2021-01-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Att jag menar att varför säger han inte 23:19..

Hör man hela förhöret i rätten så är han sjukt noga med allt annat...

Så han ljuger medvetet ..o denna lögn handlar inte om uppmärksamhet utan om något annat !

Men hur kan du veta det? Är det konstigt att han fått den korrigerade utstämplingstiden om bakfoten för att du fått för dig att han är "sjukt noga med allt"?
Citera
2021-01-20, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det vet jag väl inte. Du måste väl rimligtvis tro att han har nåt syfte med att dikta ihop detta eftersom han är GM. Om det inte är för att låta sig bli förväxlad med mördaren vad är det då?

Jag tror att om han är GM så har dessa upodiktade saker en viss betydelse för honom...

Kanske det är naivt men han har inget att förlora väl ?

Poliser säger ofta att när dom stoppar folk att ibland ljuger människor på konstigt sätt...
Citera
2021-01-20, 23:59
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Visst har en minut betydelse. Men SE var, som RB:s uttalande antyder, mest intresserad av att veta vid vilket klockslag han var ute på gatan. För i media var tiderna som sagt oklara när allting skedde.

Väktaren HO: "Och, ja, jag har pratat med honom ganska mycket, frågade om han haft mycket att göra och då sade han att han hade slutfört ett jobb som var tvungen vara klart för han skulle på semester nästa vecka. Sedan stod vi och pratade i ett par minuter. Och sedan ungefär 23:20 så skulle han gå iväg hem då för att ta sista t-banan hem."

Det här låter ju som ett samtal på minst 2 minuter, varvid SE kommer ut på gatan i tid för att höra i alla fall en knall, eller? Det kan förklara varför det redan är "folk omkring" kroppen när han anländer.

Men om SE nu var ute på gatan redan kl. 23:19, genom att skynda förbi ett par dörrar och inte ha det samtal som en av väktarna minns att de hade, var befann han sig då under lite mer än 2 minuter?

Gick det inte folk förbi på gatan som hade kunnat se honom, om han stod och tryckte någonstans?

Varför finns det ingen sådan observation?

Citat:
Ursprungligen postat av Stabatmater
SE beskriver ju i förhör att han befann sig vid annonspelaren när det smällde och han utvecklar även sättet han rörde sig på fram till mordplatsen. Inge M beskriver att han har sett en person som rörde sig på ett likartat sätt som SE vid annonspelaren, med den avgörande skillnaden att han såg denna person innan mordet.

Det är även möjligt att Nicola F har sett SE följa efter makarna Palme. Det är dock förbryllande att Nicola F inte sett någon ytterligare person eftersom vi vet att Anders B också befann sig någonstans på gatan.

Allright! Låt säga då att väktaren minns fel, och att samtalet aldrig ägde rum, samt att SE är ute redan kl. 23:19.

NF uppger i första förhöret att han mötte paret Palme vid Sveavägen 56, med en man gåendes 5-10 meter efter dem, dessutom i "blå jacka" av Tensonmodell. NF ser mannen igen efter skotten, ståendes i porten till Dekorima.

Det låter ju misstänkt likt AB.

Men om vi nu trots det antar att det faktiskt var SE, i blå jacka, som började gå norrut för att ta T-banan. Såg OP och tvärvände. Hinner han då gå upp hela den vägen, vända och lägga sig 10 meter bakom, sen följa efter och utföra dådet, på 2 minuter och 20 sekunder? Det kan väl inte vara så svårt att stega upp för att säkerställa ...
Senast redigerad av Dalulven 2021-01-21 kl. 00:14.
Citera
2021-01-21, 00:00
Medlem
Citat:
Men hur kan du veta det? Är det konstigt att han fått den korrigerade utstämplingstiden om bakfoten för att du fått för dig att han är "sjukt noga med allt"?

Har han fått den om bakfoten?

Nej det har han inte...
Citera
2021-01-21, 00:05
Medlem
Citat:
Jag tror att om han är GM så har dessa upodiktade saker en viss betydelse för honom...

Kanske det är naivt men han har inget att förlora väl ?

Poliser säger ofta att när dom stoppar folk att ibland ljuger människor på konstigt sätt...

Okej. Säger Engström saker som inte stämmer så är det oavsett om det gagnar honom eller inte misstänkt. För att det är typ... konstigt? Tungt.
Citera
2021-01-21, 00:10
Medlem
Citat:
Har han fått den om bakfoten?

Nej det har han inte...

Så här säger Bergström på Skandia om tiden i förhör:

"Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20 men vår klocka gick en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med Fröken Ur. Och det var därför jag också sa 23.19 åt honom."

Häggström på Skandia pratar också med Bergström. Han har uppfattat det som att Engström stämplade ut 23.19 och att klockan gick rätt.

Ser du inte nånstans en risk här att det går att missförstå Bergströms prat om klockan?
Citera
2021-01-21, 00:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Allright! Låt säga då att väktaren minns fel, och att samtalet aldrig ägde rum, samt att SE är ute 23:19.

NF uppger att han mötte paret Palme vid Sveavägen 56, med en man redan gåendes 5-10 meter efter dem, dessutom i "blå jacka" av Tensonmodell. NF ser mannen igen efter skotten, ståendes i porten.

Det låter ju misstänkt likt AB.

Men om vi nu trots det antar att det faktiskt var SE, i blå jacka, som började gå norrut för att ta T-banan. Såg OP och tvärvände. Hinner han då gå upp hela den vägen, vända och lägga sig 10 meter bakom, sen följa efter och utföra dådet, på 2 minuter och 20 sekunder? Det kan väl inte vara så svårt att stega upp för att säkerställa ...
Han behöver ju inte komma ut exakt 23:19, det fungerar kanske lika bra med t.ex. 23:20. Skotten smäller ju först kring 23:21:30, så det finns väl tid nog att gå till mordplatsen sedan. Allt beror ju i så fall på hur långt norrut SE gick innan han mötte paret Palme. Det kan ha varit en bra bit, men som kortast måste det ju då ha varit någonstans lite längre norrut än den punkt där Nicola F sedan mötte de tre (OP och LP med SE efter sig).

Att SE skulle ha haft en (tror det var 3/4-lång) blå jacka låter inte särskilt troligt. Mer troligt i så fall att Nicola F inte noterade färgen så noga, och sedan när han vänder sig om och ser Anders B i blå jacka hoppa in i porten så tror han att Anders B är mannen han nyss mötte. Nicola F drar då felaktigt slutsatsen att mannen han tidigare mötte hade haft en blå jacka (se förhör här med Nicola F):
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESFÖRHÖR-Nicola-Fauzzi.pdf
Senast redigerad av Draifos 2021-01-21 kl. 00:48.
Citera
2021-01-21, 00:33
Medlem
Citat:
Så här säger Bergström på Skandia om tiden i förhör:

"Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20 men vår klocka gick en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med Fröken Ur. Och det var därför jag också sa 23.19 åt honom."

Häggström på Skandia pratar också med Bergström. Han har uppfattat det som att Engström stämplade ut 23.19 och att klockan gick rätt.

Ser du inte nånstans en risk här att det går att missförstå Bergströms prat om klockan?

Jo jag tänkte att SE visste själv...

Vi drar våra kort på jobb också o vår tidsapparat går istället 2min för sakta o jag är fullt medveten om det...

Min klocka på min bil går 1 min för fort...

Detta är inte uppdiktad från min sida o jag tror SE vet....förr i tiden ringde man ofta fröken ur för att ställa sina armbands ur...
Citera
2021-01-21, 00:41
Medlem
Citat:
Jo jag tänkte att SE visste själv...

Vi drar våra kort på jobb också o vår tidsapparat går istället 2min för sakta o jag är fullt medveten om det...

Min klocka på min bil går 1 min för fort...

Detta är inte uppdiktad från min sida o jag tror SE vet....förr i tiden ringde man ofta fröken ur för att ställa sina armbands ur...

Engström visste alltså att klockan gick en minut fel redan innan han pratar med Bergström och kan därför inte ha missuppfattat tiden? Du kämpar på här märker jag...
Citera
2021-01-21, 00:50
Medlem
Ankan-mannens avatar
Det konstiga är att de först gick ut med att det inte fanns några vittnen. Det fanns ju jättemånga, det var nog totalt kaos hos polisen, kan ju förklara att utredningen blev så totalt misslyckad i inledningen.
Citera
2021-01-21, 00:51
Medlem
Citat:
Engström visste alltså att klockan gick en minut fel redan innan han pratar med Bergström och kan därför inte ha missuppfattat tiden? Du kämpar på här märker jag...

Menar du att du själv inte vet om klockan på t.ex micron hemma går för fort ?

Jag tror att SE visste att stämpelklockan gick 1min för fort....!

När han ringer så vill han alltså ha den felaktiga tiden om han är GM...!

Så han vill gärna ha så sen tid som möjligt om han är GM det måste du också hålla med om...

Men Bergström är vaken o ger inte SE 23:20 utan ändrar till 23:19...

Detta är besvärande för SE men han har ju ff hans kallprat med vakterna. .

Om SE är GM så inser han på morgonen när han läser signalementet att han ligger lite illa till.....Troligen tänker han att det inte kommer ta lång stund innan någon i Skandiahuset kommer tänka att det kan vara SE.

Så om signalementet o hans utstämplingstid är en jobbig grej för SE om han är GM....Det håller du nog med om..?

Det han gör på morgonen är ju faktiskt att han jobbar på dessa område ..

Han ringer Tidningen o vill liksom berätta att han är vittne trots signalementet...Han ringer Skandia o vill ha den "felaktiga" tiden...

Nu spekulerar jag om han är GM..

Tycker du det känns logiskt ?
Citera
2021-01-21, 00:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fast låt säga att SE blir misstänk för mordet...

Han blir inkallad på förhör pga att något vittne tycker sig se att Herr Stig sprungit i gränden...

Stig Engströms replik : Ja du kära konstapel det har jag också gjort !...Men dom måste misstagit mig när jag sprang som vittne..

Återigen så tjänar SE på detta som GM.....Att helt enkelt placera ut händelser !!

Jag tror att jag hade gjort likadant om jag tagit kakor i från köket som barn..

Ja jag var köket men hämtade äpple om syrran kanske så mig komma ifrån köket...

"Jag var där en timme senare och tog ett äpple". Så hade du ju inte uttryckt dig. För det är det som du menar SE gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in