2021-01-19, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Här kommer vi till en eg ganska lätt sak...

Varför saknar just en sådan centralfigur på brottsplatsen just Alibi ?

Är det någon av dom centrala figurerna på brottsplatsen så är det ju just SE som borde ha massa alibi..

Det borde vara minst 3st som noterar att han är bland dom första på brottsplatsen !

Det borde vara minst 2st som noterar att han hjälper till att vända på Palme..

Det borde vara minst 6-7 st som noterar att han springer i gränden..

Det borde vara minst 2st poliser som har tid att skriva ner hans vittnesmål på plats..

Men ändå så saknar han alibi..

Avsaknad av alibi innebär ju inte att man är skyldig. Däremot att man kan vara det. Vilket jag försöker att få fram gällande SE.
Citera
2021-01-19, 19:35
Avstängd
Citat:
Jo han var väl med i en skytteklubb...

Ja, i Filters reportage så nämns det att Engström hade skyttevana från sin första anställning i Kungliga Armétygförvaltningen där han tränat och tävlat i myndighetens skytteklubb.
Fast det måste ändå ha varit typ 20 år före MOP?
Senast redigerad av BWisser 2021-01-19 kl. 19:41.
Citera
2021-01-19, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Fast du trodde väl att chansen var 0.2% att han är gärningsmannen och nu menar du att han har ett svagt alibi?

0,2%? Han är så klart inte en sannolik GM för att han saknar vattentätt alibi.
Citera
2021-01-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
0,2%? Han är så klart inte en sannolik GM för att han saknar vattentätt alibi.

Har för mig att du sagt 0,2% chans att han är mördaren. Nu menar du att han har ett svagt alibi. För mig går det inte ihop.
Citera
2021-01-19, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Har GM stått vid Dekorima i minst två minuter, så har han stått där innan paret Palme bestämde sig för att korsa Sveavägen. Den enda möjligheten då blir att det finns fler gärningsmän som agerar tillsammans och täcker upp ett flertal möjliga gångvägar.

Där har vi ytterligare en sak som knappast talar för Engström. Han är absolut inte typen som man i en sammansvärjning ger en sådan roll till.
givetvis är det flera gärningsmän när mördaren står i dekorimahörnet och väntar han kan ju omöjligt veta att palme ska just komma där
Citera
2021-01-19, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Ja. Det är efterkonstruktion.
Efter att ha läst tidningar och sett på TV.

Han kom efter dådet och iakttog på avstånd. Resten har han hittat på. Språngmarschen, iakttagelsen av LJ, att han pratat med LP och absolut framåt stupasidoläge är påhitt.

Tiden för när han kom tillbaka kan lika gärna vara 23:30 som 23:40.
Det finns inget att hänga upp den tiden på mer än väktarnas egna upplevelser.

Varför såg SE sig som ett viktigt vittne?

Han såg inte GM.
Han såg inte skotten.

Varför var han en viktig pusselbit?

SE var inget vittne.
Han kom efter dådet.

Om rusningen är en lögn har väl inte SE någon anledning att tro att det har skett en förväxling?
Citera
2021-01-19, 19:48
Medlem
En sak man kan fundera på är varför Lars Larsson och Thomas Pettersson väljer just SE som gärningsman i sina böcker. De kunde ha hängt ut AB,NF eller någon annan från Sveavägen. Beror det på att de förstod att sådana som jag skulle svälja betet eller att de faktiskt tror på det och att de anser att det finns substans? Peter Häggström och Arne Irvell var inne på samma linje. Även Proletären lyfte det. Vad säger ni, är det en bluff från Lars och Thomas för att sälja böcker och tjäna pengar? Och gäller det även andra författare/journalister/privatspanare som för fram sina teorier?
Citera
2021-01-19, 19:49
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Vad är din egen teori om du inte tror på SE ?

Har ingen specifik.

Trots allt jag läst finns inga bevis, indicier, vittnen som pekar mot någon som granskats.

Troligtvis finns GM och eventuella medhjälpare inte i utredningen alls.
Kanske nämnda i förbifarten men aldrig tagits in till förhör.

Ibland undrar jag med tanke på vilken liten ankdamm Sverige i realiteten är och att ingen golat, inte ens den minsta läcka vad man hört om gör att det är någon eller några utifrån.

Tycker Säpos PM om att de blev övervakade en tid före mordet är intressant. Tror inte på ett plötsligt infall utan att det fanns någon form av plan och man tog chansen i flykten. Hade det inte skett 28 februari 1986 hade det skett nära inpå oavsett. Det hade inte gått att hindra. Frågan är mer då om det var av hämnd eller om någon vann på det. OP hade hög svansföring internationellt.

Och kanske fingrarna i syltburken någonstans, Irak, Indien, Palestina, Israel, Vietnam, Korea....

Med tanke på vad USA gjorde runt om i världen och vilken dålig koll de hade på black ops kanske några tyckte de hade mandat för att städa undan OP pga kritiken av Vietnamkriget. Tänker på hur CIA agerade i Mellanamerika, Chile, försöken mot Castro och inte minst i Iran så kan väl några gått hela vägen utan att ha fått order om det.

Det som främst talar emot SE är:

- om han ingick i en konspiration frågar jag mig vem skulle ta med den pratkvarnen? Om han var med i en konspiration skulle han fimpas omgående. Att han skulle hålla tyst finns inte på kartan.

- om att han var en möjlig ensam gärningsman tror jag det faller på personligheten och att han var en pratkvarn. En del har sagt att han inte kunde göra en fluga förnär.
Ensamma mördare brukar vara mer känslokalla och halkat dit på hustrumisshandel, djurmisshandel, bedrägerier, stölder mm.
Det enda SE gjorde sig skyldig till var väl fyllekörning mot slutet.

- Om han var hyrd attentasman eller ingick i en konspiration borde han då dö utfattig?

- Då borde han flyttat till Mallorca med en svart förmögenhet.

Jag minns svagt att jag läst att det fanns några som utfäst en belöning för att göra slut på OP. Belöningen skulle räcka för att leva på livet ut.

Men SE stämplade ut och trampade in i ett attentat utan att vara inblandad utan bara begick misstaget att han överdrev vad han gjort på mordplatsen.
Citera
2021-01-19, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Har ingen specifik.

Trots allt jag läst finns inga bevis, indicier, vittnen som pekar mot någon som granskats.

Troligtvis finns GM och eventuella medhjälpare inte i utredningen alls.
Kanske nämnda i förbifarten men aldrig tagits in till förhör.

Ibland undrar jag med tanke på vilken liten ankdamm Sverige i realiteten är och att ingen golat, inte ens den minsta läcka vad man hört om gör att det är någon eller några utifrån.

Tycker Säpos PM om att de blev övervakade en tid före mordet är intressant. Tror inte på ett plötsligt infall utan att det fanns någon form av plan och man tog chansen i flykten. Hade det inte skett 28 februari 1986 hade det skett nära inpå oavsett. Det hade inte gått att hindra. Frågan är mer då om det var av hämnd eller om någon vann på det. OP hade hög svansföring internationellt.

Och kanske fingrarna i syltburken någonstans, Irak, Indien, Palestina, Israel, Vietnam, Korea....

Med tanke på vad USA gjorde runt om i världen och vilken dålig koll de hade på black ops kanske några tyckte de hade mandat för att städa undan OP pga kritiken av Vietnamkriget. Tänker på hur CIA agerade i Mellanamerika, Chile, försöken mot Castro och inte minst i Iran så kan väl några gått hela vägen utan att ha fått order om det.

Det som främst talar emot SE är:

- om han ingick i en konspiration frågar jag mig vem skulle ta med den pratkvarnen? Om han var med i en konspiration skulle han fimpas omgående. Att han skulle hålla tyst finns inte på kartan.

- om att han var en möjlig ensam gärningsman tror jag det faller på personligheten och att han var en pratkvarn. En del har sagt att han inte kunde göra en fluga förnär.
Ensamma mördare brukar vara mer känslokalla och halkat dit på hustrumisshandel, djurmisshandel, bedrägerier, stölder mm.
Det enda SE gjorde sig skyldig till var väl fyllekörning mot slutet.

- Om han var hyrd attentasman eller ingick i en konspiration borde han då dö utfattig?

- Då borde han flyttat till Mallorca med en svart förmögenhet.

Jag minns svagt att jag läst att det fanns några som utfäst en belöning för att göra slut på OP. Belöningen skulle räcka för att leva på livet ut.

Men SE stämplade ut och trampade in i ett attentat utan att vara inblandad utan bara begick misstaget att han överdrev vad han gjort på mordplatsen.

Okej så om det skulle komma fram bevis på att SE är ensam GM o helt enkelt blev kränkt....Så skulle du då bara säga att du inte kände honom tillräckligt väl o hade fel bara !

Eller är det andra saker du tycker är konstigt om den teorin skulle vara sann ?
Citera
2021-01-19, 20:00
Medlem
Citat:
Har för mig att du sagt 0,2% chans att han är mördaren. Nu menar du att han har ett svagt alibi. För mig går det inte ihop.
Det är jag som har sagt det.
Citera
2021-01-19, 20:05
Medlem
Citat:
En sak man kan fundera på är varför Lars Larsson och Thomas Pettersson väljer just SE som gärningsman i sina böcker. De kunde ha hängt ut AB,NF eller någon annan från Sveavägen. Beror det på att de förstod att sådana som jag skulle svälja betet eller att de faktiskt tror på det och att de anser att det finns substans? Peter Häggström och Arne Irvell var inne på samma linje. Även Proletären lyfte det. Vad säger ni, är det en bluff från Lars och Thomas för att sälja böcker och tjäna pengar? Och gäller det även andra författare/journalister/privatspanare som för fram sina teorier?
Det är klart att det finns pengar i det hela och många författare är nog ohederliga för att tjäna pengar. Dock inte alla. TP känns ohederlig i sina tillvägagångssätt men det är möjligt att han tror på det. LL känns ärligare som påpekar att han inte ville hänga ut SE.
Citera
2021-01-19, 20:07
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:

SE passar in i deras världsbild.
Om man är djupröd är moderater att jämställa med NSDAP.

SE som moderat passar in i deras narrativ.

En annan avgörande anledning är att polisen gjort ett uselt utredningsarbete och inte utrett tex SE till botten.

Husrannsakning och pressat han på pulsen. Telefonövervakning, letat igenom arbetsplatsen, skuggat han ett tag.

Det gjorde det till öppet mål när SEs överdrifter från mordnatten inte gick att bevisa.

Då kommer frågetecknen!

Hade polisen kört SE i botten och vänt upp och ned på honom hade han gråtit i en cell på Kronoberg och erkänt att han snackat skit om vad han gjort på mordplatsen och fått skämmas inför kollegor och anhöriga.

Nu öppnade det för spekulationer.

TP tror säkert att hans mission mot högern är sann eller så kan man inte kasta flera års arbete överbord. Var det inte ett beställningsjobb av Filter?

Proletären klämmer gärna åt en konservativ Täbymoderat.

Journalister och författare måste ha mat på bordet.

Böcker om MOP säljer bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in