2021-01-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Ointressant att LL tror CP är mördaren. Det intressanta är att han friar SE.

"Ointressant att LL tror CP är mördaren"

Nja, tror du inte på CP "cherrypickar" du från hans vittnesmål.

"Det intressanta är att han friar SE"

Fast inte förrän han sett honom i media.
Citera
2021-01-19, 18:44
Avstängd
Största problemet med SE som GM är vapnet. Han skulle ha lånat ett skjutvapen modell mini-haubits från sin vän vapensamlaren?

Undrar hur den diskussionen gick, "tjena jag tänkte låna megapickan av dig i händelse av att jag råkar träffa på Olof Palme på stan".
Vapensamlaren; " jamen visst du är ju moderat liksom jag och vi har ju en helig plikt att panga ner sossarna varhelst vi påträffar dem, här har du vapnet, se bara till att inte åka fast för då går hela mitt liv och karriär i spillror och mitt familjenamn blir för evigt vanärat".

Att SE skulle ha norpat ett vapen för att sen smyga tillbaka den tror jag inte heller på. En vapensamlare har stenkoll på sin samling och skulle ha märkt det ganska omgående.
Finns det dessutom nån uppgift om att SE ens har hållit ett vapen i hela sitt liv, förutom möjligtvis nån gammal mauserbössa i lumpen då?
Citera
2021-01-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det går knappast att utesluta att Nieminen ser Engström. Problemet är att Thomas Pettersson, Krister Petersson & co är så gott som säkra på att hon ser Engström. På ytterst svaga grunder.

Du bemöter invändningarna mot att Engström sköt Palme med en massa "det kan vara så" och "det är möjligt". Precis! Och de är inte i något fall mindre sannolika än de som kopplar honom till mordet. Här måste man så klart fria.

"Och de är inte i något fall mindre sannolika än de som kopplar honom till mordet"

Det är ju upp till var och en.

"Det går knappast att utesluta att Nieminen ser Engström"

Lämnar du en öppning? Jag trodde att du var bombsäker på att han är oskyldig? Alltså har han inte alibi.

"Här måste man såklart fria"

Ja, i en domstol. Jag spekulerar och tror.
Citera
2021-01-19, 18:56
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag anser att SE KAN vara mördaren men är osäker. Naturligtvis spekulerar jag kring i princip allting eftersom att jag inte vet. Dock tycker jag att alla som hånar oss som ser SE som en potentiell mördare bör tänka efter hur ni resonerar. Det blir många/spektakulära/fantastiska spekulationer även från er. Några exempel:

1. "Han kom ut för sent för att vara mördaren eftersom att han pratade med vakterna."

Kan vara så men det är en gissning. Det finns en möjlighet att han kom ut någon minut innan mordet. Vad gjorde han då?

2." Anledningen att ingen sett honom beror på att han höll låg profil"

Möjligt. Fast alla brukar påpeka hur han sökte uppmärksamhet. Gjorde han inte det den här gången?

3." Hans vänner och släktingar säger att han inte kan ha gjort det"

Det finns ju seriemördare som uppfattas som extremt trevliga och ingen kan förstå/tro att han gjort något.

4." YN sade att väskan var hård och SE hade en mjuk"

Det kan vara på det viset. Att utesluta en person som har en handledsväska, befinner sig i närheten och som saknar alibi och anledningen till uteslutandet är att vittnet ansåg att väskan var hård när hon tittar på 10 meters avstånd känns lite märkligt.

Så här kan man hålla på länge. Det blir spekulationer eftersom att det är så mycket som är oklart.

Jag håller med dig om att vi ägnar oss åt spekulationer och ordet är fritt. Men innebär det att jag och andra inte får kritisera eller invända mot inlägg med spekulationer?

Ofta uppfattar jag att SE-sekten inte tål att ifrågasättas utan att deras ord är fakta.

Jag och många andra efterfrågar fakta och bevis för inlägg med spekulationerna.

Annars blir det mest fria fantasier.

Diskussionen och debatten blir meningslös utan substans om det blir fritt fram för fria fantasier.
Typ "must be Aliens"
Debatten är avsedd att testa sina teser och spekulationer.

Fakta är att det inte finns bevis för att SE är GM. Det leder till spekulationer. Det borde KP insett.
Utan bevis blir det fria fantasier och spekulationer.

Speciellt efter härvan kring CP är många med mig tveksamt inställda till PUs teorier och utpekanden.

Då var majoriteten helt övertygade om att CP var GM. Idag är det få som tror på CP som GM. Det har varit vedertaget att CP var GM och utredningen ansågs av många som polisiärt uppklarad. Inte många som står för det idag.

Det är främst spekulationer där man anför att SE var GM för att det teoretiskt är möjligt men utan att man anför ett enda bevis för sin tes som är svårast att ta på allvar.

Gäller inte specifikt för dig men många i tråden har skapat ett eget universum där man utmålar SE som en mastermind som lurat allt och alla och lyckats gå under radarn.

Enligt mig finns logiska förklaringar till det mesta av anklagelserna mot SE.

Om man inte tål bli ifrågasatt är det här forumet fel plats att posta på. Det bör vi vara överens om.

För att svara på frågorna:

PERSONLIGHETEN
Min tolkning är att SE höll låg profil vid mordplatsen för att han kom efter dådet och inte var handlingskraftig i sin personlighet.

Han var även en mjuk och känslig person och ingen som tog befälet även om han ville framställa sig så. Det mesta han påstått sig gjort är vad han önskar att han gjort.
SE har svårt att acceptera att han inte förmår att nå upp till sin egna självbild.

Att anhöriga ärligt och öppet ger sin bild av SE ser jag som en viktig pusselbit i vem SE var.

Argumentet att seriemördare brukar framställas som snälla stämmer inte. Grannar kan påstå sånt, men de som kommer nära en person kommer märka hur personen är. SE hade empati och ställde sig ofta på de svagas sida.
Inte konstigt att han gick ur MSP.

SE framställs som en som gärna överdriver sina bedrifter, glider på sanningen för att ställa sig i bättre dager av anhöriga.

Han framställs också som mesig, mjuk, känslig, barnkär, omtänksam, höga tankar om sig själv, för hög självuppskattning, vill framstå som en kraftkarl och en ledartyp.

Mycket tyder på att detta ledde till stora inre konflikter. Han framställs också som bitter över livet, karriären hade gått i stå, han levde över sina tillgångar, självmedicinerade med alkohol.

HANDLEDSVÄSKAN
SE hade handledsväska.
YN såg en man med en liknande väska på DBG.

Såg någon på mordplatsen GM ha en handledsväska?
Nej.
Såg YN GM på DBG?
Osäkert. Hon pekade inte ut SE.

Ett stort problem med SE som GM är att de vittnesuppgifter som finns från mordnatten och dagen efter inte pekar mot SE alls.

Då undrar jag varför tex KP pekar ut SE som en misstänkt GM.
Om man stryker alla vittnen som friar SE och bara hänvisar till LJ och YN som inte pekar ut SE med någon större sannolikhet begår man samma fel som PU gjorde med utredningen av CP.
Där polisen fabricerade bevis.

Alla spekulationer blir som C.P. 2.0

Man plockar ut utvalda bitar av smörgåstårtan.

Detta måste ifrågasättas.

Att påstå att det finns bevis för att SE varit ute på stan och träffat OP innan bion men utan att det finns ett enda belägg för det då kan man inte låta det bli en "sanning". Men i TPs bok som jag läst fyra gånger är det precis det han gör genom hela boken.

Finns ingen analys eller kritiskt tänkande alls utan TP bara radar upp möjligheter som sanningar på varandra. Det är den nya journalismen. Var inte objektiv och se saker från flera håll utan skapa en teori och håll till den oavsett är tydligen den nya journalistiken.

Tyvärr genomsyras tråden mycket av att håller du inte med mig är du min fiende och det slängs ut många halmgubbar för att störa ut debatten. Mycket personangrepp som "tomte" och annat.

Men det är var tråden är idag, pajkastning och halmgubbar.

Ordet är fritt men då måste man tåla att bli ifrågasatt.
Senast redigerad av Herakleios 2021-01-19 kl. 19:08.
Citera
2021-01-19, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Största problemet med SE som GM är vapnet. Han skulle ha lånat ett skjutvapen modell mini-haubits från sin vän vapensamlaren?

Undrar hur den diskussionen gick, "tjena jag tänkte låna megapickan av dig i händelse av att jag råkar träffa på Olof Palme på stan".
Vapensamlaren; " jamen visst du är ju moderat liksom jag och vi har ju en helig plikt att panga ner sossarna varhelst vi påträffar dem, här har du vapnet, se bara till att inte åka fast för då går hela mitt liv och karriär i spillror och mitt familjenamn blir för evigt vanärat".

Att SE skulle ha norpat ett vapen för att sen smyga tillbaka den tror jag inte heller på. En vapensamlare har stenkoll på sin samling och skulle ha märkt det ganska omgående.
Finns det dessutom nån uppgift om att SE ens har hållit ett vapen i hela sitt liv, förutom möjligtvis nån gammal mauserbössa i lumpen då?

Jo han var väl med i en skytteklubb...
Citera
2021-01-19, 19:04
Medlem
Citat:
Jag håller med dig om att vi ägnar oss åt spekulationer och ordet är fritt. Men innebär det att jag och andra inte får kritisera eller invända mot era spekulationer?

Ofta uppfattar jag att SE-sekten inte tål att ifrågasättas utan att deras ord är fakta.

Jag och många andra efterfrågar fakta och bevis för spekulationerna.

Diskussionen och debatten blir meningslös utan substans.

Debatten är avsedd att testa sina teser.

Fakta är att det inte finns bevis för att SE är GM.

Speciellt efter härvan kring CP är många med mig tveksamt inställda till PUs teorier och utpekanden.

Då var majoriteten helt övertygade om att CP var GM. Idag är det få som tror på CP som GM. Det har vedertaget att CP var GM och utredningen var polisiärt uppklarad. Inga många som står för det idag.

Det är främst spekulationer där man anför att SE var GM för att det teoretiskt är möjligt men utan att man anför ett enda bevis för sin tes som är svårast att ta på allvar.

Kanske inte gäller specifikt för dig men många i tråden har skapat ett eget universum där man utmålar SE som en mastermind som lurat allt och alla och lyckats gå under radarn.

Om man inte tål bli ifrågasatt är det här forumet fel plats att posta på. Det bör vi vara överens om.

Min tolkning av är att SE höll låg profil vid mordplatsen för att han kom efter dådet.
Han var även en mjuk och känslig person och ingen som tog befälet även om han ville framställa sig så. Det mesta han påstått sig gjort är vad han önskar att han gjort.
SE har svårt att acceptera att han inte förmår att nå upp till sin egna självbild.

Att anhöriga ärligt och öppet ger sin bild av SE ser jag som en viktig pusselbit i vem SE var.

Argumentet att seriemördare brukar framställas som snälla stämmer inte. Grannar kan påstå sånt, men de som kommer nära en person kommer märka hur personen är.

SE framställs som en som gärna överdriver sina bedrifter, glider på sanningen för att ställa sig i bättre dager.

Han framställs också som mesig, mjuk, känslig, barnkär, omtänksam, höga tankar om sig själv, för hög självuppskattning, vill framstå som en kraftkarl och en ledartyp.

Mycket tyder på att detta ledde till stora inre konflikter. Han framställs också som bitter över livet, karriären hade gått i stå, han levde över sina tillgångar, självmedicinerade med alkohol.

SE hade handledsväska.

Nej.
Såg YN GM på DBG?

Ett stort problem med SE som GM är att de vittnesuppgifter som finns från mordnatten och dagen efter inte pekar mot SE alls.

Då undrar jag varför tex KP pekar ut som en misstänkt GM.
Om man stryker alla vittnen som friar SE och bara hänvisar till LJ Och YN som inte pekar ut SE med någon större sannolikhet begår man samma fel som PU gjorde med CP.

Finns bevis för att SE varit ute på stan och träffat OP innan bion men det inte finns ett enda belägg för det kan man inte låta det bli en "sanning". Men i TPs bok som jag läst fyra gånger är det precis det han gör genom hela boken.
Finns ingen analys eller kritiskt tänkande alls utan bara radar upp möjligheter som sanningar på varandra. Det är den nya journalismen. Var inte objektiv och se saker från flera håll utan skapa en teori och håll till den oavsett är den nya journalismen.

Tyvärr genomsyras tråden mycket av att håller du inte med mig är du min fiende och det slängs ut många halmgubbar för att störa ut debatten. Mycket personangrepp som "tomte" och annat.

"Jag och många andra efterfrågar fakta och bevis för spekulationerna"

Och det går ju inte eftersom att det är just spekulationer.

"Annars blir det mest fria fantasier"

I viss mån. Varken du eller jag vet.

"Men det är var tråden är i dag, pajkastning och halmgubbar"

Jag försöker att låta bli att göra det. Min tanke är att spekulera/analysera med andra.

"Ofta uppfattar jag att SE-sekten inte tål att ifrågasättas"

På tal om pajkastning och halmgubbar så var väl detta ett exempel på just det?

"Fakta är att det inte finns bevis för att SE är GM"

Håller fullständigt med. Dock saknar han även alibi.
Citera
2021-01-19, 19:06
Medlem
Citat:
"Och de är inte i något fall mindre sannolika än de som kopplar honom till mordet"

Det är ju upp till var och en.

"Det går knappast att utesluta att Nieminen ser Engström"

Lämnar du en öppning? Jag trodde att du var bombsäker på att han är oskyldig? Alltså har han inte alibi.

"Här måste man såklart fria"

Ja, i en domstol. Jag spekulerar och tror.

Det går inte att utesluta att utomjordingar sköt Palme heller.
Citera
2021-01-19, 19:07
Medlem
Citat:
Jag håller med dig om att vi ägnar oss åt spekulationer och ordet är fritt. Men innebär det att jag och andra inte får kritisera eller invända mot era spekulationer?

Jag och många andra efterfrågar fakta och bevis för spekulationerna.

Diskussionen och debatten blir meningslös utan substans.

Debatten är avsedd att testa sina teser.

Fakta är att det inte finns bevis för att SE är GM.

Då var majoriteten helt övertygade om att CP var GM. Idag är det få som tror på CP som GM. Det har vedertaget att CP var GM och utredningen var polisiärt uppklarad. Inga många som står för det idag.

Kanske inte gäller specifikt för dig men många i tråden har skapat ett eget universum där man utmålar SE som en mastermind som lurat allt och alla och lyckats gå under radarn.

Min tolkning av är att SE höll låg profil vid mordplatsen för att han kom efter dådet.

Argumentet att seriemördare brukar framställas som snälla stämmer inte. Grannar kan påstå sånt, men de som kommer nära en person kommer märka hur personen är.

SE framställs som en som gärna överdriver sina bedrifter, glider på sanningen för att ställa sig i bättre dager.

SE hade handledsväska.

Nej.
Såg YN GM på DBG?

Då undrar jag varför tex KP pekar ut som en misstänkt GM.
Om man stryker alla vittnen som friar SE och bara hänvisar till LJ Och YN som inte pekar ut SE med någon större sannolikhet begår man samma fel som PU gjorde med CP.

Finns bevis för att SE varit ute på stan och träffat OP innan bion men det inte finns ett enda belägg för det kan man inte låta det bli en "sanning". Men i TPs bok som jag läst fyra gånger är det precis det han gör genom hela boken.
Finns ingen analys eller kritiskt tänkande alls utan bara radar upp möjligheter som sanningar på varandra. Det är den nya journalismen. Var inte objektiv och se saker från flera håll utan skapa en teori och håll till den oavsett är den nya journalismen.

Vi ägnar oss åt spekulationer ang SE som GM det stämmer...

Vi kan inte bevisa våra spekulationer, det stämmer också ..

Men när vi plötsligt måste bevisa vara spekulationer eller att någon kommer in i tråden o skriver..."Haha jävla halmgubbar som inte har några bevis mot SE " Så blir det fånigt o ett slag i luften..

Nästan varje gång man gör en spekulation ang SE så kommer någon in o skriver ...Bevisa det !!

Lite trist...
Citera
2021-01-19, 19:07
Medlem
Citat:

Frågan är varför du inte kan utesluta att YN ser SE när du är säker på att han är oskyldig? Jag får inte det att gå ihop.
Citera
2021-01-19, 19:11
Medlem
Citat:

För att göra min poäng tydlig. Man kan utesluta att det var Maradona som YN mötte på David Bagares gata. Du säger att du inte kan göra samma med SE. Det innebär att den förstnämnde har alibi medan den andre saknar ett.
Citera
2021-01-19, 19:11
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jo han var väl med i en skytteklubb...

Medlem när han arbetade åt Försvarsmakten.

Jag var med i en idrottsförening där skytte ingick på förra jobbet. Deltog jag? Nej! Mer av stödmedlem.
Senast redigerad av Herakleios 2021-01-19 kl. 19:13.
Citera
2021-01-19, 19:12
Medlem
Citat:
Frågan är varför du inte kan utesluta att YN ser SE när du är säker på att han är oskyldig? Jag får inte det att gå ihop.

Jag känner mig säker på att han är oskyldig men kan så klart ha fel. Bedömer inte risken som stor men är inte dum i huvet heller. Den ende som säkert vet är död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in