2021-01-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
JAG PRATAR OM LÄGET NU I ANDRA VÅGEN!
Varken i våras, eller nu ställs livsviktiga operationer in i Skåne. Trots att Skåne är hårdast drabbat av de större regionerna just nu.

Vad fan pratar ni om?
Prova boka tid hos tandläkaren med, innan fick man vänta 1-2 månader på en ledig tid, nu är där 10 lediga tider nästa dag.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Vilken tur att det finns säkrare indikatorer.

Exempelvis kan vi notera att diagnostiseringen toppar ungefär 10:e Januari, sisådär en inkubationstid efter lockdown, och har sedan minskat med 1/3.

Nja, det bygger på att den verkligen är 1.7 ggr mer smittsam.
Danmark släppte nyligen en uppskattning kring 1.36 ggr högre R, vilket fördröjer det hela med nästan 2 månader.

Vid tanke på danskarnas massekvensering skulle jag tro deras uppskattning är den mer tillförlitliga.

Enligt danskarna ökade den engelska mutationen med ca 100% i veckan. Vilket Re-tal det ger är jag okunnig om.

Efter det uttalandet har hårdare restriktioner införts vilket förmodligen även har haft effekt på den muterade varianten.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Her er et tip. Køb direkte fra Kina og undlad at byde priserne op (som olierige arabere) på det udstyr der er i DK.
Danskar är alltså opålitliga, är det det du vill säga?

Annars kan man ju tänka sig att det är vettigt att våra små nordiska länder samarbetar om inköpen av vaccinationsmateriel för att få upp volymerna och få bättre villkor och att det är logiskt att Danmark/Kastrup är ett nav i detta samarbete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Transitland? Hvorfor skulle svenske regioner bruge et dansk firma til det?
Lyder mere som om svenske regioner har lagt et højere bud på det udstyr der allerede var i landet og et lille firma der ikke kunne sige nej.

Nu har vi fått andra leveranser, vår leverantör har fått styra om så att de går genom andra länder än Danmark, säger han.

Om sprutorna och kanylerna tillverkades i Danmark då skulle det vara fysisk omöjligt att styra om leveranserna så att de gick via andra länder än Danmark.

Man kanske har använt en dansk firma som har kontakter utomlands som kunde lova leverans om produkter som det råder stor brist på just nu - och kanske även större om några veckor. Men att den dansk firma gör detta betyder inte att kanylerna tillhör danskarna.
Citera
2021-01-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vi når inte flockimmunitet via vaccinationerna då barn inte kommer att få vaccinet. Detta gör att smittspridningen kommer att fortsätta under lång tid om inte tillräckligt många barn är immuna. Detta spiller då över på det övriga samhället.

Lösningen på detta är då att sprida smittan bland barnen nu, då kommer man troligen att nå flockimmunitet med en större immunitet mot viruset bland barn. Deras föräldrar är inte heller de (till största delen) i någon riskgrupp, så det är relativt riskfritt och ändå rätt effektivt. Iom att de flesta i de stora riskgrupperna strax är vaccinerade så är riskerna med detta beteende relativt små så länge som sjukvården orkar med.

Detta skulle man aldrig erkänna, men det är ett logiskt resonemang om man vill ha slut på detta så snart som möjligt.

Jag förstår inte logiken att införa en restriktion en månad och sen ta bort den. Vi har sett det här hattandet hit och dit förut när olika högljudda grupper vill ha bort någon restriktion som drabbar just dem. Då lättar regeringen på väl fungerande restriktioner som minskar smittspridningen och ger vården andrum.
Det dröjer till våren/sommaren innan alla riskgrupper vaccineras. Barn blir sällan sjuka och behöver inte vaccineras just nu.
Det kommer säkert vaccin för barn också
Citera
2021-01-21, 21:28
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
För jag pratar om nuläget!
Diskuterar du alltså läget förra våren?

Ämnet var huruvida smittspridning mäts bäst genom antalet sjukhusinläggningar eller antal avlidna.

Ingen pratade varken om Skåne eller inställda operationer.

Som exempel på att antalet sjukhusinläggningar är den sämre måttstocken nämnde jag den hårda triageringen förra våren.
Citera
2021-01-21, 21:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Notera ordvalet. TILL Danmark. Inte AV Danmark. Att prylarna bara nuddar dansk mark räcker för att danskarna ska lägga beslag på dem.

Danskarna har inte råd att säga ett ord om piraterna utanför Afrikas horn.. Samma sorts beteende.

Jag skulle också vilja veta "vilka myndigheter" som kan fatta sådana här beslut inom ett EU-land att de konfiskerar andras egendom som finns inom Danmarks landsgränser.

Hoppas alla nordiska länder inser att man inte kan importera ett skit via det här u-landet.
Danskar har ett helt annat förhållande till ärlighet än man tror. När man träffar dem är de gemytliga, men i affärer är de oärliga. Inget som sägs i en förhandling gäller, det är först när ett avtal är undertecknat något i bästa fall gäller. Det går tydligen bra att bryta avtal också, tyvärr.

Det är klart att Sverige kan göra inköp av vaccinationsutrustning utan att låta varorna mellanlanda i Danmark, det blir bara lite krångligare.
Citera
2021-01-21, 21:34
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Fniss.

18-års gräns på Flashback. Ingen vuxen människa använder ordet fniss i en dialog.

Jag skrev att det går att trixa med siffrorna.
Om dom gör det? Vet ej.

Uppenbart dock att dom gjorde det förra våren.
Citera
2021-01-21, 21:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Ämnet var huruvida smittspridning mäts bäst genom antalet sjukhusinläggningar eller antal avlidna.

Ingen pratade varken om Skåne eller inställda operationer.

Som exempel på att antalet sjukhusinläggningar är den sämre måttstocken nämnde jag den hårda triageringen förra våren.
Skulle inte du gå och lägga dig?

Det är ju givet att du inte mäter smittspridningen bäst genom att räkna ett fåtal döda.
Eftersom det mest är äldre som har någon form av omvårdnad som dör kan du då lika gärna mäta hur väl vårdgivarna skyddar de äldre.
Citera
2021-01-21, 21:36
Medlem
Cancerogens avatar
Grattis alla modiga som tog första smällen. Nu kan ni uppleva joys of covid ännu en gång:

https://www.svd.se/forskare-antikroppar-lagt-skydd-mot-mutationer/i/senaste
Citera
2021-01-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Danskar är alltså opålitliga, är det det du vill säga?

Annars kan man ju tänka sig att det är vettigt att våra små nordiska länder samarbetar om inköpen av vaccinationsmateriel för att få upp volymerna och få bättre villkor och att det är logiskt att Danmark/Kastrup är ett nav i detta samarbete.

Alle virksomheder med lidt forretningssans har længe vidst at de kanyler ville blive til rent guld.
Derfor har de opkøbt fra Kina og gjort det sværere for stater at få nok. Hvis ikke der er en lov om at kritiske produkter ikke må forlade landet, vil de blive dyrere for alle.

Jeg er sikker på at den svenske stat ville handle på præcis samme måde, hvis Tyskland henvendte sig til svenske virksomheder for at købe deres lagre.
Citera
2021-01-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag förstår inte logiken att införa en restriktion en månad och sen ta bort den. Vi har sett det här hattandet hit och dit förut när olika högljudda grupper vill ha bort någon restriktion som drabbar just dem. Då lättar regeringen på väl fungerande restriktioner som minskar smittspridningen och ger vården andrum.
Det dröjer till våren/sommaren innan alla riskgrupper vaccineras. Barn blir sällan sjuka och behöver inte vaccineras just nu.
Det kommer säkert vaccin för barn också
Problemet är bara att de som inte kan vaccineras av riskgrupperna, de kommer att kunna smittas så länge vi har smitta i samhället. pga detta så kommer vi att behöva ha kvar restriktioner rätt länge om inte flockimmunitet kan nås via vaccinationer+smitta hos ungdomar.

Jag tycker inte att det är bra, men det är ett bekymmer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in