Citat:
Ursprungligen postat av
jaffarbin
"Tror du att du är representativ för 200 kursare?"
Nej och det har jag aldrig antytt och frågan jag besvarade såg inte ut att vara riktad till genomsnittet. Jag vet om att jag pluggar bra mycket mer än den genomsnittliga studenten.
"Tagga ner lite och försök sätt dig in i verkligheten [...] AB är svårt."
Att AB skulle vara enkelt har jag aldrig påstått och det var inte en del av den fråga jag besvarade. Men här ger du ett exempel på varför elever trillar dit och får ett starkt Ba. Man identifierar inte frågorna som ställs, utan svamlar mest på om annat man vill ha sagt för att visa sina kunskaper och idéer.
"Du skrev just precis att det är svårare att få 100% än 85 % AB."
?
Frågan var inte riktad till genomsnittet och det antydde jag inte heller. Jag frågade först om dina kursare skulle hålla med om att
så länge man pluggar och förbereder sig så åker man inte på någon rättstillämpningsmiss. Det är ett helt absurt påstående och är inte
representativt för dina kursare i allmänhet eller för dina kursare som också pluggar mycket. Återigen måste jag understryka att det, förutom de ca 20% som får AB på grundterminerna, finns väldigt många fler som pluggar väldigt mycket. Du får det att låta som att så länge man pluggar, så bommar man inte AB. Ingenstans antyder du att det resonemanget bara gäller 1) de som pluggar mycket
och 2) de som också är väldigt begåvade.
Du har ju sannerligen antytt att AB är enkelt bara man förbereder sig. Eller för att använda dina ord: om man som du, pluggar mycket, så missar man ingen rättstillämpning.
Vad gäller din sista citering så skriver du rakt ut att tur kan påverka möjligheten att få 100% eller 85 % AB. Om tur har en effekt i gränslandet, så är det rimligen svårare att få 100% AB än 85 % AB. Om tur finns, finns även otur. Otur gör det svårare att nå 100 % AB, då det räcker att åka dit på något litet under en av 9 terminer. Oroväckande svag logik för att vara en toppelev. Mvh.