2021-01-20, 16:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag kan inte se att någon har nämnt denna teori om varför SE ville så gärna ha utstämplingstid dagen efter...

Men här kommer min teori..

SE har jobbat på Skandi i många år o var nogrann så jag tror att han VISSTE att utstämplingstiden visade fel att den helt enkelt gick för fort....

Så han ringde o helt enkelt ville ha den felaktiga minuten på sin sida o räknade inte med att Bergström skulle kolla med fröken ur...

När det sen kom fram att tiden visade istället 23:19 så har SE istället lagt på en minut till 23:21 för att få alibi..

Men jag tror inte SE räknade med att dom skulle komma att jämföra med fröken ur när han inte ens var misstänkt..!

Vad säger ni andra ?

Ditt sista påstående visar lite på hur SE å ena sidan är den mest briljante och genomtänkte GM och å andra sidan rätt korkad.... När så behagar, för att teorin ska gå ihop...
Det går inte ens tillstå att SE har tur ibland, chansar eller gissar.... Teorin och sagan får inte riskeras..

Sedan även en spekulation i början om att den SE skulle haft koll på utstämplingsklockans felaktiga tider...

Jag kan ge en klart enklare teori om utstämplingstiden, men både du och jag vet redan vad du kommer att svara..
Citera
2021-01-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Fast Engström hävdar väl egentligen inte att han har blivit förväxlad med mördaren? Snarare att det har lämnats uppgifter från en person som inte kan ha sett mördaren.

I spaningsuppslaget från lördagen står det: "Han tror att det signalament, som har lämnats på en man i mörk rock, kan gälla honom själv." Det här är en halv A4 som lämnar ytterst lite utrymme för nyanser.

Men i det första regelrätta förhöret säger Engström:

"Den person, som för polismannen beskrev Engströms klädsel, hade inte varit på platsen i inledningsskedet."

Om Engström skulle bli utpekad av ett mordplatsvittne skulle han alltså knappast kunna hänvisa till den här förväxlingen. Vad är då syftet med att han som GM hittar på detta?

Jag vet inte riktigt vad du menar.. möjligen missförstår du mig? Du hänvisar ju till en person som är efter hans påstådda rusning.

Det finns de som inte misstänker SE som GM och menar att SE är ett passivt vittne som vill hävda sig och ljuger, överdriver och skarvar.. vilket är möjligt... men vissa av dessa vill hävda att t o m rusningen kan vara hittepå av SE.

Hur går då ingen rusning från MP ihop med att han påstår att signalementet om en man i rock kan vara han själv, trots att han då har varit kvarvarande på MP?

Eller menar de att SE ljuger om rusningen; men vill vara ett aktivt vittne och inte passivt; och eftersom han råkar vara klädd i rock så lägger han till att det kan vara han själv.. för att inte bli misstänkt..?

Nu kanske det blev virrigt 🙃
Citera
2021-01-20, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ditt sista påstående visar lite på hur SE å ena sidan är den mest briljante och genomtänkte GM och å andra sidan rätt korkad.... När så behagar, för att teorin ska gå ihop...
Det går inte ens tillstå att SE har tur ibland, chansar eller gissar.... Teorin och sagan får inte riskeras..

Sedan även en spekulation i början om att den SE skulle haft koll på utstämplingsklockans felaktiga tider...

Jag kan ge en klart enklare teori om utstämplingstiden, men både du och jag vet redan vad du kommer att svara..

Vi kan konstatera 2 saker..

1 Hans utstämplingstid ger honom inte alibi..

2 Att han försöker lägga utstämplingstiden några minuter senare gynnar honom om han är GM
Citera
2021-01-20, 18:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag kan inte se att någon har nämnt denna teori om varför SE ville så gärna ha utstämplingstid dagen efter...

SE har jobbat på Skandi i många år o var nogrann så jag tror att han VISSTE att utstämplingstiden visade fel att den helt enkelt gick för fort....

Så han ringde o helt enkelt ville ha den felaktiga minuten på sin sida o räknade inte med att Bergström skulle kolla med fröken ur...

När det sen kom fram att tiden visade istället 23:19 så har SE istället lagt på en minut till 23:21 för att få alibi..

Men jag tror inte SE räknade med att dom skulle komma att jämföra med fröken ur när han inte ens var misstänkt..!

Vad säger ni andra ?
Intressant tanke, det kan vara förklaringen till det märkliga intresset för utstämplingstiden.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-01-20 kl. 19:25.
Citera
2021-01-20, 19:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Hunnit tillbaka?

Du påstår att GM kom tillbaka?

LJ såg ju GM försvinna ned på slutet av DBG.

Skulle SE rundat och kommit tillbaka till korsningen?

Ni SE-fanatiker har för livlig fantasi. Utan gränser.

Hade SE en Segway också?

Så GM rusar iväg på DBG och rusar vidare ned till korsningen och sedan till Skandia?

Nej, jag överger tråden innan jag blir smittad av er sinnesförvirring.

Konspirationstråden om SE lämnar jag härmed åt foliehattarna.
SE kan ha svängt höger från DB-gatan in på Regeringsgatan, sedan Brunnsgatan västerut tillbaka mot mordplatsen. Den rundan behöver inte ta mer än max sju-åtta minuter lunkandes och i raskt promenadtempo, så till 23.30 kan han definitivt varit tillbaka.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-01-20 kl. 19:23.
Citera
2021-01-20, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Jag vet inte riktigt vad du menar.. möjligen missförstår du mig? Du hänvisar ju till en person som är efter hans påstådda rusning.

Det finns de som inte misstänker SE som GM och menar att SE är ett passivt vittne som vill hävda sig och ljuger, överdriver och skarvar.. vilket är möjligt... men vissa av dessa vill hävda att t o m rusningen kan vara hittepå av SE.

Hur går då ingen rusning från MP ihop med att han påstår att signalementet om en man i rock kan vara han själv, trots att han då har varit kvarvarande på MP?

Eller menar de att SE ljuger om rusningen; men vill vara ett aktivt vittne och inte passivt; och eftersom han råkar vara klädd i rock så lägger han till att det kan vara han själv.. för att inte bli misstänkt..?

Nu kanske det blev virrigt 🙃

Sorry, jag förstår att det blev förvirrat. Skulle bara saxat ut det jag syftade på:

"Som ev GM är det absolut ett sätt att föregå ev utpekningar."

Och det tycker jag man kan ifrågasätta. Engström borde väl då inte i sin uppdiktade historia lägga det här signalamentet i munnen på nån som inte sett mordet. Att tro att nån skulle blanda ihop hans rusch fyra minuter efter mordet med GM:s är rätt absurt. Men Engström hävdar alltså inte heller en sån sak.
Senast redigerad av Bemp 2021-01-20 kl. 19:41.
Citera
2021-01-20, 19:29
Medlem
Citat:
På känt Engström-maner broderar han sen ut det hela. Beskrivningen blir mer och mer lik honom själv. Men notera, han påstår aldrig att något mordplatsvittne lämnat det här signalamentet. Han försöker aldrig kliva in i och sabotera deras iakttagelser vilket ju många påstår.

Nja, det där stämmer inte riktigt. Jag har läst i något av förhören att Engström när han kommer tillbaka från sin språngmarsch, står bakom ett vittne som ger signalement på gärningsmannen till en polis. Signalementet är på Engström själv och han tänker då något i still med "Ja, men det kan ju inte vara mig han menar, för jag står ju här". Och polisen och vittnet ser honom men reagerar inte, ingen är intresserad av honom (enligt Engström). Ska se om jag hittar förhöret.
Citera
2021-01-20, 19:35
Medlem
Engström lär ha varit den som Mårten Palme sett stå å glo in genon fönstret vid Grand.
Engström sa själv orsaken till mordet i förhören när han antydde att Mördarens motiv var att Palme inte velat tala med mördaren som då känt sig kränkt.
Tillfället spelar mördaren i handen fullt ut:
Engström i egen person således... antar att Palme stötte ihop med Engström redan på väg till Grand gick efter å kolla de in vad dom skulle göra sen hade han revolver på kontoret och inväntade tills tillfället kom och det kom strax innan Palme skulle gå ned i Tunnelbanan Pang!
Sprang et varv runt kvarteret in på Skandia drog en vals för väktaren saken biff!

Engström kränkt mes blir mördare / Case Closed!
Citera
2021-01-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Nja, det där stämmer inte riktigt. Jag har läst i något av förhören att Engström när han kommer tillbaka från sin språngmarsch, står bakom ett vittne som ger signalement på gärningsmannen till en polis. Signalementet är på Engström själv och han tänker då något i still med "Ja, men det kan ju inte vara mig han menar, för jag står ju här". Och polisen och vittnet ser honom men reagerar inte, ingen är intresserad av honom (enligt Engström). Ska se om jag hittar förhöret.

Helt sant. Men min poäng var att Engström själv påstår att personen som lämnar signalamentet inte var vittne till mordet utan kommit senare.

Kanske slarvigt av mig att använda ordet "mordplatsvittne" synonymt med folk som bara sett mordet...
Citera
2021-01-20, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Sorry, jag förstår att det blev förvirrat. Skulle bara saxat ut det jag syftade på:

"Som ev GM är det absolut ett sätt att föregå ev utpekningar."

Och det tycker jag man kan ifrågasätta. Engström borde väl då inte i sin uppdiktade historia lägga det här signalamentet i munnen på nån som inte sett mordet. Att tro att nån skulle blanda ihop hans rusch fyra minuter efter mordet med GM:s är rätt absurt. Men Engström hävdar alltså inte heller en sån sak.

Fast låt säga att SE blir misstänk för mordet...

Han blir inkallad på förhör pga att något vittne tycker sig se att Herr Stig sprungit i gränden...

Stig Engströms replik : Ja du kära konstapel det har jag också gjort !...Men dom måste misstagit mig när jag sprang som vittne..

Återigen så tjänar SE på detta som GM.....Att helt enkelt placera ut händelser !!

Jag tror att jag hade gjort likadant om jag tagit kakor i från köket som barn..

Ja jag var köket men hämtade äpple om syrran kanske så mig komma ifrån köket...
Citera
2021-01-20, 20:08
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Engström lär ha varit den som Mårten Palme sett stå å glo in genon fönstret vid Grand.
Engström sa själv orsaken till mordet i förhören när han antydde att Mördarens motiv var att Palme inte velat tala med mördaren som då känt sig kränkt.
Tillfället spelar mördaren i handen fullt ut:
Engström i egen person således... antar att Palme stötte ihop med Engström redan på väg till Grand gick efter å kolla de in vad dom skulle göra sen hade han revolver på kontoret och inväntade tills tillfället kom och det kom strax innan Palme skulle gå ned i Tunnelbanan Pang!
Sprang et varv runt kvarteret in på Skandia drog en vals för väktaren saken biff!

Engström kränkt mes blir mördare / Case Closed!

När kom paret Palme till Grand: Runt kl. 21:00? Väktaren ALG nämner upprepade gånger i sitt förhör att SE kom in efter kl. 20:10. Hur lyckas han då stå utanför Grand och titta in en 40 minuter senare?

Gick han ut ytterligare en gång? Genom den berömda bakdörren då eller? Palmeradarn är av hög klass!

ALG:s förhörsprotokoll är inget referat, utan en återgivning ord för ord, vilket borde väga tyngre.

I internutredningens REFERAT av vad vittnena säger, står det en annan tid. Varför kan man fråga sig.

Vem vet, om 20 år kanske det lanseras ytterligare en kioskvältande teori: "Skandiamannen 2".
Citera
2021-01-20, 20:09
Bannlyst
Citat:

Vad säger ni andra ?

Verkar troligt ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in