2021-01-20, 14:45
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det hedrar dig. Jag förstår att många uppskattar den mjuka hanteringen. Min poäng och tro att Svenskarna inte har kunnat hanterat denna strategi samt att regeringen och FHM inte heller försökt stoppas spridningen.
Jag skulle vilja tro och hoppas på att det skulle hjälpa i vår men jag tror inte Sverige kommer klara få stopp för det här tidigast i höst dessvärre.
Det grundar jag på hur det ser ut i vården, hur belastade personalen är samt hur dåligt förberedda man är på vaccineringen.
Jag är rädd för att vi kommer se en avtrappning i mars någonstans men efterspelen kommer ta tid och gud hoppas att ingen tredje våg kommer om någon månad.
Smittspridningen avtog ju i somras rätt markant utan att några strikta åtgärder egentligen vidtagits. Jag ser inte varför detsamma inte skulle hända i sommar, nu när vi har relativt hårda restriktioner. Vi ser att antalet nya smittofall tycks minska stadigt, och då är det ändå januari, och vi har haft kallt i hela landet vilket ökar smittspridning.

Så händer ingenting dramatiskt nu, är det troligen över kring påsk skulle jag gissa. Vi får inte glömma att själva sjukdomen är rätt harmlös för de flesta. När de äldre och andra riskgrupper är vaccinerade, gör det inte lika mycket om smittan fortsätter, åtminstone inte för dödstalens skull.
Citera
2021-01-20, 14:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nya fall minskar men ganska långsamt tycker jag.

Sverige ligger nu på 250 nya fall per 7 dagar och 100 000 invånare (Platz).

Tyskland, som just skärpt restriktionerna proaktivt inför de nya varianterna, ligger endast på 120 (RKI).

Är det någon svensk region där nya fall ökar?

Långsamt?
Vi är nere på siffror på nivå med början av november..
Jag tycker det är extremt positivt, och framförallt mycket bättre än jag kunnat föreställa mig.
Om det håller i sig lär visa sig inom kort..
Citera
2021-01-20, 14:47
Medlem
Den stora eftersläpningen spelar oss spratt. Jag beräknade att 11000 skulle ha avlidit med corona den 25 januari men pekaren visar nu på den 22 januari.

Grovt räknat når vi över 12000 avlidna i mitten av februari men jag får återkomma med en mer exakt beräkning.

Kurvan pekar nu klart nedåt. Mindre antal insjuknar och mindre antal läggs in för vård. Det finns hopp om en bättre vår med restaurangliv och fotboll.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Vi kan vara ganska säker på att när detta är över och man sammanfattar det hela så kommer Sverige naiva tillvägagångssätt få en av de sämsta betygen. Allt ifrån allvaret, hanteringen, vad man gjort och inte gjort samt troligtvis även vaccineringen som är övertygad om Sverige inte klarar av.
Bara idag kom det fram i media att Sverige misslyckas och det är bara efter en kort tid med få doser.

Nej jag tror återigen att det är FoHM som gjort sina glädjekalkyler till regionerna. Det har kommit fram lite genom Emma Spak SKR att det är problem med ekonomin, då vissa regioner inte har ekonomi att få fram tillräckligt med personal till vaccinationerna. FoHM kommer såklart säga att ; det är regioner som inte klarat detta.

Det vara samma krångel med testningen när FoHM äntligen gick ut och propagerade full testning, regionerna fick inte tillräckligt klartecken vem som skulle betala. I juni först fick de info att de skulle betala själva testningen och regeringen kostnaden för själva sprutan.

FoHM anser jag vara skyldig, då man inte kan frånsäga sig ansvaret när man lägger en strategi samordning som man vet (se bara scenariot till vården inför hösten) regionerna kommer få svårt att klara av. Istället för att ta fullt ansvar och eska mer pengar från regering, säger man att det här klarar vi och sen gör man scenerier till vården regioner som man vet de inte klarar av för att sen skylla på dem när det blir fel. Jag är så trött på FoHM. De är värdelösa att ha som en stor betongpelare av krångel och krav på evidens för allt annat än det dem bestämmer - då behövs ingen evidens eller forskning. De har alltid rätt!
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så är det. Ekonomin går dessutom alltid att rädda i ett senare skede. Finans- och penningpolitik löser det problemet. Det blir bara en paus och ett uppdämt behov uppstår. Ungefär som i Tyskland efter andra världskriget. Hela landet låg i ruiner, men 5 år senare blomstrar allt som tidigare. Uppdämt behov och en massa stimulansåtgärder så var de tillbaks på banan igen. Nu förordar jag dessutom inget krig och att vi ska sätta landet i ruiner. Jag vill bara göra en paus på en månad. Tror nog att vi överlevt värre kriser än det. Skulle dock ändå spara tusentals liv skulle jag tippa. Det måste ju också vara värt något.

Du är tammefan inte nöjd innan varenda unge sitter på psyk å dreglar, varenda en mindre affärsverksamhet och krögare körd i konkurs, hela nästa generation skuldsatt på livstid samt vill du även förstöra folkhälsan genom utegångsförbud. Allt detta pga ett knappt farligt virus. Du är en samhällsfara som borde tvångsomhändertas tyvärr.
Citera
2021-01-20, 14:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det hedrar dig. Jag förstår att många uppskattar den mjuka hanteringen. Min poäng och tro att Svenskarna inte har kunnat hanterat denna strategi samt att regeringen och FHM inte heller försökt stoppas spridningen.
Jag skulle vilja tro och hoppas på att det skulle hjälpa i vår men jag tror inte Sverige kommer klara få stopp för det här tidigast i höst dessvärre.
Det grundar jag på hur det ser ut i vården, hur belastade personalen är samt hur dåligt förberedda man är på vaccineringen.
Jag är rädd för att vi kommer se en avtrappning i mars någonstans men efterspelen kommer ta tid och gud hoppas att ingen tredje våg kommer om någon månad.

Jag skulle tro att vi ser en tredje våg om en månad, eftersom skolorna öppnat nu. Vaccinutrullningen går för långsamt för att det skulle kunna undvikas. Jag tror dock att denna tredje våg blir mildare än den andra vågen som blev värst. Jag tror det här är över först framåt sommaren.

Spanska sjukan kom också i tre vågor, varav våg2 var värst. Historien ser faktiskt ut att upprepa sig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan#/media/Fil:1918_spanish_flu_waves.gif
Citera
2021-01-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
USA är ju inte direkt en supermakt när det gäller sjukvård och folkhälsa. Lägg sen till en galning/narcissist som förnekar viruset och tror att positivt tänkande samt massor med andra spännande alternativa behandlingsformer ska rå på viruset, så vips har man massmördat 400.000 amerikaner. Det kan ju bara gå åt ett håll för Biden om vi säger så.

Att Sverige då är i närheten säger en del
Citera
2021-01-20, 14:49
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
En tragedi att vi når 11000 och det kommer inte ta stopp där.

Sjukvården vädjade om kraftfulla åtgärder i november. Anders Tegnell vägrade.

Det värsta är ju att vi tog ingen lärdom i våras och fortsatte på en strategi som redan då var ett stort fiasko. Frågan är hur det kommer gå kommande period
Citera
2021-01-20, 14:52
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle tro att vi ser en tredje våg om en månad, eftersom skolorna öppnat nu. Vaccinutrullningen går för långsamt för att det skulle kunna undvikas. Jag tror dock att denna tredje våg blir mildare än den andra vågen som blev värst. Jag tror det här är över först framåt sommaren.

Spanska sjukan kom också i tre vågor, varav våg2 var värst. Historien ser faktiskt ut att upprepa sig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan#/media/Fil:1918_spanish_flu_waves.gif

Och jag tror vi har ganska normalt liv till hösten, september oktober.
Citera
2021-01-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du är tammefan inte nöjd innan varenda unge sitter på psyk å dreglar, varenda en mindre affärsverksamhet och krögare körd i konkurs, hela nästa generation skuldsatt på livstid samt vill du även förstöra folkhälsan genom utegångsförbud. Allt detta pga ett knappt farligt virus. Du är en samhällsfara som borde tvångsomhändertas tyvärr.

Sverige kan inte ha ihjäl massa människor för att rädda företagarna, det är djupt omoraliskt.
Citera
2021-01-20, 14:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ingen tredje våg. Den andra vågen kommer att fortsätta under vårterminen, men bli svagare och svagare.

Det går ner till sommaren ändå, av naturliga skäl. Så jag tror att vi med ganska stor tillförsikt kan säga, att pandemin för vår del är slut den 1 juni. Sedan kan det bli små klusterutbrott i höst (alltså det som Tegnell trodde skulle bli FÖRRA hösten - *suckar*). Särskilt i antivaxx-populationer som i Järna, där de ju även brukar få mässlingsutbrott då och då. Och till detta enstaka importfall, med ingen eller begränsad smittspridning runt dem. Kom ihåg var ni läste det först (jag har haft rätt hittills)!
Citera
2021-01-20, 14:55
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej jag tror återigen att det är FoHM som gjort sina glädjekalkyler till regionerna. Det har kommit fram lite genom Emma Spak SKR att det är problem med ekonomin, då vissa regioner inte har ekonomi att få fram tillräckligt med personal till vaccinationerna. FoHM kommer såklart säga att ; det är regioner som inte klarat detta.

Det vara samma krångel med testningen när FoHM äntligen gick ut och propagerade full testning, regionerna fick inte tillräckligt klartecken vem som skulle betala. I juni först fick de info att de skulle betala själva testningen och regeringen kostnaden för själva sprutan.

FoHM anser jag vara skyldig, då man inte kan frånsäga sig ansvaret när man lägger en strategi samordning som man vet (se bara scenariot till vården inför hösten) regionerna kommer få svårt att klara av. Istället för att ta fullt ansvar och eska mer pengar från regering, säger man att det här klarar vi och sen gör man scenerier till vården regioner som man vet de inte klarar av för att sen skylla på dem när det blir fel. Jag är så trött på FoHM. De är värdelösa att ha som en stor betongpelare av krångel och krav på evidens för allt annat än det dem bestämmer - då behövs ingen evidens eller forskning. De har alltid rätt!
Men kom igen nu för fan. Sitter Folkhälsomyndigheten i regeringen? Eller är Marie Morell, ordförande för Sjukvårdsdelegationen i SKR, kanske Anders Tegnells alter-ego?

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/12/regeringen-och-skr-overens-om-forutsattningarna-for-genomforande-av-vaccinering/

Hur hade du förresten tänkt att vaccinationen skulle genomföras utan inblandning av regionerna? Skulle Folkhälsomyndighetens cirka 600 anställda vaccinera hela Sveriges befolkning? Eller skulle de trolla fram tusentals sjuksköterskor någonstans ifrån?

Det är helt bisarrt vad vissa här har för föreställningar om Folkhälsomyndighetens makt, möjligheter och resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in