Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
Det var inte så mycket vetenskap i detta. Skissade lite snabbt på ett förslag på hur Engströms närmaste kvart kan ha sett ut när han låser sin kontorsdörr den här kvällen. Det var inte tänkt att landa i nån sorts uppstyrd och saklig sammanställning. Jag har inte gjort en powerpoint av det.
De slängigare formuleringarna har dock sitt syfte. Med "en halvhjärtad ansats" att jaga ikapp poliserna menar jag att han inte drar iväg som en skottspole. Med de "gubbviktiga påpekandena" menar jag att han tror sig själv om att fylla en funktion i livräddningsarbetet när han mest bara är en skuggfigur.
Det här tål sen att dissekeras hur som helst. Vill nån lägga till, dra ifrån och ifrågasätta så berättar jag gärna mer hur jag tänkt.
Det var en bra utgångspunkt i alla fall - och du fick med hela förloppet.
Egentligen är det bättre att börja med att beskriva HELA förloppet ganska övergripande som du gjorde och sen mejsla ut mer detaljer vartefter.
Just detta när GS ankommer med polispiket i hälarna och sen styr GS dem uppför trappan och så vidare är intressant. Den delen kan behöva mejslas ut, när poliserna sprang, SE sprang etc - för det måste ju hänga ihop .
Det som jag kan tycka som "sannolikhetsmässiga" svagheter just nu är
1) att SE lyckats få fram uppgifter ur LP trots att den video jag nyss postade länk till (och speciellt de två delarna jag refererade till i den) visar på att LP var helt hysterisk när GS kom fram. Jag vet vad ni kommer att svara, det var INNAN GS mötte LP och då var hon inte hysterisk.
Men det förutsätter att hon ändrar "läge" på ett fundamentalt sätt under en kort tidsrymd och där kommer vi kanske ha olika uppfattningar, men det blir mycket lättare att peka på den typen av saker när man har ett helt förlopp.
2) Den lilla väskan förklaras av SE:s löptur men nu har vi av en slump en mr X med liknande väska, troligen mördaren , storleksmässigt var ju YN:S observation förutom hårdheten en extremt bra match
När det gäller såna saker kommer folk garanterat att ha olika åsikter, men man vet ju då vad det är som krävs för att en teori ska funka.
Man kan slänga in kritik som passusar inuti förloppet (så även för "SE som GM-teorin" naturligtvis där det säkerligen kommer bli passusar om vapen etc).