Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Förstår hur du tänker, men jag har svårt att se det på samma sätt. Dels skiljer det inte flera minuter, dels skulle det innebära att två män som i stora drag liknar varandra och där den ena såg ut att vara jagad medan den andra borde ha känt sig jagad sprang i samma kvarter inom loppet av någon minut mitt i natten en fredag. Jag skulle hävda att sannolikheten för detta är mycket nära 0.
Vad gäller tider så förflyttade sig YN och hennes sällskap ganska långsamt, särskilt nerför trappan, att de bör ha mött mannen de såg ca kl 23:23 är därför sannolikt. Den flyende GM bör - om han startade ovanför trappan 23:22:30 som du skriver - ha varit vid "mötesplatsen" några sekunder före 23:23, givet att tiden stämmer och han sprang hela tiden. Det ger inte en lucka på flera minuter, troligen inte mer än högst 30 sekunder. Vilket gör det faktum att männen är snarlika än mer osannolikt att det skulle vara två olika. Men, som sagt, att klara ut detta nästan 35 år efteråt är nästan omöjligt. Tänk om utredningen skötts bättre från början. 1986 hade man haft bättre möjligheter att trassla ut dessa tider.
Varför gav inte mannen på DBG sig till känna? Om han inte hade något med MOP att göra?
Det kan ju finnas orsaker som att han var där för att köpa sex eller kom från sexklubb och såg polisbilar och inte ville bli kallad som vittne eller inblandad därför.
Något intressant är det att många kallar GM för amatör och att det var en dåligt vald plats.
Men efter trappkrönet är GM helt försvunnen.
Ingen vet var han tog vägen efter det.
YNs vittnesmål verkar mer ha stjälpt utredningen än hjälpt den.
Enligt de flesta privatspanare i tråden så var den man som YN såg 2 minuter för sen på DBG för att vara GM.
LJ gick väl på YNs uppgift om att mannen sprungit förbi henne?
Hur mycket efter låg LJ GM när han kom upp till krönet?
1 minut? 2 minuter?
Om GM flydde nedför DBG hade han varit nere på Birger Jarls Gatan när LJ träffade på YN.
Varför fastnade många för mannen som YN såg?
Han stämmer inte in på de flestas vittnesuppgifter från mordplatsen.