2021-01-19, 16:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
FYI: Jag har redan till annan tråddeltagare understrukit att 'stämpling' till mordförsök kan ge samma straff som mordförsöket i sig.
Alltså kan (och bör!) Karin Lilja dömas till livstids fängelse.
Min uppfattning.
Stämpling och sen raskt över till mordförsök?
Det var väl en mix mellan åtalen.

Det vore fint om de låste in henne tills hon självdog, men nu fick BR 16 år varav det berör anstiftan försök till mord för KLs del.
Citera
2021-01-19, 16:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexfoley
Jurij Zjukovskij dömdes till livstid för mordförsöket på en imam i Strömsund 2012!
Skjuten i huvudet men överlevde!
Bara lite fakta 😁
Vad har det med anstiftaren att göra?

Livstid som påföljd har kriterier att uppfylla, bla offrets lidande, utdraget förlopp förutom förslagenhet och annat.
Citera
2021-01-19, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du menar alltså att bankdirektören som begår ett ekonomiskt brott skall straffas värre än kassörskan i samma bank? För exakt samma brott och kanske med exakt samma motiv (ex spelskulder).

Nå, det är uppenbarligen din uppfattning, inte min. Där avslutar jag för min del.
Det här blir kanske lite offt initialt, men jag skall därefter försöka sy ihop säcken. Och i den säcken skall jag stoppa in KL.

Det tycks mig som att din erfarenhet från affärsvärlden kanske inte är så stor. Det må vara som det vill med den saken, men i det exemplet du angav, med en bankdirektör resp en kassörska i samma bank och som båda fifflar/förskingrar (dock inte i maskopi), så är din ståndpunkt att påföljden inte lär bli värre för bankdirektören än för kassörskan. Det är inte alls omöjligt att de båda i domstol kommer att dömas lika hårt, till t ex 1 års fängelse.

Men nu till myntets andra sida, det där som handlar om förtroende.
Jag vågar lova dig att styrelsen för banken kommer att vara fullkomligt rasande på den fifflande bankdirektören medan när det gäller den fifflande kassörskan, styrelsen inte alls på samma sätt blir lika upprörda. Skillnaden rörande styrelsens upprördhet visavi bankdirektören resp kassörskan, bottnar i graden av svek de utsatt styrelsen och bankens kunder för.

Så OnT: Karin Lilja har på det mest flagranta vis kränkt domareden! Det hon under flera år ägnat sig åt, nämligen att trakassera sin exmake för att därefter, by proxy, försöka få honom dödad, det är ett svek av monumentala mått vad gäller juridisk och social anständighet!
Förstår du inte det, är jag inte rätt person för att få dig att fatta den juridiska galoppen.
Sorry.
Citera
2021-01-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
man kan väl inte få livstid för mordförsök???
Jo.
Flera inlägg, inte bara från mig, visar på just det faktum, nämligen att man kan få livstid för mordförsök.
Citera
2021-01-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Stämpling och sen raskt över till mordförsök?
Det var väl en mix mellan åtalen.

Det vore fint om de låste in henne tills hon självdog, men nu fick BR 16 år varav det berör anstiftan försök till mord för KLs del.
Vill inte opponera mig men om du med BR menar Billy Rieloff, så fick han väl 14 år?
Först 12 år i tingsrätten, men hovrätten plussade på med 2 år.
Minns jag fel?
Blir osäker nu.
Citera
2021-01-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
man kan väl inte få livstid för mordförsök???
Jodå. Så sent som 2019 fick en man livstid för mordförsök (Eksjö).
Citera
2021-01-19, 17:20
Medlem
14 års fängelse var rätt hårt kan man tycka 10 år borde vara mer rimligt för toppjuristen
Citera
2021-01-19, 17:32
Medlem
Alexfoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad har det med anstiftaren att göra?

Livstid som påföljd har kriterier att uppfylla, bla offrets lidande, utdraget förlopp förutom förslagenhet och annat.

Ingenting!
Påpekar bara straffskalan för lekmän och noviser här inne på fb!
Citera
2021-01-19, 17:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vill inte opponera mig men om du med BR menar Billy Rieloff, så fick han väl 14 år?
Först 12 år i tingsrätten, men hovrätten plussade på med 2 år.
Minns jag fel?
Blir osäker nu.
Korrekt. Han fick 14 år. .

Det var ett önsketänkande likt livstid.
Freudian slip.
Citera
2021-01-19, 18:08
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenny788
14 år är för milt, borde fått livstid. Både den som gav uppdraget och den som utförde det. Ett planerat mord!! Helt galet att hon även har det jobb hon har. Totalt psykfall
Det sinnessjukaste är om Karin Lilja fortfarande är tjänstledig från sin anställning inom skrået.
Hon har inte jobbat sedan dec 2013 och om jag minns rätt hade hon något vikariat då eller skulle sitta extra. Orkar inte leta reda på vilket det var. Någon kanske minns?
Nu måste hon ju i alla fall få sparken, annars är något väldigt fel.

Inget annat än livstid borde Karin ha fått. Hoppas på HR.
Citera
2021-01-19, 18:42
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja men nu var det ju längesedan dom fick tag på henne så nu måste väl mannen i Enånger kunna bli av med henne om han vill.
Nej tydligen inte för Karin står skriven där ännu.
ML vill få bort henne men Karin medverkar inte så han får väl vänta tills hon sitter på en anstalt och då kanske det kan ändras. Att ändra sånt här när någon inte medverkar är svårt.

ML vill inte ha med Karin att göra mer efter att hon misshandlade hans barn och han slängde ut henne.

Se själv. https://www.ratsit.se/19681130-Karin_Cecilia_Lilja_/XWGDqfTvc3kjnVxpdyuwKLQF7spAAkwQzDfjobaNvQk

Hur sjuk i huvudet Karin är visar detta.
ML var snäll och körde henne till Sthlm. Då fick hon ett spel i bilen på motorvägen och började slå honom så han fick köra av på en avfart. Och än en gång ringde hon polisen och falskanmälde

Från fupen
Micke ombeds att berätta om resan ner till Stockholm, som de gjorde 21-22 april, innan Karin greps. Micke säger att de åkte bil. Hon var förbannad för att hon tyckte att det blev för sent. Han sa att han inte kunde åka tidigare eftersom han har barnen.
De började åka och Karin skulle innan dess ordna boende till dem. Det var ett jävla liv när de åkte. Hunden Ester var också med och det var redan där det började när Micke påtalade att det hade varit bättre att hunden fick vara hemma hos Micke.

När de var vid avfarten, kan ha varit, Örbyhus så blev Karin aggressiv.
Han svängde av från motorvägen för han ville inte slåss i bilen. Han stannade bilen där.
Hon gick ur bilen och ville inte åka något mer.
Det finns ett samtal registrerat, säger Micke. Karin ringde vakthavande och påstod en massa saker. Micke pratade sedan med vakthavande och fortsatte och köra mot Stockholm. Det var väldigt turbulent. Hon mådde inte bra. Hon och Ester satt bak i bilen.

På fråga om vad Karin sa att han hade gjort, svarar Micke att det var något med att han tvingade henne att åka med. Micke uppfattade det som att hon ville ha skjuts av poliserna att komma därifrån. Han försökte lugna ner henne. De kom till Märsta eller något sådant. Hon gick ut med hunden och packningen och tog sig sedan själv vidare. Micke åkte hem.

Förhörsledaren påtalar att han berättade att hon hade sagt till polisen att hon var ofrivilligt med Micke i bilen. Då ljög hon ju om det. Ja, säger Micke.
Citera
2021-01-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aniara20
Karin har 2 barn och inte några fler närmare anhöriga kvar samt bor i Stockholm.
Johanna har 6 barn, syster, mamma, mostrar kvar i Eskilstuna.
Jag har iallafall delat Expressen löp på min FB sida och skrivit ut hennes namn. Och vi har många gemensamma vänner från Eskilstuna!

Tycker att det är fel att hemlig hålla hennes namn nu.
Jag är från Eskilstuna och har varit skolkamrat med Karin samt att jag har haft Johannas Moster som chef och känner den andra Mostern.
Så varför ska Johanna hängas ut medans Karin får vara anonym.
På sätt och vis är det mer synd om Karins barn än Johanna Möllers barn. JMs barn har iallafall lite fler släktingar omkring sig som kan stötta dom. Karins barn har väl nästan bara HOL och det är väl bra, men har ju varken mormor eller mostrar. Tycker det är bra om media försöker att inte hänga ut Karin alltför mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in