2021-01-20, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu tror jag inte att varenda unge hamnar på psyk, för att de allra minsta måste umgås med sina föräldrar under 4 veckor, samt att skolbarnen tvingas "genomlida" distansundervisning.

Affärsverksamheterna inkl restauranger lider för att vi har ett livsfarligt virus som härjar ute i samhället. Dagens lunchsställen har tappat 80-90% av sin omsättning och det beror på omfattande samhällsspridning. Det beror inte på att det är förbjudet att äta på ställena, för det är det inte. Det beror på att ingen vill gå dit, för att man inte vill bli sjuk. Jag åt ganska mycket ute förut, köpte hämtmat osv. Det har jag inte gjort sedan mars förra året. Inte för att det är förbjudet, utan för att jag inte vill. Jag är uppenbarligen inte helt ensam. Hade regeringen däremot tagit kontroll över smittan och bringat ned smittan kraftigt och hårt i ett tidigt skede hade mycket av det som nu går på tomgång kunnat köra på mer som vanligt. Då hade jag inte varit rädd för att hämta mat. Nu håller jag mig bara inne, frånsett när jag går ut och hämtar luft.

Nu känner jag inte dig så jag vet inte om du tillhör en riskgrupp eller ej så jag tänker inte uttala mig om du gör rätt eller fel. Men ett råd i all välmening. Det är bra att vara försiktig i dessa tider men låt inte rädslan styra ditt liv för mycket för det är inte heller bra.
Citera
2021-01-20, 15:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Lås in dig bäst du vill men din irrationella rädsla förblindar dig tyvärr. Själv kör jag hemester varje helg på olika hotell runt om sholm och äter ute mest hela tiden då jag är på ledigt. Nu är viktigare än någonsin att visa solidaritet gentemot våra kvarterskrogar och övriga företagare. Din rädsla hjälper inte en jävel, tvärtom är du en parasit med farliga idéer.

Problemet är bara att den dagen du blir sjuk och blir liggande på sjukhus med slangar i varenda kroppsöppning, samt ytterligare några uppskärda öppningar på dig kommer ingen jävel att visa solidaritet eller sympati med dig. De kommer bara att tycka att du får skylla dig själv som levt så ansvarslöst. Så ser den bistra verkligheten ut. Företagarna vill inte förse dig med mat för att de är snälla. De vill bara ha dina pengar. Du skulle lika gärna kunna swisha dem pengar direkt utan att ta del av deras tjänster och mat. Stay safe! Det är mitt råd till dig. Ingen kommer att tacka dig när du blivit sjuk.
Citera
2021-01-20, 15:14
Medlem
Citat:
Jag ser det som en risk, även om sannolikheten nog är tämligen låg. Förpackningar , påsar, folie osv kan vara kontaminerade. Risken finns att jag i värsta fall dör ja. Vill inte bli långtidssjuk heller. Speciellt inte nu när vi ändå är hyggligt nära ett vaccin. Känner för övrigt inte till att de lämnar den i en kassa utanför. Tror man måste gå in på de flesta ställen. Det innebär en risk om det flyter runt aerosoler av smitta inne i lokalen. Kan dock sakna både asiatiskt och kebab faktiskt. Svårt att få till samma goda smak hemma, även om jag försökt. Blev väl lite sådär Många gillar ute mitt i vintern. Det verkar ha blivit lite av en trend har jag sett ut på mina promenader.

Men hur har du överlevt hittills? Även förpackningarna på ICA/Coop/hemköp kan vara kontaminerade. Beställer du hemleverans av maten? Hur kan du vara säker på att den som kör hem din mat är virusfri?

Man måste inte alls gå in i en restaurang för att beställa. Det var för länge sedan (redan innan Coronan) man har kunnat beställa mat från en restaurang per telefon. Nu även på nätet. Du ringer/SMS:ar restaurangen när du är nästan framme och de ställer kassen utanför.

Jag är mest förvånad över att sådana som du och likasinnade som tillbringar timmar per dag här på nätet inte tar reda på saker och hur man sköter praktiken under Coronatiden utan fortsätter att "tro" - och sen klagar över den inbillade verkligheten..
Citera
2021-01-20, 15:15
Medlem
Det som nästan är värst är att vi blir instruerade hur vi ska hantera pandemin från de ledande länderna inom EU och SAD där pandemin härjar som värst.

För övrigt går vaccinationstakten väldigt segt, enligt mig, och det tror jag bland annat att vi har den tröga apparaten inom EU men även Sverige att tacka för...
Citera
2021-01-20, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Lås in dig bäst du vill men din irrationella rädsla förblindar dig tyvärr. Själv kör jag hemester varje helg på olika hotell runt om sholm och äter ute mest hela tiden då jag är på ledigt. Nu är viktigare än någonsin att visa solidaritet gentemot våra kvarterskrogar och övriga företagare. Din rädsla hjälper inte en jävel, tvärtom är du en parasit med farliga idéer.

Vore bättre ifall du visade solidaritet med riskgrupperna och allra sköraste i samhället istället för kapitalisterna.
Citera
2021-01-20, 15:17
Medlem
Citat:
Jag ser det som en risk, även om sannolikheten nog är tämligen låg. Förpackningar , påsar, folie osv kan vara kontaminerade. Risken finns att jag i värsta fall dör ja. Vill inte bli långtidssjuk heller. Speciellt inte nu när vi ändå är hyggligt nära ett vaccin. Känner för övrigt inte till att de lämnar den i en kassa utanför. Tror man måste gå in på de flesta ställen. Det innebär en risk om det flyter runt aerosoler av smitta inne i lokalen. Kan dock sakna både asiatiskt och kebab faktiskt. Svårt att få till samma goda smak hemma, även om jag försökt. Blev väl lite sådär Många gillar ute mitt i vintern. Det verkar ha blivit lite av en trend har jag sett ut på mina promenader.

Bär en N95-mask så kan du nog gå in och plocka upp en kebabrulle. Det gör jag. Om det fungerar på covidintensiven borde det fungera på ett kebabhak också. Det borde alka utom Tegnell förstå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Man måste vara rejält korkad för att äta på restaurang dessa dagar. Särskilt nu när vaccinet rullas ut och man snart kommer vara skyddad.

Hursomhelst, det vore intressant att veta om du blivit smittad vid det här laget? Och hur ser det ut på restaurangerna dessa dagar, är det många som äter ute och inte fattat riskerna? Vad är det för typ av folk, mest lågpannade plattjordare eller även en del normala människor?
Är själv boendes i Stockholm och känner 15+ personer som genomgått infektionen. De allra flesta denna höst. Det är lätt att all form av respekt för Covid försvinner när man märker att folk knappt blir sjuka. En av de smittade var 86 bast med diabetes och hjärtproblem. Var inga konstigheter alls att ta sig igenom infektionen. I denna tråd får man lätt intrycket att Covid är en dödsdom för äldre.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo, det har undersökts om deltagarna i militär-OS var smittade och som jag minns det så fanns inga tydliga bevis på att så var fallet. (Bara minnesbild, inte alls säker jus nu.)
Tror de testade for antikroppar och bara någon fick positivt, men det hade hunnit gå så lång tid att det inte betyder så mycket. Antikroppar kan avta, eller uppmätts visst inte alltid efter bekräftad infektion. Så jag tycker ändå det verkar rätt troligt att det var covid de hade.
Citera
2021-01-20, 15:18
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Vore bättre ifall du visade solidaritet med riskgrupperna och allra sköraste i samhället istället för kapitalisterna.
Att låta ekonomin gå åt skogen ger fler sköra i samhället.
Citera
2021-01-20, 15:19
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Har du någonting som indikerar att det är så? Eller ägnar du dig åt fria fantasier?

Viruset misstänks ha förekommit i Dalarna i december 2019. Men viruset fick inte spridning.

Man har konstaterat att viruset fanns i Frankrike december 2019. Men den gången dog smittspridningen ut, utan att utlösa något utbrott.

Förekomst av enstaka fall, behöver alltså inte innebära omfattande smittspridning.

Många européer kom hem från Kina i oktober 2019 med feber, hosta och andningsbesvär.

Flera av dem var svenskar:

https://www.expressen.se/nyheter/militaridrottare-besokte-wuhan-i-oktober-testades-for-corona/

Läkare kan inte utesluta att det var Covid med tanke på symtomen.

Jag tycker att det är ganska uppenbart att det var Covid. Då är det alltså väldigt troligt att vi hade en enorm smittspridning redan i december här i Sverige.

Just därför så tror jag att flera miljoner svenskar redan har blivit exponerade för viruset på ett eller annat sätt.
Citera
2021-01-20, 15:19
Medlem
Citat:
Problemet är bara att den dagen du blir sjuk och blir liggande på sjukhus med slangar i varenda kroppsöppning, samt ytterligare några uppskärda öppningar på dig kommer ingen jävel att visa solidaritet eller sympati med dig. De kommer bara att tycka att du får skylla dig själv som levt så ansvarslöst. Så ser den bistra verkligheten ut. Företagarna vill inte förse dig med mat för att de är snälla. De vill bara ha dina pengar. Du skulle lika gärna kunna swisha dem pengar direkt utan att ta del av deras tjänster och mat. Stay safe! Det är mitt råd till dig. Ingen kommer att tacka dig när du blivit sjuk.
Gud så dramatisk du är. Sannorlikheten att du hamnar på IVA är i det närmaste obefintlig.
Citera
2021-01-20, 15:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men hur har du överlevt hittills? Även förpackningarna på ICA/Coop/hemköp kan vara kontaminerade. Beställer du hemleverans av maten? Hur kan du vara säker på att den som kör hem din mat är virusfri?

Man måste inte alls gå in i en restaurang för att beställa. Det var för länge sedan (redan innan Coronan) man har kunnat beställa mat från en restaurang per telefon. Nu även på nätet. Du ringer/SMS:ar restaurangen när du är nästan framme och de ställer kassen utanför.

Jag är mest förvånad över att sådana som du och likasinnade som tillbringar timmar per dag här på nätet inte tar reda på saker och hur man sköter praktiken under Coronatiden utan fortsätter att "tro" - och sen klagar över den inbillade verkligheten..

Det är en risk ja. Jag behandlar alla förpackningar som om de vore kontaminerade. Klipper upp dem i hörnen, sedan spritar jag händerna efteråt. Tidigare sköljde jag av allt med diskmedel och varm vatten.

Visst vet jag att jag kan ringa, tom använda appar för att göra beställningar på vissa ställen, men har aldrig sett någon som ställer beställningarna utanför. Sedan litar jag inte på deras hygien. Det jag tillagar själv vet jag hur jag hanterat och hettat upp. Grönsaker kokas. Jag försöker tänka på varje steg. Inte göra några misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in