2021-01-19, 09:39
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tveklöst handlar tråden om Karin Lilja som beställare av mord på sin förra make.
Men eftersom Karin Lilja inte är vilken average vinpimplande förortskvinna som helst (ursäkta min tråkiga fördomsgeneralisering), utan om en högutbildad jurist tillika hovrättsdomare, så borde -borde!- den saftiga domen på 14 år väcka ett stort medialt intresse.

Som jag skrev om igår kväll, så var PS-bevakningen av detta domslut närmast generande blygsam.
Jag "kräver" inte att SR/SVT skall hänga ut Karin Lilja med namn och bild men att t ex PS-SVT inte med ett ord nämner domen, det gör mig fundersam.

Låt oss fortsätta att diskutera detta efter att hovrättsdomen fallit och den vunnit laga kraft.
Tills dess får vi observera och fundera.
Peace.

Ja, enig. Jag och några till skrev om "av hänsyn till minderåriga barn" igår, men det faller ju pladask med tanke på fru Möller. Så det argumentet är en aning inkonsekvent. Minst sagt.
Citera
2021-01-19, 09:45
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenny788
14 år är för milt, borde fått livstid. Både den som gav uppdraget och den som utförde det. Ett planerat mord!! Helt galet att hon även har det jobb hon har. Totalt psykfall

Jag blev glad för 14 år, trodde nästan fanskapet skulle komma undan först. Men vid närmare eftertanke borde hon få livstid. Hon är banne mig värre än både Fosmo och Möller.
Citera
2021-01-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vilket inte hindrade media från att publicera t.ex Johanna Möllers namn, hon har ju ändå sex barn.

Det är inte barnen som är skälet, det är att lilla Karin är lite mer prominent än de andra simpla mörderskorna.

Skillnad på folk och folk, uppenbart. För djävligt tycker jag.
Johanna Möller m familj är uthängda för evigt en stor familj med 6 barn 2mostrar och 1syster och mamma i Eskilstuna m 10000 invånare och Karin Liljas familj endast 2 barn inga andra närmare anhöriga kvar och bor i Stockholm där är man mera anonym.
Jag har iallafall hängt ut Karin på min Facebook med namn eftersom vi har många gemensamma vänner fram till 20 års åldern. Med hänvisning på att det är visst skillnad på folk och folk.
Citera
2021-01-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det var mycket tidigare hon kaosade på en fest.
Du har missuppfattat. Bodelningen är klar och Karin har fått sin andel för lägenheten.
Jag har filen med bodelningen. Den blev klar 28 nov 2016 och hon blev utlöst strax efter den.

HOL fick besittningsrätt för han fick ta hand om barnen. Den som har barnen får alltid det.
Du läser om gamla händelser.
HOL fick ta hand om barnen för att skydda dom mot Karin. Gjorde han inte det så blev barnen omhändertagna enligt LVU.

Dessutom lämnade Karin själv lägenheten till HOL dec 2013 när han tog hand om barnen.
Men sen på fyllan ångrade hon sig och ville tillbaka.
Det slutade bl.a. med en falsk anmälan om misshandel.
Hon la sig nerför trappan och påstod att HOL hade misshandlat henne men hon var helt oskadad.

Toppjuristens osanningar har avslöjats av polis och domstol
Publicerad 12 sep 2019
"En aprilkväll för några år sedan ringde toppjuristen 112 och viskade att ”X slår mig hela tiden.” Larmet orsakade en fullskalig utryckning med ambulans och flera polispatruller. Toppjuristen hittades liggandes på bottenplan i en lägenhetsbyggnad. Hon påstod att hon blivit knuffad nedför trappan.

Men alla poliser som ryckte ut drog, enligt utredningshandlingar Expressen tagit del av, samma slutsats: Hon hade inte utsatts för våld. I anteckningar från förhöret med en av poliserna står:

”Ambulanspersonalen tillfrågades om eventuell skadebild men svarade att det inte fanns något.”
Toppjuristen anmäldes för falskt larm angående 112-samtalet och falsk tillvitelse angående utpekandet av en namngiven person som våldsverkare.

Chefsåklagare Jan Pernvis skrev i sina utredningsdirektiv till polisen att toppjuristen ”sanningslöst uttryckt att hon vid tillfället blev slagen” och hon ”genom den oriktiga uppgiften (...) föranlett att onödiga säkerhetsåtgärder vidtagits.”

Förundersökningen lades ned. Inte för att brott inte kunde styrkas utan för att andra inblandade kunde fara illa av fortsatt utredning."
https://www.expressen.se/nyheter/krim/toppjuristens-osanningar-har-avslojats-av-polis-och-domstol/

Du kan läsa sammanfattningarna som ligger i första inlägget i tråden så slipper vi harva om och om igen allting.

Skillnad på folk och få... Andra personer hade blivit dömda direkt.😤😡
Citera
2021-01-19, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Ja, enig. Jag och några till skrev om "av hänsyn till minderåriga barn" igår, men det faller ju pladask med tanke på fru Möller. Så det argumentet är en aning inkonsekvent. Minst sagt.

Karin har 2 barn och inte några fler närmare anhöriga kvar samt bor i Stockholm.
Johanna har 6 barn, syster, mamma, mostrar kvar i Eskilstuna.
Jag har iallafall delat Expressen löp på min FB sida och skrivit ut hennes namn. Och vi har många gemensamma vänner från Eskilstuna!

Tycker att det är fel att hemlig hålla hennes namn nu.
Jag är från Eskilstuna och har varit skolkamrat med Karin samt att jag har haft Johannas Moster som chef och känner den andra Mostern.
Så varför ska Johanna hängas ut medans Karin får vara anonym.
Citera
2021-01-19, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nej det berodde inte på att Karin behövde en adress. Det var för att bita sig fast vid lägenheten.

Så lätt är det inte att få bort någon som står skriven på en adress.
Först måste dom få tag på personen. Lycka till med det när det gäller Karin Lilja

Här har du ett exempel.
"Om man får reda på att en person är felaktigt folkbokförd kan Skatteverket inte bara avskriva personen från adressen. Först måste man få tag på den aktuella personen – får man inte det kan det ta tid."
https://www.gp.se/nyheter/sverige/ok%C3%A4nda-m%C3%A4n-skrivna-p%C3%A5-jennys-adress-1.4367748

Från fupen. Förhör med HOL 2019-09-20.
FL: Och står… innebär det att hon står skriven här på adressen?
FL2: Mm.
H: Ja hon gör det. Alltså jag har ju försökt, under ett och ett halvt års tid, meddela Skatteverket att hon är inte här.
FL: Nej.
H: Och då har de ju jättelånga handläggningstider.
FL: Mm.
H: För hon har ju inte själv vilja medverka och skriva sig någon annanstans. Och så sent som i somras skrev jag Nu har det hållit på ganska länge, vad är det som händer?, Ja, det är på gång. Men nu tänkte jag skriva till dem igen och säga, nu har det hänt nya saker, så det vore ju klädsamt om ni kunde…

HOL lyckades till slut få bort henne men då skrev hon sig igen på hans adress och stod skriven där när lägenheten såldes.

Karin står skriven på en adress hos en man i Enånger nu som heller inte kan bli av med henne.
Ja men nu var det ju längesedan dom fick tag på henne så nu måste väl mannen i Enånger kunna bli av med henne om han vill.
Citera
2021-01-19, 10:55
Medlem
CokeLaRocks avatar
Är ju inte direkt en högoddsare att denna advokat säkerligen froterat sig bland kultureliten i Sverige och säkert en fanbärare av den svenska PK-kulturen. Därför väljer media att inte karaktärsmörda henne.
Citera
2021-01-19, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Alldeles riktigt, Johanna Möller hängdes ut "rejält" av media och utan att nån större hänsyn togs till hennes sex barn varav de yngsta två knappt var i skolåldern ännu.

Vill inte gå offt i onödan men när det gäller JM, så var det mer hennes yrke/utbildning (socionom) som media valde att skydda. De sex barnen brydde man sig inte om att skydda alls..
Citera
2021-01-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har endast följt fallet sporadiskt, men nu ska ja läsa domen.

Tänker: hur kan en så privilegierad person i juridiken toppskikt bli så galen? Hon borde ha haft (och hade) alla chanser i livet.

Svårt alkoholiserad, hämndlysten, marinerad i hat. Mordisk.
Inte kunnat inse att hon har fällt sig själv på alla sätt och vis i åratal.

Efter att ha skummat gamla domar inser jag att hon är en livsfarlig kvinna helt utan självinsikt. Allt är alltid andras fel. Hon och Johanna Möller får nog en hel del att prata om, ifall de hamnar på samma anstalt.

Hoppas domen håller även i Hovrätten.
Att hon ens tänkte tanken och sen började planera mord beror nog mycket på att hon som hög jurist trodde sig stå över alla misstankar. Men den gubben gick inte. Ibland funkar rättssäkerheten även när kollegor begår grova brott.
Citera
2021-01-19, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det först fetade:
Så du har, genom insikt, kommit till den "konklusionen"?
Du, som i andra trådar har visat dig ha en hög förmåga att kunna "spontandiagnosticera" vad som kan ha skett, hur lyder din diagnos i just detta case om man får fråga?
Förstås lite lurigt med kombon 'hög livsfarlighet' kopplat till 'noll självinsikt'.
Diagnos på det där tillståndet?

Det andra fetade:
Jaså, det hoppas du på, zilvereko?
Mitt intryck av gårdagens spontana reaktioner här i tråden (plus hos en juristdomare i familjen) det är att de flesta nog vill se en skärpning i hovrätten. Påföljden 'livstids fängelse' åt henne verkar nästan dominera.
Men du är av en mildare natur, så du nöjer dig med 14 år?
Jaha.

Men dra åt helvete! Där kommer ju du igen, som på beställning. Det är ju du som jagar efter mig i olika trådar (ca 2 st) . Du hackar vad jag än skriver så din agenda är både tydlig och övertydlig.

Ägna dig åt fallet/fallen i stället och låt andra skriva vad DE vill.

Anser att en person som beter sig som KL inte har alla hästar hemma. Hon är dömd till 14 år i TR, ja. Gissar att HR nöjer sig med domen eller möjligen sänker den ett par år. Friad blir hon nog inte. Vi får väl se..

Det är sorgligt att se hur KL har sänkt sig själv till bottennivå.
Senast redigerad av zilvereko 2021-01-19 kl. 12:12.
Citera
2021-01-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Men dra åt helvete! Där kommer ju du igen, som på beställning. Det är ju du som jagar efter mig i olika trådar (ca 2 st) . Du hackar vad jag än skriver så din agenda är både tydlig och övertydlig.

Ägna dig åt fallet/fallen i stället och låt andra skriva vad DE vill.

Anser att en person som beter sig som KL inte har alla hästar hemma.
Ang det fetade:
Visserligen bad jag ödmjukt dig om en diagnos rörande kombon 'helt livsfarlig' resp 'noll självinsikt' men lite mer stringent borde du väl kunna vara än att "diagnoslanda" i ett lakoniskt "KL inte har alla hästar hemma"?

Att Karin Lilja inte har ordning på sina hästar, det har vi kunnat konstatera sen tråden startades och många har också kunnat berätta om hur hennes beteende har sett ut innan hon började iscensätta sina mordplaner.
Att påpeka att Karin Lilja inte har alla hästar hemma är en eufemism.
Däremot: De hästar hon de facto har hemma, de där höga [juridiska] hästarna, dem sätter hon ju sig gärna på och från dem kritiserar hon utredare och åklagare.

Jag hade trott att du åtminstone skulle landa i att Karin Lilja uppvisar megalomani.

OffT: För övrigt finns det inget skäl för dig att svära och domdera i tråden och bete dig otrevligt. Jag ställde dig några frågor och om du inte kan svara på dem, kan du väl bara meddela det?
Citera
2021-01-19, 12:27
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Är ju inte direkt en högoddsare att denna advokat säkerligen froterat sig bland kultureliten i Sverige och säkert en fanbärare av den svenska PK-kulturen. Därför väljer media att inte karaktärsmörda henne.

"advokat"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in