2021-01-19, 19:56
Medlem
H24s avatar
För att Grandmannen ska kunna vara GM krävs alltså att vittnena har fel om följande saker, i ordning

- Pia Engström har fel om att ingen efterföljer från Grand
- Nicola Fauzzi har fel om att han ser Anders Björkman
- Lisbeth missar att en person passerar dem
- Anders Björkman missar GM på trottoaren
- Inge Morelius tar fel rörande att han ser gärningsmannen vänta, alternativt misstar sig kraftigt på tiden
- Merparten av vittnena tar fel på gärningsmannens jacka

Personligen tror jag på "the path of least resistance" vad gäller tolkning av vittnesmålen och förlopp.
Citera
2021-01-19, 20:16
Medlem
H24s avatar
Vittnespsykologi är en mjuk vetenskap och man ska inte dra allt för långtgående slutsatser av enskilda iakttagelser. Samtidigt måste det finnas någon form av hållplats i andra änden. Vad vittnena faktiskt säger (och inte säger) måste ha ett värde. Annars behöver vi ju inga vittnesförhör överhuvudtaget, om en debattör på Flashback bara kan välja vad vittnet missuppfattat och förklara vad han egentligen sett.
Citera
2021-01-19, 21:44
Medlem
Det här inlägget angående bankomattiderna tycker jag verkar vara intressant.
Jag kan själv inte bedöma informationen
PU hade nog kunnat kolla upp detta bättre 1986 men jag antar att det inte blev gjort.

"Jag har tidigare skrivit om bankomattiderna i andra inlägg här på bloggen. Min bakgrund är att jag vid tidpunkten för mordet arbetade med datakommunikation på företaget Inter Innovation som utvecklade och sålde sedelhanteringsutrustning som bl.a. ATM-er och TCD-er samt komponenter till dessa. Inter Innovation hade bl.a. sålt komponenter till de i Sverige förekommande Philpsbankomaterna (de var blå med en svängd lucka som såg ut som en ”brödburk”). Jag tänker inte här i detalj upprepa det jag skrivit tidigare, men gör nedan en kort sammanfattning.

Efter att ha studerat de släppta utredningshandlingarna från Palmeutredningen delar jag med min domänkunskap från 80-talet granskningskommissionens uppfattning att den lokala bankomatklockan är ”otjänlig”. En rimlig bedömning är att feltoleransen mot Fröken Ur tyvärr är åtminstone plus/minus 4 minuter (och kanske t.o.m. +/- 5 minuter).

Men som jag också skrivit är bankomatklockan endast en lokal klocka. Om en kund som har sitt konto i t.ex. Handelsbanken och gör ett uttag som i bankomaten loggas till 23:18 är detta en loggning av den lokala klocktiden. Själva transaktionen loggas även i Handelsbankens kassaaplikation (dvs. Handelsbankens applikation och databas för kunders transaktioner m.m.) och då är det mycket sannolikt att det där har skett en loggning med Handelsbankens egen interna dataklocka. Det är inte säkert att denna klocka hade en lägre feltolerans än den lokala bankomatklockan, men någon kontroll av denna klocktid verkar inte ha gjorts.

Det man även hade kunnat göra – men inte heller verkar ha gjort – är att med hjälp av den centrala dataklockan hos t.ex. Handelsbanken räkna fram tidsfelet mellan de lokala bankomatklockorna på Tunnelgatan respektive Sveavägen (det har jag också skrivit om i ett tidigare inlägg). Med hjälp av denna information hade man t.ex. fått en uppfattning hur långt/länge Anders B:s sällskap hade hunnit gå från bankomaten på Sveavägen innan mordet inträffade."

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/01/13/nya-dokumentaren-om-stig-engstrom-sevard-men-vacker-flera-invandningar/#comment-23158
Citera
2021-01-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
För att Grandmannen ska kunna vara GM krävs alltså att vittnena har fel om följande saker, i ordning

- Pia Engström har fel om att ingen efterföljer från Grand
- Nicola Fauzzi har fel om att han ser Anders Björkman
- Lisbeth missar att en person passerar dem
- Anders Björkman missar GM på trottoaren
- Inge Morelius tar fel rörande att han ser gärningsmannen vänta, alternativt misstar sig kraftigt på tiden
- Merparten av vittnena tar fel på gärningsmannens jacka

Personligen tror jag på "the path of least resistance" vad gäller tolkning av vittnesmålen och förlopp.

Fast om IM har fel så har ju Lisbeth rätt. Dvs GM gick aldrig förbi dem.

Hur kan NF ha fel? NF säger ju inte att han ser AB. Han säger att han antar att den person han ser i porten är den han såg gå efter LOP. Så han kan ju bara ha fel om det inte stod någon i porten. (Vilket det gjorde och det var AB.)

Jag tycker inte att det är så konstigt att NF misstar AB för den han såg följa Palme. Han har inte sett någon annan person och han säger själv att det enda han igenkänner personen på är jackans färg.

Sen tycker jag det är intressant att de tre närmsta vittnena AB, LJ och LP alla säger att GM hade blå täckjacka. De vittnen som säger mörk rock är alla längre ifrån och ser GM, OP och LP som grupp vilket gör det lätt att förväxla klädseln.
Citera
2021-01-19, 22:18
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Fast om IM har fel så har ju Lisbeth rätt. Dvs GM gick aldrig förbi dem.

Hur kan NF ha fel? NF säger ju inte att han ser AB. Han säger att han antar att den person han ser i porten är den han såg gå efter LOP. Så han kan ju bara ha fel om det inte stod någon i porten. (Vilket det gjorde och det var AB.)

Jag tycker inte att det är så konstigt att NF misstar AB för den han såg följa Palme. Han har inte sett någon annan person och han säger själv att det enda han igenkänner personen på är jackans färg.

Sen tycker jag det är intressant att de tre närmsta vittnena AB, LJ och LP alla säger att GM hade blå täckjacka. De vittnen som säger mörk rock är alla längre ifrån och ser GM, OP och LP som grupp vilket gör det lätt att förväxla klädseln.

Nej, det finns ett scenario där både Morelius och Lisbeth ser rätt. Och det är att GM helt enkelt kommer från ett nytt håll, exempelvis söderifrån (avsläppt med bil) eller genskjutandes inifrån Tunnelgatan. Ett sådant scenario förklarar både hur GM kan vara på plats i förväg samt hur ingen såg honom på östra eller västra Sveavägen.

Fauzzi kopplar på ett väldigt tydligt sätt ihop Tensonmannen med Björkman i förhör 860303:

Till en början när Fauzzi tittar mot gruppen ser han inte till den man i blå jacka som han sett gående efter paret Palme. Efter cirka 10 sekunder lägger Fauzzi märke till mannen då denne är halvvägs inne i en port, en bit bakom en grupp av människor. Mannen är sedan försvunnen en stund, för att ånyo upptäckas av Fauzzi när han lutar sig ut. Det är bara jackan Fauzzi ser. Det är på jackans färg Fauzzi igenkänner mannen

Jag anser det klarlagt, eller uppenbart, att Lisbeth ser och beskriver Björkman. Jag inser att det går lite emot mitt tidigare resonemang om att ge vittnena själva tolkningsföreträde, men tror de flesta kunniga i fallet håller med om detta.
Citera
2021-01-19, 23:30
Medlem
Citat:
Avslutningsvis vill jag argumentera för att det är nästan omöjligt att det är gärningsmannen Yvonne Nieminen ser. Polisinsatsen kan inte vara på plats före 23:23:40, när Leif Ljungqvist gör sitt sista misslyckade larmförsök. Därefter måste man addera tid. Först tiden för larmet. Därefter tiden det tar för polisen att nå platsen. Därefter en minuts avvaktande på mordplatsen, om man får tro Klas Gedda. Därefter framryckningen i gränden. När de tillslut möter Nieminen i trappan måste klockan vara minst 23:25 och då har hon just sett den flyende mannen. Som referens nådde GM trappkrönet ganska exakt 23:22:30 (en tid i princip alla är överens om). Man behöver alltså inte fastna i sekunderexercis - det rör sig om flera minuters skillnad. Mannen på David Bagares är en ny person och sannolikt varken GM eller Grandmannen.

Förstår hur du tänker, men jag har svårt att se det på samma sätt. Dels skiljer det inte flera minuter, dels skulle det innebära att två män som i stora drag liknar varandra och där den ena såg ut att vara jagad medan den andra borde ha känt sig jagad sprang i samma kvarter inom loppet av någon minut mitt i natten en fredag. Jag skulle hävda att sannolikheten för detta är mycket nära 0.

Vad gäller tider så förflyttade sig YN och hennes sällskap ganska långsamt, särskilt nerför trappan, att de bör ha mött mannen de såg ca kl 23:23 är därför sannolikt. Den flyende GM bör - om han startade ovanför trappan 23:22:30 som du skriver - ha varit vid "mötesplatsen" några sekunder före 23:23, givet att tiden stämmer och han sprang hela tiden. Det ger inte en lucka på flera minuter, troligen inte mer än högst 30 sekunder. Vilket gör det faktum att männen är snarlika än mer osannolikt att det skulle vara två olika. Men, som sagt, att klara ut detta nästan 35 år efteråt är nästan omöjligt. Tänk om utredningen skötts bättre från början. 1986 hade man haft bättre möjligheter att trassla ut dessa tider.
Citera
2021-01-20, 00:05
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Förstår hur du tänker, men jag har svårt att se det på samma sätt. Dels skiljer det inte flera minuter, dels skulle det innebära att två män som i stora drag liknar varandra och där den ena såg ut att vara jagad medan den andra borde ha känt sig jagad sprang i samma kvarter inom loppet av någon minut mitt i natten en fredag. Jag skulle hävda att sannolikheten för detta är mycket nära 0.

Vad gäller tider så förflyttade sig YN och hennes sällskap ganska långsamt, särskilt nerför trappan, att de bör ha mött mannen de såg ca kl 23:23 är därför sannolikt. Den flyende GM bör - om han startade ovanför trappan 23:22:30 som du skriver - ha varit vid "mötesplatsen" några sekunder före 23:23, givet att tiden stämmer och han sprang hela tiden. Det ger inte en lucka på flera minuter, troligen inte mer än högst 30 sekunder. Vilket gör det faktum att männen är snarlika än mer osannolikt att det skulle vara två olika. Men, som sagt, att klara ut detta nästan 35 år efteråt är nästan omöjligt. Tänk om utredningen skötts bättre från början. 1986 hade man haft bättre möjligheter att trassla ut dessa tider.

Håller inte riktigt med i den uträkningen.

Träffar de mannen 23:23:00 så är de i trappan före Leif Ljungqvist genomför sitt misslyckade larmförsök 23:24:40. Då kan polisen omöjligt vara på mordplatsen och är definitivt flera minuter ifrån trappan och mötet Nieminen. Överlag försöker jag räkna rätt konservativt, så ingen ska kunna anklaga mig för att höfta till förmån för den teori jag tror på.

Sen oavsett scenario så finns det fler springande män som lämnar området, exempelvis "Ted Gärdestad" på Luntmakargatan eller "Påsmannen" på Döbelnsgatan. Så fenomenet förekommer, det kan vara en medhjälpare eller bara någon ur "Träsket" som lägger benen på ryggen när polisen närmar sig.

Men rent generellt håller jag med. Det är lite skumt att en man som liknar GM har sprungit i samma riktning och troligtvis sammanblandats med denna. Ändå är det troligtvis vad som hänt. Jag tror att grundproblemet är dåvarande PU:s fuling med larmtiden. Av en slump så skarvade man med lika många minuter som mannen på David Bagares Gata låg efter gärningsmannen. Eftersom Nieminens vittnesmål är relativt till polisinsatsen (hon vet ju inte själv när hon är på David Bagares Gata) så kopplades dessa ihop i rumtiden.

Det är alltså två udda slumper i rad - men återigen är det ändå vad som troligtvis har hänt.
Citera
2021-01-20, 01:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Håller inte riktigt med i den uträkningen.

Träffar de mannen 23:23:00 så är de i trappan före Leif Ljungqvist genomför sitt misslyckade larmförsök 23:24:40. Då kan polisen omöjligt vara på mordplatsen och är definitivt flera minuter ifrån trappan och mötet Nieminen. Överlag försöker jag räkna rätt konservativt, så ingen ska kunna anklaga mig för att höfta till förmån för den teori jag tror på.

Sen oavsett scenario så finns det fler springande män som lämnar området, exempelvis "Ted Gärdestad" på Luntmakargatan eller "Påsmannen" på Döbelnsgatan. Så fenomenet förekommer, det kan vara en medhjälpare eller bara någon ur "Träsket" som lägger benen på ryggen när polisen närmar sig.

Men rent generellt håller jag med. Det är lite skumt att en man som liknar GM har sprungit i samma riktning och troligtvis sammanblandats med denna. Ändå är det troligtvis vad som hänt. Jag tror att grundproblemet är dåvarande PU:s fuling med larmtiden. Av en slump så skarvade man med lika många minuter som mannen på David Bagares Gata låg efter gärningsmannen. Eftersom Nieminens vittnesmål är relativt till polisinsatsen (hon vet ju inte själv när hon är på David Bagares Gata) så kopplades dessa ihop i rumtiden.

Det är alltså två udda slumper i rad - men återigen är det ändå vad som troligtvis har hänt.

Gör inte LL sitt misslyckade larmförsök betydligt tidigare än 23:24:40?

Ger han inte upp två minuter efter mordet?
Citera
2021-01-20, 06:37
Medlem
Citat:
Fauzzi kopplar på ett väldigt tydligt sätt ihop Tensonmannen med Björkman i förhör 860303:

Till en början när Fauzzi tittar mot gruppen ser han inte till den man i blå jacka som han sett gående efter paret Palme. Efter cirka 10 sekunder lägger Fauzzi märke till mannen då denne är halvvägs inne i en port, en bit bakom en grupp av människor. Mannen är sedan försvunnen en stund, för att ånyo upptäckas av Fauzzi när han lutar sig ut. Det är bara jackan Fauzzi ser. Det är på jackans färg Fauzzi igenkänner mannen
.

Ja han kopplar troligen felaktigt ihop männen eftersom:

1) AB hade kort jacka medan Tensonmannen hade längre jacka.
2) AB var (troligen) aldrig så långt I från bankomaten att han kan vara Tensonmannen.

Om man jämför med resonemanget från den springande GM på David Bagares gata så är det ju naturligt att spontant anta att det är samma person. Men det måste inte vara det eftersom det finns luckor mellan observationerna.
Citera
2021-01-20, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Gör inte LL sitt misslyckade larmförsök betydligt tidigare än 23:24:40?

Ger han inte upp två minuter efter mordet?

Jo, det är nog en minut fel där. Ska väl vara 23:23:40, som H24 också skrev i inlägget jag svarade på. Hen måste ha skrivit fel i svaret till mig. Sedan är ju inte ens klart när mordet begicks, de där "+/- 10 sekunder" gör ju faktiskt stor skillnad.
Citera
2021-01-20, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
1992 pekar alltså ''Svarten'' ut CP som gärningsman, och hävdar samtidigt att han inte kände Christer. Påstår också att det var först efter mordet som CP blev A-lagare. Före mordet levde Pettersson på indrivning och torpedverksamhet.

''Svarten'' kände till 3 stycken SW 357-revolvrar. Länk nyss utlagd.

https://drive.google.com/file/d/1K9vi9WUVuJjXi19pnjHNRdeB8X3lA8o4/view

Svartenbrandt gjorde så vid flera brott. Skyllde på andra. Han kände Christer Pettersson vid denna tid och jag har undrat vem som tog kontakt med vem eller om de träffats av en slump i Stockholm.
Svarten fortsatte säga att det är CP och sa det senast på sin "föreläsning" -16.

Jag har begärt ut handlingar på nytt om Svarten plus frågat hur det går till när de söker.
Senast redigerad av Cianneli 2021-01-20 kl. 07:41.
Citera
2021-01-20, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Svartenbrandt gjorde så vid flera brott. Skyllde på andra. Han kände Christer Pettersson vid denna tid och jag har undrat vem som tog kontakt med vem eller om de träffats av en slump i Stockholm.
Svarten fortsatte säga att det är CP och sa det senast på sin "föreläsning" -16.

Jag har begärt ut handlingar på nytt om Svarten plus frågat hur det går till när de söker.

Några frågor som du eventuellt kan svara på.

Hur lång var Svartenbrant?
Hur brukade han klä sig?
Eventuellt mordmotiv? Palmehat?
Var det ett slumpmässigt mord, han råkade se OP i Stockholm och bestämde sig för att skjuta honom?
Är du säker på han inte var på sin anstalt den 28 feb 1986?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in