2021-01-19, 17:52
Medlem
Finns det inte något som säger att du inte blivit delgiven inom en viss tid så blir det avskrivet? Vet att det kan vara så med t.ex. inkasso/kronofogden, (det är en jävla massa tid innan det ska till att bli avskrivet dock, och de jäklarna hittar dig även om du är hemlös) men det är väl en annan femma om man bryter mot lagen, antar jag.
Citera
2021-01-19, 17:54
Medlem
Knackts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Delgivning kan inte ske över telefon nej, så troligtvist menade han att han ringer från delgivninsenheten. Däremot kan du delges med förenklad, ifall du är efterlyst kommer de troligtvist inte leta efter dig pga ett "mindre trafikbrott" däremot ifall du väcker uppmärksamhet pga minsta grej kommer de ta dig till stationen.

Någonsin hört talas om muntlig delgivning?
Citera
2021-01-19, 18:00
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotASinner
Finns det inte något som säger att du inte blivit delgiven inom en viss tid så blir det avskrivet? Vet att det kan vara så med t.ex. inkasso/kronofogden, (det är en jävla massa tid innan det ska till att bli avskrivet dock, och de jäklarna hittar dig även om du är hemlös) men det är väl en annan femma om man bryter mot lagen, antar jag.

Du har rätt. Preskribtionstiden är två år och det har redan gått sex månader.
Citera
2021-01-19, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Du har rätt. Preskribtionstiden är två år och det har redan gått sex månader.

Jaha men då så, uppdatera oss gärna med hur det går. Skulle vara grymt om du lyckades, kom ihåg att alltid vara på din vakt! För de kan vara sluga, har de varit hos din familj eller kontaktat nån utav dessa än?
Citera
2021-01-19, 18:43
Medlem
Citat:
Hej Flashback,

Har eventuellt begått ett mindre trafikbrott
Eventuellt???
Citat:
... min undran är lite hur mycket resurser ni tror att de kan tänkas att lägga ner på detta...
Moralkaka: Har du reflekterat över vem som betalar för ditt experiment?
Just det, alla skattebetalare, dvs jag, de flesta som bor i Sverige... och kanske även du.
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vem har telefonsvarare?
Tydligen har TS telefonsvarare, och det är han ju inte ensam om i Sverige eller världen, finns hur mågna som helst som har det.
Citera
2021-01-19, 18:52
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Eventuellt???

Moralkaka: Har du reflekterat över vem som betalar för ditt experiment?
Just det, alla skattebetalare, dvs jag, de flesta som bor i Sverige... och kanske även du.

Tydligen har TS telefonsvarare, och det är han ju inte ensam om i Sverige eller världen, finns hur mågna som helst som har det.

Jag är egentligen inne på samma spår som dig. Det ska inte löna sig att strunta i delgivningar och sedan kanske klara sig undan straffet enbart för att preskriptionstiden har gått ut. Nu testar jag om det är så illa ställt som det är att jag tror men belöningen om jag lyckas är att jag slipper att betala min bot. Jag lever mitt liv som vanligt, har inte skrivit mig på någon annan adress, jag jobbar som vanligt, har mina fritidssysselsättningar och det vore egentligen inte vara något problem att delge mig. Det är helt galet egentligen att det ens har fått gå sex månader. Nu kör vi detta in i mål men jag kan ju knappast vara den enda som har provat detta. Läste om någon annan här på flashback som hade gjort samma sak och han klarade sig i nästan ett år. Dock var detta för nästan tio år sedan och han bodde dessutom på en liten ort. Kan tänka mig att polisen i Stockholm har betydligt mer att göra samt att den aktuella brottsvågen här gör att de har fullt upp.
Citera
2021-01-19, 19:18
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Jag är egentligen inne på samma spår som dig. Det ska inte löna sig att strunta i delgivningar och sedan kanske klara sig undan straffet enbart för att preskriptionstiden har gått ut. Nu testar jag om det är så illa ställt som det är att jag tror men belöningen om jag lyckas är att jag slipper att betala min bot. Jag lever mitt liv som vanligt, har inte skrivit mig på någon annan adress, jag jobbar som vanligt, har mina fritidssysselsättningar och det vore egentligen inte vara något problem att delge mig. Det är helt galet egentligen att det ens har fått gå sex månader. Nu kör vi detta in i mål men jag kan ju knappast vara den enda som har provat detta. Läste om någon annan här på flashback som hade gjort samma sak och han klarade sig i nästan ett år. Dock var detta för nästan tio år sedan och han bodde dessutom på en liten ort. Kan tänka mig att polisen i Stockholm har betydligt mer att göra samt att den aktuella brottsvågen här gör att de har fullt upp.

Gjorde en liknande sak, fick 2st mail av polisen och 2st inspelade meddelanden på telefonsvararen och även 3st brev, det blev även ett hembesök till adressen där jag var skriven. Mitt misstänkta brott blev preskriberat.

Flyttade under tiden.
Var skriven på en annan adress.
När polisen plingade på adressen där jag var skriven sa min vän att jag hade flyttat till en annan stad med någon tjej.
Körde aldrig bil under dessa 2 år åker kommunalt.
Samt arbetar på kontor/hemifrån och åker ut till kunder.

Låt snuten arbeta, ifall dem tar dig begär advokat då dem måste fråga tingsrätten om detta och det tar minst 1 dag så då måste dem släppa dig och boka in förhöret en annan dag. Ifall dem lyckas ta dig igen överklaga beslutet om att du inte fick advokat igen så får dem släppa dig igen och boka in ett nytt förhör.

Du kan alltså bli tagen 2ggr men fortfarande komma undan. Men den tredje gången är det kört.
Citera
2021-01-19, 19:55
Medlem
kristofferGs avatar
Ja du har blivit delgiven.
Citera
2021-01-19, 20:08
Medlem
Blygfisens avatar
Även om jag själv anser det är lite löjligt att hålla sig undan för ett brott du uppenbarligen begått (blivit tagen av fartkamera) så kan jag inte förneka att jag är mäkta intresserad av vad slutresultatet av ditt experiment kommer att visa.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/delgivning/ Enligt länken så verkar det som att du inte har blivit delgiven och håller du dig undan, dvs inte öppnar dörren ifall polisen knackar på så är nästa steg för polisen att utföra ett "Stämningsmannadelgivning".

Citat:
Stämningsmannadelgivning betyder att en särskilt förordnad stämningsman personligen överlämnar handlingen. Vägrar den som ska delges att ta emot handlingen anses delgivning ändå ha skett.

Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Nej inte enligt Polisens hemsida: https://polisen.se/tjanster-tillstand/delgivning/
Citera
2021-01-19, 20:12
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG

Jag är osäker. Det hördes väldigt dåligt och det enda jag hörde var några siffror som han sade, sedan ungefär "delgiven från polisen, alltså från polisen". Inte ett ord om vad ärendet gällde.
Senast redigerad av Jannebigplay 2021-01-19 kl. 20:15.
Citera
2021-01-19, 20:57
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Era allmänna åsikter om lagstiftningen liksom moralkakor får ni ta i något delforum där sådant är relevant. Här är det det inte.

/Mod
Citera
2021-01-19, 23:13
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Inte kan man väl bli delgiven via telefonsvararen? Är det någon annan som har provat att hålla sig lagens långa arm gällande trafikbrott eller annat småbrott och hur gjorde ni då med polisens försök att delge er?

Som före detta delgivningsman så vet jag att folk kan få för sig stå bakom dörren och vägra öppna. Om jag då skriker till personen att du är delgiven och det budskapet mottas av personen då räknas denne som delgiven. Nackdelen är enligt mig jag ej tycker det är rättssäkert.

Utan jag vill allt att det inte är barn eller någon besökare där. Men så går det faktiskt till. Sedan får polisen meddelande om att personen är delgiven. Hur det är med telefonsvarare det vet jag faktiskt inte, jag har aldrig ens kommit på tanken att delge någon på det viset.

Om delgivningsmannen inte kan delge dig då sänder polisen ut poliser. Om de inte får tag i dig. Då återstår att de exempelvis stoppar dig i en trafikkontroll så ser de att du ska bli delgiven. Det kan i många fall ta flera år men ofta blir folk delgivna ändå men att det sker efter lång tid, även om de försöker hålla sig undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in