2021-01-20, 14:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du är tammefan inte nöjd innan varenda unge sitter på psyk å dreglar, varenda en mindre affärsverksamhet och krögare körd i konkurs, hela nästa generation skuldsatt på livstid samt vill du även förstöra folkhälsan genom utegångsförbud. Allt detta pga ett knappt farligt virus. Du är en samhällsfara som borde tvångsomhändertas tyvärr.

Nu tror jag inte att varenda unge hamnar på psyk, för att de allra minsta måste umgås med sina föräldrar under 4 veckor, samt att skolbarnen tvingas "genomlida" distansundervisning.

Affärsverksamheterna inkl restauranger lider för att vi har ett livsfarligt virus som härjar ute i samhället. Dagens lunchsställen har tappat 80-90% av sin omsättning och det beror på omfattande samhällsspridning. Det beror inte på att det är förbjudet att äta på ställena, för det är det inte. Det beror på att ingen vill gå dit, för att man inte vill bli sjuk. Jag åt ganska mycket ute förut, köpte hämtmat osv. Det har jag inte gjort sedan mars förra året. Inte för att det är förbjudet, utan för att jag inte vill. Jag är uppenbarligen inte helt ensam. Hade regeringen däremot tagit kontroll över smittan och bringat ned smittan kraftigt och hårt i ett tidigt skede hade mycket av det som nu går på tomgång kunnat köra på mer som vanligt. Då hade jag inte varit rädd för att hämta mat. Nu håller jag mig bara inne, frånsett när jag går ut och hämtar luft.
Citera
2021-01-20, 14:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Och jag tror vi har ganska normalt liv till hösten, september oktober.

Det tror jag med. Vi får verkligen hoppas det.

Bara det fungerar med vaccinen. Att de är effektiva mot alla varianter, samt att folk faktiskt vågar vaccinera sig så det byggs upp en immunitet i samhället. Fungerar det borde hösten kunna bli normal ja. Vi får hålla tummarna för det. Synd bara att så många har dött helt i onödan.
Citera
2021-01-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Och jag tror vi har ganska normalt liv till hösten, september oktober.

Förra sommaren hade vi 0-9 döda per dag och folk levde exakt som vanligt.
Till nästa sommar har minst 1 miljon haft sjukdomen plus att ett par miljoner vaccinerats.
Detta är således över i sommar
Citera
2021-01-20, 14:58
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ingen tredje våg. Den andra vågen kommer att fortsätta under vårterminen, men bli svagare och svagare.

Det går ner till sommaren ändå, av naturliga skäl. Så jag tror att vi med ganska stor tillförsikt kan säga, att pandemin för vår del är slut den 1 juni. Sedan kan det bli små klusterutbrott i höst (alltså det som Tegnell trodde skulle bli FÖRRA hösten - *suckar*). Särskilt i antivaxx-populationer som i Järna, där de ju även brukar få mässlingsutbrott då och då. Och till detta enstaka importfall, med ingen eller begränsad smittspridning runt dem. Kom ihåg var ni läste det först (jag har haft rätt hittills)!

Jag är nog beredd att hålla med dig att andra vågen kan hålla på så länge att de inte kommer en tredje om det fortsätter i denna takt.
PS vi som har haft rätt så här långt får stå ut med många hugg från dom som haft fel. Men det är bara fortsätta ge sanningen till folk samt hur det kommer bli
Citera
2021-01-20, 14:58
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Sverige kan inte ha ihjäl massa människor för att rädda företagarna, det är djupt omoraliskt.
Men tänk om en massundergång för företag leder till att ännu fler människor dör. Har du filosoferat något kring den nöten?

Är du förresten medveten om hur många som dör i arbetsplatsolyckor på ett år i Sverige? Hur ska vi hantera det tycker du?
Citera
2021-01-20, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu tror jag inte att varenda unge hamnar på psyk, för att de allra minsta måste umgås med sina föräldrar under 4 veckor, samt att skolbarnen tvingas "genomlida" distansundervisning.

Affärsverksamheterna inkl restauranger lider för att vi har ett livsfarligt virus som härjar ute i samhället. Dagens lunchsställen har tappat 80-90% av sin omsättning och det beror på omfattande samhällsspridning. Det beror inte på att det är förbjudet att äta på ställena, för det är det inte. Det beror på att ingen vill gå dit, för att man inte vill bli sjuk. Jag åt ganska mycket ute förut, köpte hämtmat osv. Det har jag inte gjort sedan mars förra året. Inte för att det är förbjudet, utan för att jag inte vill. Jag är uppenbarligen inte helt ensam. Hade regeringen däremot tagit kontroll över smittan och bringat ned smittan kraftigt och hårt i ett tidigt skede hade mycket av det som nu går på tomgång kunnat köra på mer som vanligt. Då hade jag inte varit rädd för att hämta mat. Nu håller jag mig bara inne, frånsett när jag går ut och hämtar luft.

Du vågar inte köpa hämtmat för att..? Tror du maten är smittad?

Du kan betala med ditt kort i förväg och restaurangen lämnar den i en kasse utanför. Tror du att du kommer att dö om du gör det?
Citera
2021-01-20, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ingen tredje våg. Den andra vågen kommer att fortsätta under vårterminen, men bli svagare och svagare.

Det går ner till sommaren ändå, av naturliga skäl. Så jag tror att vi med ganska stor tillförsikt kan säga, att pandemin för vår del är slut den 1 juni. Sedan kan det bli små klusterutbrott i höst (alltså det som Tegnell trodde skulle bli FÖRRA hösten - *suckar*). Särskilt i antivaxx-populationer som i Järna, där de ju även brukar få mässlingsutbrott då och då. Och till detta enstaka importfall, med ingen eller begränsad smittspridning runt dem. Kom ihåg var ni läste det först (jag har haft rätt hittills)!

Håller med!
Citera
2021-01-20, 15:01
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Lås in dig bäst du vill men din irrationella rädsla förblindar dig tyvärr. Själv kör jag hemester varje helg på olika hotell runt om sholm och äter ute mest hela tiden då jag är på ledigt. Nu är viktigare än någonsin att visa solidaritet gentemot våra kvarterskrogar och övriga företagare. Din rädsla hjälper inte en jävel, tvärtom är du en parasit med farliga idéer.
Citera
2021-01-20, 15:05
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Förra sommaren hade vi 0-9 döda per dag och folk levde exakt som vanligt.
Till nästa sommar har minst 1 miljon haft sjukdomen plus att ett par miljoner vaccinerats.
Detta är således över i sommar
Precis min tanke. Beroende på väder i vår, kan det kanske vara över till påsk redan.
Citera
2021-01-20, 15:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du vågar inte köpa hämtmat för att..? Tror du maten är smittad?

Du kan betala med ditt kort i förväg och restaurangen lämnar den i en kasse utanför. Tror du att du kommer att dö om du gör det?

Jag ser det som en risk, även om sannolikheten nog är tämligen låg. Förpackningar , påsar, folie osv kan vara kontaminerade. Risken finns att jag i värsta fall dör ja. Vill inte bli långtidssjuk heller. Speciellt inte nu när vi ändå är hyggligt nära ett vaccin. Känner för övrigt inte till att de lämnar den i en kassa utanför. Tror man måste gå in på de flesta ställen. Det innebär en risk om det flyter runt aerosoler av smitta inne i lokalen. Kan dock sakna både asiatiskt och kebab faktiskt. Svårt att få till samma goda smak hemma, även om jag försökt. Blev väl lite sådär Många gillar ute mitt i vintern. Det verkar ha blivit lite av en trend har jag sett ut på mina promenader.
Citera
2021-01-20, 15:08
Medlem
På tal om att regeringen inte får situationen under kontroll..

Nu skickar man testbussar till "utsatta områden". På ren svenska no-go-zooner. Tydligen har man förhandlat med klanöverhuvuden att det går bra. Ambulanser och brandbilar har ju tidigare inte fått tillstånd till att åka på dessa områden.

Problemet med dessa områden är att folk inte testar sig. Och orsaken varför de inte gör det är att a) det behövs bank-ID för att beställa testet b) det krävs personnummer.

Info finns på 36 olika språk, men det kanske inte räcker?

Jag förstår inte hur folk kan bo och leva i detta land utan bank-ID. Hur kan man betala sina räkningar om man inte äger bank-ID? (retorisk fråga: soc betalar väl allt?). Och alla som bor lagligt i detta land får åtminstone tillfälligt personnummer. De som bor olagligt saknar numret såklart.

Så hur helvetes många illegala personer finns det här egentligen om det nu finns hela stadsdelar där folk inte testar sig pga ovanstående? Tiotusentals/hundratusentals? personer som inte uppfyller villkoren för testning?

Hur försäkrar man identiteten på de som nu eventuellt testar sig på bussarna? Räcker det att personen ifråga påstår sig heta "Ahmed Alibaba" och en adress där det bor 30 personer i en etta?

Varför använder man inte tillfället för att ta reda på hur många som exempelvis i Rinkeby, Husby, Tensta, Alby, Fittja etc. bor där illegalt? Istället för att bjuda dem anonym testning?

Jag förstår mig inte på svenskarna och det svenska systemet..
Citera
2021-01-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Lås in dig bäst du vill men din irrationella rädsla förblindar dig tyvärr. Själv kör jag hemester varje helg på olika hotell runt om sholm och äter ute mest hela tiden då jag är på ledigt. Nu är viktigare än någonsin att visa solidaritet gentemot våra kvarterskrogar och övriga företagare. Din rädsla hjälper inte en jävel, tvärtom är du en parasit med farliga idéer.

Man måste vara rejält korkad för att äta på restaurang dessa dagar. Särskilt nu när vaccinet rullas ut och man snart kommer vara skyddad.

Hursomhelst, det vore intressant att veta om du blivit smittad vid det här laget? Och hur ser det ut på restaurangerna dessa dagar, är det många som äter ute och inte fattat riskerna? Vad är det för typ av folk, mest lågpannade plattjordare eller även en del normala människor?

Edit: även jag stödjer restauranger och äter restaurangmat typ 7 gånger per vecka, men jag kör leverans eller upphämtning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in