Då är man tvungen att gå in här och rätta fel igen, så att inte falska "trådsanningar" cementeras. För direkta felaktigheter är inte denna - eller andra - tråd(-ar) behjälplig av, eller hur
Ugglan.
Jag har aldrig påstått att PR hade diabetes. Det var i alla fall ingenting han delgav mig. Däremot berättade han att en av hans nära hade fått det, vilket han var orolig över och ville diskutera en hel del. P g a detta antar jag personligen att just den fonden valdes till dödsannonsen.
"[...] bör vi alltså veta att PR begick självmord"? Åter igen, den uppgift jag fick av en av hans nära, var att hans "hjärta inte orkade längre", enligt dödsutlåtandet. Detta fick jag till mig drygt en vecka efter att PR avled, och då borde obduktionen varit klar. Om sedan toxikologianalysen visade något eller inte, det har jag inga uppgifter om. Det skulle vara intressant att få reda på var syster G fått sin information om självmord ifrån. Från någon av honom nära eller från "rykten på stan". Personligen tror jag att en sådan uppgift hade kommit till Leif GW tämligen snabbt, vilket det inte gjorde. Han blev däremot informerad om själva dödsfallet ganska direkt inpå det hade skett. Ingenting om suicid.
Mytoman? Någon sjuklig lögnaktighet - att tvångsmässigt ljuga - märkte jag själv aldrig av, om han nu skulle ha lidit av ett sådant symptom. Allting han sade - och som jag kollade upp - stämde. Tvärt emot upplevde jag honom som ärlig (för ärlig ibland?). Att han i samband med polisförhör och liknande kanske uppträdde nonchalant och "stöddigt", kan inte kopplas till begreppet mytomani.
Att PR medvetet skulle ha ljugit om att ha varit på klubb den kvällen/natten som Helena försvann, tvivlar jag starkt på. Det var fotbolls-EM i Göteborg, har jag för mig, just då, och han brukade vara där. Han hade dock tagit fel på helg (tror det var helgen innan han hade blandat ihop det med). När de kollade upp vilken kväll/natt det gällde, såg de att det var en helg då dåvarande flickvännen jobbade på Liseberg och PR och hans föräldrar ska ha varit där (enligt kvitton osv). Det här är inget nytt. Polisen har kollat upp detta och att han inte ljög.
Syster U ringde PR på
måndag morgon. Han kom mycket väl ihåg detta. (Man brukar ofta komma ihåg var man var,
när man får ett stor, negativ uppgift. Hade han anat att han senare skulle bli misstänkt för Helenas försvinnande, så är jag säker på att han hade sett till att skriva ner exakt var han var, vad han gjorde den kvällen/natten Helena försvann. Nu fick han inte reda på det förrän på måndag morgon. Han kunde heller inte förutse att han själv skulle bli misstänkt några månader senare. Jag kommer t ex inte ihåg vad jag gjorde eller var 1,5 dygn innan jag fick reda på att Palme blivit skjuten. Inte heller vad jag gjorde eller var ett par dagar innan Anna Lindh blev knivhuggen. Osv. Däremot kommer jag precis ihåg var jag var eller vad jag gjorde
när jag fick reda på Palmes och Lindhs mord, när World Trade Center attackerades osv.)
PR var i alla fall inte topsad dagen innan han avled. Men han sade ofta att han skulle stå först i kön, om det gick att få fram. Han ville dessutom genomgå lögndetektor-test, och han hade pratat med någon "insatt" om detta.
När Helenas skor och en av hennes ringar skickades in till NFC, då hade PR varit död i nästan ett år.
Detta skrevs i juni 2019 i Expressen: (PR avled i september 2017)
"Fallet har hela tiden bedrivits som en mordutredning och flera personer har varit misstänkta. I slutet av förra sommaren skickades Helenas skor och en av hennes ringar på analys till NFC, nationellt forensiskt centrum.
”Någon sådan har vi inte”
För drygt en vecka sedan kunde P4 Skaraborg berätta att det fanns tre DNA-träffar på skorna.
På onsdagen fick kriminalkommissarien Lars Johansson, som varit inblandad i utredningen sedan i mitten av 90-talet, det skriftliga svaret, skriver SVT Nyheter Väst."
[Bild]
"Ett av spåren är från en kvinna, där går det att se att det är något av föräldrarnas barn, det vill säga Helena eller någon av hennes systrar.
Det andra spåret är ett bland-DNA, alltså DNA från två olika personer.
– Men när det gäller bland-DNA så kan NFC bara söka mot en viss person som vi i så fall ska peka ut och någon sådan har vi inte, säger Lars Johansson till SVT Nyheter Väst.
Ett spår från oidentifierad man
Det tredje DNA-spåret kommer från en man, som inte kunnat identifieras."
https://www.expressen.se/gt/polisens-dna-besked-om-forsvunna-helenas-sandaler/