2021-01-20, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Sorry, jag förstår att det blev förvirrat. Skulle bara saxat ut det jag syftade på:

"Som ev GM är det absolut ett sätt att föregå ev utpekningar."

Och det tycker jag man kan ifrågasätta. Engström borde väl då inte i sin uppdiktade historia lägga det här signalamentet i munnen på nån som inte sett mordet. Att tro att nån skulle blanda ihop hans rusch fyra minuter efter mordet med GM:s är rätt absurt. Men Engström hävdar alltså inte heller en sån sak.

Aha.. ok

Med den meningen så menade jag att jag höll med om att som en GM så är ju en lögn om rusning in i gränden efter poliser absolut för att föregå ev utpekningar mot han själv. ”Jag är ett vittne som sprang efter poliserna inte en GM som sprang före poliserna.”
Citera
2021-01-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
När kom paret Palme till Grand: Runt kl. 21:00? Väktaren ALG nämner upprepade gånger i sitt förhör att SE kom in efter kl. 20:10. Hur lyckas han då stå utanför Grand och titta in en 40 minuter senare?

Gick han ut ytterligare en gång? Genom den berömda bakdörren då eller? Palmeradarn är av hög klass!

ALG:s förhörsprotokoll är inget referat, utan en återgivning ord för ord, vilket borde väga tyngre.

I internutredningens REFERAT av vad vittnena säger, står det en annan tid. Varför kan man fråga sig.

Vem vet, om 20 år kanske det lanseras ytterligare en kioskvältande teori: "Skandiamannen 2".

Ingen här påstår att SE måste ha sett Palme vid grand...

Det mest naturliga är att dom möts utanför Skandia runt 23:21 när SE går ut genom dörrarna o Palme o Lisbeth är på väg hem...

Men någon utesluter inte helt att SE kan ha sett paret Palme redan vid 21 vid Grand men det är inte så viktigt..

Du kommer återigen in o bara ska skriva att vi är idioter o du smart...

Bara så trist...
Citera
2021-01-20, 21:01
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag kan inte se att någon har nämnt denna teori om varför SE ville så gärna ha utstämplingstid dagen efter...

Men här kommer min teori..

SE har jobbat på Skandi i många år o var nogrann så jag tror att han VISSTE att utstämplingstiden visade fel att den helt enkelt gick för fort....

Så han ringde o helt enkelt ville ha den felaktiga minuten på sin sida o räknade inte med att Bergström skulle kolla med fröken ur...

När det sen kom fram att tiden visade istället 23:19 så har SE istället lagt på en minut till 23:21 för att få alibi..

Men jag tror inte SE räknade med att dom skulle komma att jämföra med fröken ur när han inte ens var misstänkt..!

Vad säger ni andra ?

Duger det inte med RB:s egen teori om varför SE ville ha utstämplingstiden?

"Åt andra sidan så hade jag också fått uppfattning från massmedia att det var olika tidsuppgifter och tänkte kanske då att det var väl inte så mycket att bry sig om."

Att SE höll fast vid 23:20 i de inledande förhören kan också ha en förklaring. RB: "Då konstaterade vi sådär att det kan ju liksom vara någon minut senare då, så om det var 23:19 han stämplade så var det kanske 23:20 när han var ute på gatan."

P.S. Undras om SE skulle önska så här i efterhand, att han hade dragit det där passerkortet i dörren in till Skandia, efter måltiden. Istället för att bli insläppt av väktare. Det hade kunnat frikänna honom som "Grandmannen" i alla fall ...
Senast redigerad av Dalulven 2021-01-20 kl. 21:04.
Citera
2021-01-20, 21:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vi kan konstatera 2 saker..

1 Hans utstämplingstid ger honom inte alibi..

2 Att han försöker lägga utstämplingstiden några minuter senare gynnar honom om han är GM

Instämmer med nummer 1
Nummer två är ett påstående jag inte alls delar, men förstår det är så man måste få till det när man bestämt sig att han är GM.
Jag tycker att det påstående haltar betänkligt i det att han inte kan göra något alls åt utstämplingstiden över huvud taget...

Det skulle vara en sak att som GM göra som han gjorde i att ta reda på den för att kunna anpassa lögnerna till vetskapen om vilken tid han faktiskt stämplade ut. (Exempelvis försöka försena sin ankomst till mordplatsen genom att ex. tillstå att han pratat med väktarna)
Men att ljuga för att försöka få en annan tid är rätt märkligt påstående men som kanske ligger linje med övrig logik..
Citera
2021-01-20, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Instämmer med nummer 1
Nummer två är ett påstående jag inte alls delar, men förstår det är så man måste få till det när man bestämt sig att han är GM.
Jag tycker att det påstående haltar betänkligt i det att han inte kan göra något alls åt utstämplingstiden över huvud taget...

Det skulle vara en sak att som GM göra som han gjorde i att ta reda på den för att kunna anpassa lögnerna till vetskapen om vilken tid han faktiskt stämplade ut. (Exempelvis försöka försena sin ankomst till mordplatsen genom att ex. tillstå att han pratat med väktarna)
Men att ljuga för att försöka få en annan tid är rätt märkligt påstående men som kanske ligger linje med övrig logik..
antagligen för att han inte växla mer än några ord med väktarna i farten och därför behövdes tiden senareläggas för att få alibi
Citera
2021-01-20, 21:45
Medlem
Citat:

"Åt andra sidan så hade jag också fått uppfattning från massmedia att det var olika tidsuppgifter och tänkte kanske då att det var väl inte så mycket att bry sig om."

Att SE höll fast vid 23:20 i de inledande förhören kan också ha en förklaring. RB: "Då konstaterade vi sådär att det kan ju liksom vara någon minut senare då, så om det var 23:19 han stämplade så var det kanske 23:20 när han var ute på gatan."

P.S. Undras om SE skulle önska så här i efterhand, att han hade dragit det där passerkortet i dörren in till Skandia, efter måltiden. Istället för att bli insläppt av väktare. Det hade kunnat frikänna honom som "Grandmannen" i alla fall ...

Menar du att det inte har så stor betydelse på 1min..

Om han inte är GM har det ingen betydelse..

Är han GM så har det otroligt stor betydelse...
Citera
2021-01-20, 21:46
Medlem
Citat:
Instämmer med nummer 1

Men han får reda på att utstämplingstidem går fel på 1min..

Så du tror att det är en tillfälligheter att SE inte vet vilket håll den går fel åt ?
Citera
2021-01-20, 21:59
Medlem
Citat:
Instämmer med nummer 1

Om han är GM så har han 2 saker att göra på Skandia med tider...

Han vill inte komma ut innan 23:21:00 ..

Antingen så kan han "försöka" få utstämpligen att gå mer åt 23:21 än 23:19..

Om det inte funkar så har han 23:19 o längden på kallpratet med vakten...

Men han vill inte som GM komma ut innan 23:21 som GM..

Är han inte GM så har detta såklart ingen betydelse..

Men man får en känsla att han helst av allt vill lägga tiden så sent så att han eg knappt kan vara vittne...

Trots att han vill vara vittne på 10meters håll...Men då lägger han till sin jävla klocka som han " måste" glo på just när Palme sköts...

Klart som fan att man undrar 34år senare...
Citera
2021-01-20, 22:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Kan inte minnas vilket av vittnena som sagt det eller om det skall förstås som exakt en halv minut. Men det är flera åsyna vittnen som talat om en tidsintervall mellan 10-30 sekunder då GM stannat upp och tittar på den liggande OP.

Det känner jag inte alls igen.

Det där med att GM går runt är talspråk. Det betyder att han vänder runt, inte att han går runt Palmes kropp.
Citera
2021-01-20, 22:23
Medlem
Citat:
När kom paret Palme till Grand: Runt kl. 21:00? Väktaren ALG nämner upprepade gånger i sitt förhör att SE kom in efter kl. 20:10. Hur lyckas han då stå utanför Grand och titta in en 40 minuter senare?

Gick han ut ytterligare en gång? Genom den berömda bakdörren då eller? Palmeradarn är av hög klass!

ALG:s förhörsprotokoll är inget referat, utan en återgivning ord för ord, vilket borde väga tyngre.

I internutredningens REFERAT av vad vittnena säger, står det en annan tid. Varför kan man fråga sig.

Vem vet, om 20 år kanske det lanseras ytterligare en kioskvältande teori: "Skandiamannen 2".
Det finns andra vägar in och ut ur huset... att gå genom huvudentrén är mest för besökande leveranser och sopgubbarna kommer andra vägar. Så det utgör egentligen inget problem specielt inte från en "smygare" som S.E specielt när han hade annat spännande i görningen. Vill minnas det finns ett garage under huset också.
Senast redigerad av Bajsolle2 2021-01-20 kl. 22:32.
Citera
2021-01-20, 22:59
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:

Citat:
Menar du att det inte har så stor betydelse på 1min..

Om han inte är GM har det ingen betydelse..

Är han GM så har det otroligt stor betydelse...

Visst har en minut betydelse. Men SE var, som RB:s uttalande antyder, mest intresserad av att veta vid vilket klockslag han var ute på gatan. För i media var tiderna som sagt oklara när allting skedde.

Väktaren HO: "Och, ja, jag har pratat med honom ganska mycket, frågade om han haft mycket att göra och då sade han att han hade slutfört ett jobb som var tvungen vara klart för han skulle på semester nästa vecka. Sedan stod vi och pratade i ett par minuter. Och sedan ungefär 23:20 så skulle han gå iväg hem då för att ta sista t-banan hem."

Det här låter ju som ett samtal på minst 2 minuter, varvid SE kommer ut på gatan i tid för att höra i alla fall en knall, eller? Det kan förklara varför det redan är "folk omkring" kroppen när han anländer.

Men om SE nu var ute på gatan redan kl. 23:19, genom att skynda förbi ett par dörrar och inte ha det samtal som en av väktarna minns att de hade, var befann han sig då under lite mer än 2 minuter?

Gick det inte folk förbi på gatan som hade kunnat se honom, om han stod och tryckte någonstans?

Varför finns det ingen sådan observation?
Senast redigerad av Dalulven 2021-01-20 kl. 23:03.
Citera
2021-01-20, 23:11
Medlem
Citat:
Fast låt säga att SE blir misstänk för mordet...

Han blir inkallad på förhör pga att något vittne tycker sig se att Herr Stig sprungit i gränden...

Stig Engströms replik : Ja du kära konstapel det har jag också gjort !...Men dom måste misstagit mig när jag sprang som vittne..

Återigen så tjänar SE på detta som GM.....Att helt enkelt placera ut händelser !!

Jag tror att jag hade gjort likadant om jag tagit kakor i från köket som barn..

Ja jag var köket men hämtade äpple om syrran kanske så mig komma ifrån köket...

Vad tjänar han på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in