Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Förstår hur du tänker, men jag har svårt att se det på samma sätt. Dels skiljer det inte flera minuter, dels skulle det innebära att två män som i stora drag liknar varandra och där den ena såg ut att vara jagad medan den andra borde ha känt sig jagad sprang i samma kvarter inom loppet av någon minut mitt i natten en fredag. Jag skulle hävda att sannolikheten för detta är mycket nära 0.
Vad gäller tider så förflyttade sig YN och hennes sällskap ganska långsamt, särskilt nerför trappan, att de bör ha mött mannen de såg ca kl 23:23 är därför sannolikt. Den flyende GM bör - om han startade ovanför trappan 23:22:30 som du skriver - ha varit vid "mötesplatsen" några sekunder före 23:23, givet att tiden stämmer och han sprang hela tiden. Det ger inte en lucka på flera minuter, troligen inte mer än högst 30 sekunder. Vilket gör det faktum att männen är snarlika än mer osannolikt att det skulle vara två olika. Men, som sagt, att klara ut detta nästan 35 år efteråt är nästan omöjligt. Tänk om utredningen skötts bättre från början. 1986 hade man haft bättre möjligheter att trassla ut dessa tider.
Håller inte riktigt med i den uträkningen.
Träffar de mannen 23:23:00 så är de i trappan före Leif Ljungqvist genomför sitt misslyckade larmförsök 23:24:40. Då kan polisen omöjligt vara på mordplatsen och är
definitivt flera minuter ifrån trappan och mötet Nieminen. Överlag försöker jag räkna rätt konservativt, så ingen ska kunna anklaga mig för att höfta till förmån för den teori jag tror på.
Sen oavsett scenario så finns det fler springande män som lämnar området, exempelvis "Ted Gärdestad" på Luntmakargatan eller "Påsmannen" på Döbelnsgatan. Så fenomenet förekommer, det kan vara en medhjälpare eller bara någon ur "Träsket" som lägger benen på ryggen när polisen närmar sig.
Men rent generellt håller jag med. Det är lite skumt att en man som liknar GM har sprungit i samma riktning och troligtvis sammanblandats med denna. Ändå är det troligtvis vad som hänt. Jag tror att grundproblemet är dåvarande PU:s fuling med larmtiden. Av en slump så skarvade man med lika många minuter som mannen på David Bagares Gata låg efter gärningsmannen. Eftersom Nieminens vittnesmål är relativt till polisinsatsen (hon vet ju inte själv när hon är på David Bagares Gata) så kopplades dessa ihop i rumtiden.
Det är alltså två udda slumper i rad - men återigen är det ändå vad som troligtvis har hänt.