2021-01-19, 17:52
Medlem
Finns det inte ngot som sger att du inte blivit delgiven inom en viss tid s blir det avskrivet? Vet att det kan vara s med t.ex. inkasso/kronofogden, (det r en jvla massa tid innan det ska till att bli avskrivet dock, och de jklarna hittar dig ven om du r hemls) men det r vl en annan femma om man bryter mot lagen, antar jag.
Citera
2021-01-19, 17:54
Medlem
Knackts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Delgivning kan inte ske ver telefon nej, s troligtvist menade han att han ringer frn delgivninsenheten. Dremot kan du delges med frenklad, ifall du r efterlyst kommer de troligtvist inte leta efter dig pga ett "mindre trafikbrott" dremot ifall du vcker uppmrksamhet pga minsta grej kommer de ta dig till stationen.

Ngonsin hrt talas om muntlig delgivning?
Citera
2021-01-19, 18:00
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotASinner
Finns det inte ngot som sger att du inte blivit delgiven inom en viss tid s blir det avskrivet? Vet att det kan vara s med t.ex. inkasso/kronofogden, (det r en jvla massa tid innan det ska till att bli avskrivet dock, och de jklarna hittar dig ven om du r hemls) men det r vl en annan femma om man bryter mot lagen, antar jag.

Du har rtt. Preskribtionstiden r tv r och det har redan gtt sex mnader.
Citera
2021-01-19, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Du har rtt. Preskribtionstiden r tv r och det har redan gtt sex mnader.

Jaha men d s, uppdatera oss grna med hur det gr. Skulle vara grymt om du lyckades, kom ihg att alltid vara p din vakt! Fr de kan vara sluga, har de varit hos din familj eller kontaktat nn utav dessa n?
Citera
2021-01-19, 18:43
Medlem
Citat:
Hej Flashback,

Har eventuellt begtt ett mindre trafikbrott
Eventuellt???
Citat:
... min undran r lite hur mycket resurser ni tror att de kan tnkas att lgga ner p detta...
Moralkaka: Har du reflekterat ver vem som betalar fr ditt experiment?
Just det, alla skattebetalare, dvs jag, de flesta som bor i Sverige... och kanske ven du.
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vem har telefonsvarare?
Tydligen har TS telefonsvarare, och det r han ju inte ensam om i Sverige eller vrlden, finns hur mgna som helst som har det.
Citera
2021-01-19, 18:52
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Eventuellt???

Moralkaka: Har du reflekterat ver vem som betalar fr ditt experiment?
Just det, alla skattebetalare, dvs jag, de flesta som bor i Sverige... och kanske ven du.

Tydligen har TS telefonsvarare, och det r han ju inte ensam om i Sverige eller vrlden, finns hur mgna som helst som har det.

Jag r egentligen inne p samma spr som dig. Det ska inte lna sig att strunta i delgivningar och sedan kanske klara sig undan straffet enbart fr att preskriptionstiden har gtt ut. Nu testar jag om det r s illa stllt som det r att jag tror men belningen om jag lyckas r att jag slipper att betala min bot. Jag lever mitt liv som vanligt, har inte skrivit mig p ngon annan adress, jag jobbar som vanligt, har mina fritidssysselsttningar och det vore egentligen inte vara ngot problem att delge mig. Det r helt galet egentligen att det ens har ftt g sex mnader. Nu kr vi detta in i ml men jag kan ju knappast vara den enda som har provat detta. Lste om ngon annan hr p flashback som hade gjort samma sak och han klarade sig i nstan ett r. Dock var detta fr nstan tio r sedan och han bodde dessutom p en liten ort. Kan tnka mig att polisen i Stockholm har betydligt mer att gra samt att den aktuella brottsvgen hr gr att de har fullt upp.
Citera
2021-01-19, 19:18
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Jag r egentligen inne p samma spr som dig. Det ska inte lna sig att strunta i delgivningar och sedan kanske klara sig undan straffet enbart fr att preskriptionstiden har gtt ut. Nu testar jag om det r s illa stllt som det r att jag tror men belningen om jag lyckas r att jag slipper att betala min bot. Jag lever mitt liv som vanligt, har inte skrivit mig p ngon annan adress, jag jobbar som vanligt, har mina fritidssysselsttningar och det vore egentligen inte vara ngot problem att delge mig. Det r helt galet egentligen att det ens har ftt g sex mnader. Nu kr vi detta in i ml men jag kan ju knappast vara den enda som har provat detta. Lste om ngon annan hr p flashback som hade gjort samma sak och han klarade sig i nstan ett r. Dock var detta fr nstan tio r sedan och han bodde dessutom p en liten ort. Kan tnka mig att polisen i Stockholm har betydligt mer att gra samt att den aktuella brottsvgen hr gr att de har fullt upp.

Gjorde en liknande sak, fick 2st mail av polisen och 2st inspelade meddelanden p telefonsvararen och ven 3st brev, det blev ven ett hembesk till adressen dr jag var skriven. Mitt misstnkta brott blev preskriberat.

Flyttade under tiden.
Var skriven p en annan adress.
Nr polisen plingade p adressen dr jag var skriven sa min vn att jag hade flyttat till en annan stad med ngon tjej.
Krde aldrig bil under dessa 2 r ker kommunalt.
Samt arbetar p kontor/hemifrn och ker ut till kunder.

Lt snuten arbeta, ifall dem tar dig begr advokat d dem mste frga tingsrtten om detta och det tar minst 1 dag s d mste dem slppa dig och boka in frhret en annan dag. Ifall dem lyckas ta dig igen verklaga beslutet om att du inte fick advokat igen s fr dem slppa dig igen och boka in ett nytt frhr.

Du kan allts bli tagen 2ggr men fortfarande komma undan. Men den tredje gngen r det krt.
Citera
2021-01-19, 19:55
Medlem
kristofferGs avatar
Ja du har blivit delgiven.
Citera
2021-01-19, 20:08
Medlem
Blygfisens avatar
ven om jag sjlv anser det r lite ljligt att hlla sig undan fr ett brott du uppenbarligen begtt (blivit tagen av fartkamera) s kan jag inte frneka att jag r mkta intresserad av vad slutresultatet av ditt experiment kommer att visa.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/delgivning/ Enligt lnken s verkar det som att du inte har blivit delgiven och hller du dig undan, dvs inte ppnar drren ifall polisen knackar p s r nsta steg fr polisen att utfra ett "Stmningsmannadelgivning".

Citat:
Stmningsmannadelgivning betyder att en srskilt frordnad stmningsman personligen verlmnar handlingen. Vgrar den som ska delges att ta emot handlingen anses delgivning nd ha skett.

Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Nej inte enligt Polisens hemsida: https://polisen.se/tjanster-tillstand/delgivning/
Citera
2021-01-19, 20:12
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG

Jag r osker. Det hrdes vldigt dligt och det enda jag hrde var ngra siffror som han sade, sedan ungefr "delgiven frn polisen, allts frn polisen". Inte ett ord om vad rendet gllde.
Senast redigerad av Jannebigplay 2021-01-19 kl. 20:15.
Citera
2021-01-19, 20:57
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Era allmnna sikter om lagstiftningen liksom moralkakor fr ni ta i ngot delforum dr sdant r relevant. Hr r det det inte.

/Mod
Citera
2021-01-19, 23:13
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Inte kan man vl bli delgiven via telefonsvararen? r det ngon annan som har provat att hlla sig lagens lnga arm gllande trafikbrott eller annat smbrott och hur gjorde ni d med polisens frsk att delge er?

Som fre detta delgivningsman s vet jag att folk kan f fr sig st bakom drren och vgra ppna. Om jag d skriker till personen att du r delgiven och det budskapet mottas av personen d rknas denne som delgiven. Nackdelen r enligt mig jag ej tycker det r rttsskert.

Utan jag vill allt att det inte r barn eller ngon beskare dr. Men s gr det faktiskt till. Sedan fr polisen meddelande om att personen r delgiven. Hur det r med telefonsvarare det vet jag faktiskt inte, jag har aldrig ens kommit p tanken att delge ngon p det viset.

Om delgivningsmannen inte kan delge dig d snder polisen ut poliser. Om de inte fr tag i dig. D terstr att de exempelvis stoppar dig i en trafikkontroll s ser de att du ska bli delgiven. Det kan i mnga fall ta flera r men ofta blir folk delgivna nd men att det sker efter lng tid, ven om de frsker hlla sig undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in