2021-01-19, 14:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
FYI: Jag har redan till annan tråddeltagare understrukit att 'stämpling' till mordförsök kan ge samma straff som mordförsöket i sig.
Alltså kan (och bör!) Karin Lilja dömas till livstids fängelse.
Min uppfattning.

Varför skulle just KL dömas till livstid när det i praktiken verkar vara sällsynt för mordförsök?
Citera
2021-01-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Varför skulle just KL dömas till livstid när det i praktiken verkar vara sällsynt för mordförsök?
För att hon som jurist och domare bör behandlas strängare än mannen/kvinnan på gatan.
Vi har rätt att ställa betydligt högre krav på rättsväsendets representanter (t ex åklagare och domare) än lekmän/"vanliga dödliga".
Det är nog den gängse uppfattningen om du frågar runt vid t ex ett fikabord (kanske svårt just nu med coronan), men kör gärna en rundfrågning och återkom.

Det handlar dessutom om signalvärde
Ingen jurist med hög befattning inom offentlig förvaltning skall kunna påräkna ett mildare straff bara för att de är just i den positionen, dvs offentliganställda inom svenska domstolar.
Milda domar befrämjar korruption och det vill vi ju inte ha, eller hur?
Senast redigerad av Carinah78 2021-01-19 kl. 14:46.
Citera
2021-01-19, 14:40
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det är en viss skillnad på Karins och Johannas fall, I Karins fall så överlevde offret men i Johannas fall så dog offret. Och jag har aldrig sett media lägga upp bilder och namn på förövare där offret har överlevt. Det är trots allt en väsentlig skillnad mellan mord och mordförsök.

Om vi jämför med Ulf Lundells rattfylla härom året?
Citera
2021-01-19, 14:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
För att hon som jurist och domare bör behandlas strängare än mannen/kvinnan på gatan.
Vi har rätt att ställa betydligt högre krav på rättsväsendets representanter (t ex åklagare och domare) än lekmän/"vanliga dödliga".
Det är nog den gängse uppfattningen om du frågar runt vid t ex ett fikabord (kanske svårt just nu med coronan), men kör gärna en rundfrågning och återkom.

Det blir särbehandling att tänka så. KL ska väl varken bestraffas mildare eller hårdare för att hon är jurist?
Citera
2021-01-19, 14:49
Medlem
Citat:
Det blir särbehandling att tänka så. KL ska väl varken bestraffas mildare eller hårdare för att hon är jurist?
Jo, Karin Lilja skall bestraffas hårdare just för att hon är [en högt uppsatt] jurist!
Se mitt svar till dig ovan.

Edit: Signalvärde kan och får inte underskattas!
Jfr när statsminister Stefan Löfven smiter in i Gallerian, då blir det liv i media minsann!
Om du jämför med om Kicki Danielsson skulle gjort motsvarande övertramp, hade det blivit löpsedlar? Nej, inte många nej..

Vill förtydliga att Kicki är bara som ett exempel. Jag tror hon är betydligt klokare än statsministern..
Senast redigerad av Carinah78 2021-01-19 kl. 14:58.
Citera
2021-01-19, 14:52
Medlem
Citat:
Jo, Karin Lilja skall bestraffas hårdare just för att hon är [en högt uppsatt] jurist!
Se mitt svar till dig ovan.
Trams. Ett brott skall bedömas utifrån vad som begåtts, vilken straffsats och ennhel massa andra kriterier, men inte efter förövarens utbildning. Vilken idioti.
Citera
2021-01-19, 14:58
Medlem
Moruroas avatar
Citat:

Fossmo dömdes till livstid för anstiftan.
Citera
2021-01-19, 14:59
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Fossmo dömdes till livstid för anstiftan.

För mord, ja.
Citera
2021-01-19, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Trams. Ett brott skall bedömas utifrån vad som begåtts, vilken straffsats och ennhel massa andra kriterier, men inte efter förövarens utbildning. Vilken idioti.
Naturligtvis inte utbildning i sig.
Däremot position/funktion. I det här fallet en juristdomare i en svensk hovrätt, det är det avgörande!

Jfr justitierådet (alltså en domare i Högsta Domstolen) T som köpte sex av en ung kille. Han fick behålla jobbet.
Stora delar av svenska folket var med rätta väldigt upprörda. Det ansågs att man har rätt att ställa betydligt högre krav på folk som befinner sig i dömande positioner jämfört med lagerarbetare T om han köper sex av en ung kille.
Om jag skall tolka det jag fått till mig efteråt, så var den allmänna meningen att både justitierådet T och lagerarbetare T borde få bötesstraff, men att lagerarbetare T kunde få arbeta kvar på lagret.
Däremot borde justitierådet T ha lämnat HD, det var den allmänna meningen då.

Så med funktion följer ett ansvar.
Därav mitt krav på livstid för Karin Lilja.
Dessutom kan det kanske ha en viss preventiv inverkan.

Edit: Förresten, varför skriver du "Vilken idioti"?
Jag försöker ju bara sprida kunskap. Till alla..
Senast redigerad av Carinah78 2021-01-19 kl. 15:21.
Citera
2021-01-19, 15:27
Medlem
Citat:
Naturligtvis inte utbildning i sig.
Däremot position/funktion. I det här fallet en juristdomare i en svensk hovrätt, det är det avgörande!

Jfr justitierådet (alltså en domare i Högsta Domstolen) T som köpte sex av en ung kille. Han fick behålla jobbet.
Stora delar av svenska folket var med rätta väldigt upprörda. Det ansågs att man har rätt att ställa betydligt högre krav på folk som befinner sig i dömande positioner jämfört med lagerarbetare T om han köper sex av en ung kille.
Om jag skall tolka det jag fått till mig efteråt, så var den allmänna meningen att både justitierådet T och lagerarbetare T borde få bötesstraff, men att lagerarbetare T kunde få arbeta kvar på lagret.
Däremot borde justitierådet T ha lämnat HD, det var den allmänna meningen då.

Så med funktion följer ett ansvar.
Därav mitt krav på livstid för Karin Lilja.
Dessutom kan det kanske ha en viss preventiv inverkan.

Edit: Förresten, varför skriver du "Vilken idioti"?
Jag försöker ju bara sprida kunskap. Till alla..
Du menar alltså att bankdirektören som begår ett ekonomiskt brott skall straffas värre än kassörskan i samma bank? För exakt samma brott och kanske med exakt samma motiv (ex spelskulder).

Nå, det är uppenbarligen din uppfattning, inte min. Där avslutar jag för min del.
Senast redigerad av Picasso2 2021-01-19 kl. 15:34.
Citera
2021-01-19, 16:15
Medlem
Alexfoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej livstid får du bara för mord och spionage.

Jurij Zjukovskij dömdes till livstid för mordförsöket på en imam i Strömsund 2012!
Skjuten i huvudet men överlevde!
Bara lite fakta 😁
Citera
2021-01-19, 16:19
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
FYI: Jag har redan till annan tråddeltagare understrukit att 'stämpling' till mordförsök kan ge samma straff som mordförsöket i sig.
Alltså kan (och bör!) Karin Lilja dömas till livstids fängelse.
Min uppfattning.

man kan väl inte få livstid för mordförsök???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in