättar", eller "Jag tror att det har gått till som åklagaren beskriver det".

Visst, man kanske inte tror att det har gått till exakt som i någon av de här två dominerande modellerna, men då bör man ju kunna beskriva på vilket sätt den egna teorin i så fall skiljer sig från den grundmodell man utgår ifrån (dvs. Engströms eller åklagarens).

Min egen uppfattning är mycket lätt att redogöra för, så jag kan ju börja. Jag menar alltså att åklagaren Krister Petersson på pressträffen presenterade en logiskt sammanhängande och fullt rimlig teori om hur det här har gått till, och jag tror att han är rätt ute förutom möjligen om två saker (och som egentligen inte spelar någon större roll):

1. Han blandade tydligen ihop i vilken ordning utstämplingen och samtalet med väktarna skedde.
2. Han verkar felaktigt tro att Stig Engström måste ha sett Lars J inne i gränden.

Ni får gärna ha invändningar mot hur jag tror att det har gått till, men skriv kanske hellre ner en egen motsvarande sammanfattning så kan vi enkelt jämföra dem sedan och lättare se vilken som verkar rimligast.

Borde väl egentligen inte stånga pannan mot den här väggen en gång till men...

Varför i allsin dar skulle det bara finnas två teorier kring Engströms agerande på mordplatsen? KP har väl för övrigt inte ens en sån teori. Eller missade jag nåt under presskonferensen? La han fram nån sorts förslag på gärningsbeskrivning?

Varför ska jag tro att det har gått till som Engström själv berättar bara för att mina tankar om mordet ligger närmare det än att han sköt Palme?

Varför är det konstigt att de här ideerna ändras hela tiden? Det är väl för tusan bara ett sundhetstecken att man reviderar sina uppfattningar efter vettiga invändningar och nya insikter.

Tror du utredningens teori om hur Engström sköt Palme hade varit statisk om de fortsatte att utreda honom? De hade absolut inte formulerat om den utifrån vad de kommit fram till?

Hur förhåller du dig till andra vittnen? Är det de säger rätt igenom korrekt? Om det finns nåt som måste omtolkas får man stryka alltsammans?

Är alla tänkbara förklaringar till mordet på Palme inristade i sten och omöjliga att peta på?

Har du över huvud taget färgseende?
Senast redigerad av Bemp 2021-01-21 kl. 17:10.
Citera
2021-01-21, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Jaa. 99% av alla sv. skjut Mord där GM kommit undan spårlöst är utförda av proffs. Gäller även de som är utförda på "Järva nya skjutbanor" - en plats nära mig, som jag har god koll på!

Knappast mördaren var en klåpare finns absolut INGENTING som talar för att han var ett proffs men jävligt mycket som tyder på motsatsen
Citera
2021-01-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ah, ok.

Det var inte så mycket vetenskap i detta. Skissade lite snabbt på ett förslag på hur Engströms närmaste kvart kan ha sett ut när han låser sin kontorsdörr den här kvällen. Det var inte tänkt att landa i nån sorts uppstyrd och saklig sammanställning. Jag har inte gjort en powerpoint av det.

De slängigare formuleringarna har dock sitt syfte. Med "en halvhjärtad ansats" att jaga ikapp poliserna menar jag att han inte drar iväg som en skottspole. Med de "gubbviktiga påpekandena" menar jag att han tror sig själv om att fylla en funktion i livräddningsarbetet när han mest bara är en skuggfigur.

Det här tål sen att dissekeras hur som helst. Vill nån lägga till, dra ifrån och ifrågasätta så berättar jag gärna mer hur jag tänkt.
Citera
2021-01-21, 17:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Högst troligt. Han säger att personen är lik revyskådisen Tompa-Jan. Kanske hyffsat träffande.

https://www.sjobergbildbyra.se/fotoweb/cache/5003/Classicpicture/Classicpicture21/SC224351.t5507d2a5.m600.wsjobergwatermarkbottom.ti f.xXVQZaAO0MbNwLLLb.jpg

http://palmemordet.eu/wp-content/uploads/2013/03/andersb2.png

Men AB får reda på att offret är Palme först när polisen knackar på hans dörr efter klockan 2 på natten. Detta har han berättat om. Han tyckte det var korkat att polisen inledde med att säga att mordoffret var Olof Palme, för det blev så klart en liten chock som påverkade hans koncentrationsförmåga.

Jag tror det var Gunnar Wall som intervjuat AB för en av sina böcker.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-01-21 kl. 17:39.
Citera
2021-01-21, 17:47
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det var inte så mycket vetenskap i detta. Skissade lite snabbt på ett förslag på hur Engströms närmaste kvart kan ha sett ut när han låser sin kontorsdörr den här kvällen. Det var inte tänkt att landa i nån sorts uppstyrd och saklig sammanställning. Jag har inte gjort en powerpoint av det.

De slängigare formuleringarna har dock sitt syfte. Med "en halvhjärtad ansats" att jaga ikapp poliserna menar jag att han inte drar iväg som en skottspole. Med de "gubbviktiga påpekandena" menar jag att han tror sig själv om att fylla en funktion i livräddningsarbetet när han mest bara är en skuggfigur.

Det här tål sen att dissekeras hur som helst. Vill nån lägga till, dra ifrån och ifrågasätta så berättar jag gärna mer hur jag tänkt.
Det var en bra utgångspunkt i alla fall - och du fick med hela förloppet.

Egentligen är det bättre att börja med att beskriva HELA förloppet ganska övergripande som du gjorde och sen mejsla ut mer detaljer vartefter.

Just detta när GS ankommer med polispiket i hälarna och sen styr GS dem uppför trappan och så vidare är intressant. Den delen kan behöva mejslas ut, när poliserna sprang, SE sprang etc - för det måste ju hänga ihop .

Det som jag kan tycka som "sannolikhetsmässiga" svagheter just nu är

1) att SE lyckats få fram uppgifter ur LP trots att den video jag nyss postade länk till (och speciellt de två delarna jag refererade till i den) visar på att LP var helt hysterisk när GS kom fram. Jag vet vad ni kommer att svara, det var INNAN GS mötte LP och då var hon inte hysterisk.
Men det förutsätter att hon ändrar "läge" på ett fundamentalt sätt under en kort tidsrymd och där kommer vi kanske ha olika uppfattningar, men det blir mycket lättare att peka på den typen av saker när man har ett helt förlopp.

2) Den lilla väskan förklaras av SE:s löptur men nu har vi av en slump en mr X med liknande väska, troligen mördaren , storleksmässigt var ju YN:S observation förutom hårdheten en extremt bra match

När det gäller såna saker kommer folk garanterat att ha olika åsikter, men man vet ju då vad det är som krävs för att en teori ska funka.

Man kan slänga in kritik som passusar inuti förloppet (så även för "SE som GM-teorin" naturligtvis där det säkerligen kommer bli passusar om vapen etc).
Citera
2021-01-21, 18:09
Medlem
Läser artikeln i Skydd och Säkerhet.

Enligt SE var han nu förste person på plats efter skotten, AH och SG var inte där ännu, vilket han sagt i tidigare förhör. Hur han då inte kan se npgon gärningsman är ett mysterium i sig, vi vet att gärningsmannen dröjde några sekunder innan han sprang iväg.
Han säger också att han har mycket bråttom och känner sig mest irriterad, egentligen har han inte tid att hjälpa till, han ska på semester nästa dag, och missar han nu bussen/tunnelbanan är det 1,5 timme till nästa.

Hade det verkligen varit sant att han egentligen inte ville hjälpa till och hade så bråttom, så hade han kunnat gå vidare efter att ha sett AH och SG mfl hjälpa till, det är dessutom belagt att dessa var först på plats. Istället har ingen sett eller hört honom och ingen minns honom trots att han ger sig själv denna framträdande roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in