Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Jag är aldrig särskilt nyfiken, men nu frågar jag: Vilka ord väntade du på?
Angående "dödsutlåtandet" noterar jag återigen hur snabbt just du fick tillgång till det.
Allt det där med självmord, mord och andra dödsorsaker kan jag mycket väl. Du skriver: "I fallet med PR verkar det inte ha funnits några synliga tecken på självmord. Hade det funnits det, tror jag inte att personen hade uttryckt sig som den gjorde." Och ändå har Gabriella sagt i boken att PR tog livet av sig. Visst är detta totala motsatsförhållande mycket intressant! Din roll är ju att agera "målsägarbiträde" åt PR här i tråden och du har hittills gjort allt för att hålla "dumma saker" borta från honom (och här kan "dumma saker" betyda befogade misstankar och sanna beskrivningar). Nu står det i en bok att PR tog livet av sig. Om du anser att skrivelsen i boken är fel, tycker jag att du ska agera genom att kontakta förlaget och/eller författaren. Jag har oerhört svårt att tro att en erfaren brottmålsjournalist skulle trassla till det så till den graden. Men visst, Gabriella kan ha fattat fel på något sätt, men jag har mycket svårt att tro att en erfaren journalist skulle trycka något utan att ha kontrollerat det.
Tror, vet ... Jag orkar inte bryta ner det i någon analys.
Sedan menar jag precis tvärtom, att nyheten på måndagen om att Helena var borta var av sådan extraordinär dignitet att det omöjligen kunde vara ett problem för PR att komma ihåg vad han gjorde lördagen/söndagen då Helena försvann.
Sedan tycker jag att det spelar ingen roll när i tiden PR "hjälpte sig själv på traven att bli misstänkt", för oavsett när han gjorde det, gjorde han allting etter värre. Tyvärr får jag hela tiden intrycket att PR lekte kattens lek med råttan. Och känslan som GP:s journalist fick går inte att bortse från.
Men att polisen inte topsade PR är ingenting annat än en ren skandal. PR:s tops-material hade man idag lätt kunnat spara för senare användning. Och varför i h-lvete topsar inte polisen samtliga de personer som ligger närmast på de misstänktas lista medan de fortfarande lever? Kanske har polisen gjort det, men det är i vart fall ingenting som jag vet något om. Det måste vara högsta prio att topsa namn som PU, PK, PN, BW, JL med flera innan det är för sent, särskilt i dessa tider med Covid-19.
Jag såg att du skrev lögndetektortest, men det går att lura även det systemet. Således ger jag inte mycket för vare sig hypnosförhöret eller ett lögndetektortest.
Vi är överens om att det finns potential i DNA-spåren. Bland-DNA:t kan man idag separera och det DNA-spår som tillhör en oidentifierad man borde polisen ganska lätt kunna "spika", till exempel genom att topsa intressanta namn eller genom släktforskning. Det var exakt så polisen gjorde i Linköping!
Sedan undvek du effektivt att inte svara på en sak: Hur kommer det sig att du med sådan exakthet kan tala för GW Perssons räkning (om när och hur han fick veta saker om PR:s död)? Detta måste hela tråden ha läst att du skrev - och förundrats över. Så, hur vet du allt detta om GW Persson som du nämnde ovan för att så exakt kunna tala i hans ställe?
Du är inte nyfiken... OK... men tillräckligt mycket för att "begära" svar från andra.

I inledningen av ditt inlägg "kräver" du inte, så jag ska stilla din nyfikenhet. Jag väntade på detta:
"Jaså, du var "tvungen" att rycka in ... [...] Du visar dig inte i tråden på evigheter, men helt plötsligt - när PR kommer på tal igen - är du inne på stört och försvarar och mal. Varför blir det så varje gång?" (Som har hänt x antal gånger.) Du "kallar" genom att feta mitt nick, referera till sådant jag (inte) skrivit, och när jag svarar dig, då klagar du på och ifrågasätter varför jag kommer in i tråden, svarar dig och kommenterar det du skriver. Du ska veta att jag mycket väl är införstådd om varför du sannolikt agerar på det här viset. Du vill reta/provocera/framkalla reaktioner. Eller hur? Den här gången får du som du vill (det är ett medvetet val från min sida), men hade du inte taggat mitt nick och refererat till det jag (inte) skrivit och lite annat som var fel, då hade jag aldrig brytt mig om att svara.
Ibland tycker jag att det verkar som att du
inte vill förstå vad man skriver. Jag skrev att om PR hade fått veta på måndagen att han skulle bli/vara misstänkt för Helenas försvinnande, så skulle han med all säkerhet ha lagt det på minnet, d v s vad han gjorde på lördag kväll. När han helt plötsligt stod inför det faktum på höstkanten att han misstänktes, kan jag tänka att det var svårt att först komma ihåg vad han gjort just den lördagskvällen, några månader innan. På måndagen kom han säkert ihåg det, för då hade det bara gått ca 1,5 dygn sedan lördagskvällen. Men det var inte då han förväntades komma ihåg vad han gjorde kvällen/natten Helena försvann - några månader tidigare.
Om syster G hade fått information från en källa nära PR och fått reda på att PR tagit sitt liv, då är det så. Den person som stod PR riktigt nära och berättade för mig, nämnde ingenting om det, utan det jag redan skrivit. Jag kan bara skriva och yttra mig om vad som berättats för
mig.
Nej, jag undvek inte att svara på det om Leif GW; jag skrev att jag trodde att du var så pass smart att du förstod hur och varför, utan att jag skulle behöva skriva det på näbben din. När jag skriver det jag tänker skriva nedan, riskerar jag att outa mig för ett par personer. Det har du säkert inga skrupler över. Du verkar inte ha det; bara du får information. Inte för att jag tror att det får tyst på dig; du kommer säkert att bli ännu mer nyfiken och kräva svar på följdfrågor. Nå väl, den här gången ska jag gå dig till viljes. Jag kommer dock aldrig att göra det igen.
1. Så här skrev du:
"Sedan undvek du effektivt att inte svara på en sak: Hur kommer det sig att du med sådan exakthet kan tala för GW Perssons räkning (om när och hur han fick veta saker om PR:s död)? Detta måste hela tråden ha läst att du skrev - och förundrats över. Så, hur vet du allt detta om GW Persson som du nämnde ovan för att så exakt kunna tala i hans ställe?" Jag trodde du förstod att GW sagt detta till mig direkt, hur skulle jag annars
veta vad han sagt? Eftersom jag hade kontakt med PR, så hade han några frågor till mig.
Vem, vilka eller vad dessa frågor bestod i, tänker jag inte föra vidare. Men - jag kan säga ärligt,
ingen av frågorna handlade om PR, de berörde människor som fanns runt omkring honom under den tid han jobbade och bodde i Mariestad och omständigheter runt dessa personer.
2. Angående att ingen DNA-profil tagits fram, berodde på att det inte fanns någon misstänkt att matcha den mot, sade Pelle Jenvén
till mig, och det skulle enbart finnas
en enda chans till försök. Detta var för flera år sedan, och på den tiden var det så, i dag är det annorlunda (som vi vet, och som vi hoppas att Kalla fall-gruppen går vidare med). Där har du troligen svaret på din fråga om varför inte PR topsades. Hade det varit i dag - och PR fortfarande hade varit misstänkt - hade det säkert varit en annan sak. När jag ändå är igång att avslöja källor, så kan jag säga att det var just Jenvén som sade
till mig, på tal om PR: "Men
han har ju ingenting med
det här att göra!" (Med emfas och betoningar.) Annars hade jag inte skrivit i tråden att någon "med insikt i fallet" sagt så eller att uppgifterna kom från "högre ort", eller hur jag uttryckte mig.
3. När det gäller "privatpersoner" som källor, kommer jag aldrig (undantag J.L. Ursäkta, J.L!) att avslöja namn eller annat, som gör att det skulle finnas möjlighet att identifiera dem. Så namn och omständigheter på den person som berättade för mig om PR:s dödsorsak, det kommer jag aldrig att avslöja. (Ingen idé att ens försöka!)
Dina frågor om varför polisen inte (?) topsar de "som ligger närmast på de misstänktas lista", det får du fråga polisen. (Sedan vet vi kanske inte hur deras lista över misstänkta ser ut.) Om de gör det eller planerar att göra det för ev. matchning mot de profiler de fått fram, det vet inte jag, men hoppas kan man ju alltid.
Att skriva lögner och/eller skriva i en tråd för att försöka vilseleda, det är så totalt kontraproduktivt att jag knappt kan förstå hur man kan agera på ett sådant sätt. Hur skulle ett sådant tillvägagångssätt någonsin kunna tillföra det minsta lilla? Jag har under alla år jag skrivit här (både i tråden, i PM eller privat i mail eller i telefonsamtal) aldrig medvetet skrivit/sagt någonting som jag vetat varit falskt. Skulle aldrig nedlåta mig! Om du/andra inte tagit det jag skrivit/sagt som ärligt och seriöst, då är det ditt/andras problem. Så länge man själv vet att man har varit ärlig och därmed har ryggen fri, så spelar det mindre roll vad andra tror. Människor som nedlåter sig till att vilseleda, förstöra, fara med osanningar osv, de bör inte skriva i trådar, där allvarliga fall seriöst behandlas. Det känns omoget.
I tjänsten,
Prinzezzan, f d "målsägarbiträde".