2021-01-19, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
En textanalys ger följande slutsats:
Det första förbundet var genom Moses och gällde enbart judarna, det nya förbundet sker genom Jesus och inkluderar att Lagen även ska inkludera och gälla för icke-judar (inte längre bara ett enda utvalt folk).

Vilken skräpslutsats!

Det du säger är att förkasta en stor del av dom kristna skrifterna, bland annat apostlagärningarna, där man utredde om kristna var tvungna att följa lagen om omskärelse:

"Några som hade rest ner från Judeen ville lära bröderna att de inte kunde bli frälsta om de inte lät omskära sig efter mosaiskt bruk.
Detta ledde till ständiga uppträden och diskussioner mellan dem och Paulus och Barnabas. Man beslöt då att dessa båda och några till skulle fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem för att få frågan utredd av dem... några från fariseernas parti som hade kommit till tro steg upp och sade att man måste omskära hedningarna och ålägga dem att hålla Moses lag. Apostlarna och de äldste kom då samman för att utreda frågan.

Efter en lång överläggning reste sig Petrus och sade:..."Varför vill ni då utmana Gud och lägga ett sådant ok på lärjungarnas axlar som varken våra fäder eller vi själva har orkat bära?... Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som omvänder sig till Gud utan bara skriva till dem att de måste avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod."
(Apg 15:1-2,5-7,10,18-20 Bibel2000)

Du måste alltså förkasta också Petrus, en av Jesu närmaste. Vad blir kvar av dom kristna skrifterna?
Citera
2021-01-19, 14:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det gamla är föråldrat och ersätts med det nya förbundet enligt massor med skriftställen, framförallt Jeremia:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten" (Jeremia 31:31-32)

Att du tror dig ha hittat ett enda skriftställe som du tycker motsäger alla andra skriftställen är bara en bekräftelse på att bibeln har rätt:

"vad som står i... skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv. " (2Petrus 3:16 Bibel2000)

Så Jesus i bergspredikan hade fel eller är felciterad?
Citera
2021-01-19, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så Jesus i bergspredikan hade fel eller är felciterad?

Han är misstolkad/förvrängd av okunniga människor.
Citera
2021-01-19, 16:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du fick en chans att plädera för anklagelsen om hyckleri. Hade du tagit den hade jag läst.
Now it's too late.

Bra försök att rädda ansiktet.
Jag har redan visat flera gånger att du inte följer vad du lär, förutsatt då att du anser att Jesus ord ska följas. Det gör inte du, bevisligen. Det sysn tydligt i din kommunikation här i på Flashback.
Någon som inte följer vad hen själv lär är en hycklare.
Det har jag redan visat och behöver inte upprepa mig.
Citera
2021-01-19, 16:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det passar inte deras dogmatiska tro och det man accepterat utan att resonera sig fram till kommer man aldrig att förstå genom att bli resonerad med. Det är helt enkelt "det bara är så"-resonemanget som återkommer gång på gång när det gäller troende och religion. Det är redan accepterat och cementerat oavsett vad som står skrivet.

Ja, det är problematiskt att bli av med gamla ingrodda felaktigheter.
Det är därför som det är svårt för katolikerna att bli av med ovanan att be till helgon, trots att budorden och Jesus tydligt säger att man endast ska be till Gud (och det är också roten till treenigheten för att ursäkta att man kan be till Jesus också).

Inte ens felet att en hare idisslar har de ändrat på i Bibeln, trots att ursprungstermen säger "tuggar om födan" och inte syftar på enbart idisslande, som ju inte passar in på harar.
Citera
2021-01-19, 16:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vilken skräpslutsats!

Det du säger är att förkasta en stor del av dom kristna skrifterna, bland annat apostlagärningarna, där man utredde om kristna var tvungna att följa lagen om omskärelse:

"Några som hade rest ner från Judeen ville lära bröderna att de inte kunde bli frälsta om de inte lät omskära sig efter mosaiskt bruk.
Detta ledde till ständiga uppträden och diskussioner mellan dem och Paulus och Barnabas. Man beslöt då att dessa båda och några till skulle fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem för att få frågan utredd av dem... några från fariseernas parti som hade kommit till tro steg upp och sade att man måste omskära hedningarna och ålägga dem att hålla Moses lag. Apostlarna och de äldste kom då samman för att utreda frågan.

Efter en lång överläggning reste sig Petrus och sade:..."Varför vill ni då utmana Gud och lägga ett sådant ok på lärjungarnas axlar som varken våra fäder eller vi själva har orkat bära?... Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som omvänder sig till Gud utan bara skriva till dem att de måste avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod."
(Apg 15:1-2,5-7,10,18-20 Bibel2000)

Du måste alltså förkasta också Petrus, en av Jesu närmaste. Vad blir kvar av dom kristna skrifterna?

Jag påstår bara att det var Paulus som förordade att slopa delar av Lagen, inte Jesus, och det har du här bekräftat med din referens.
Har du någon referens som påstår annorlunda i stället för att ge en referens som bara bekräftar vad jag redan skrivit?
Citera
2021-01-19, 16:20
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Påhittat jävla skit för folk som är rädda för döden.
Alla kristna borde sitta på mentalsjukhus. Sämsta sorten av människor!
Citera
2021-01-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Jag misstänker starkt att Flanders typerna på denna tråd inte kommer att gilla detta.

Jo de brukar ha problem med att se saker för vad dom är ;D
Citera
2021-01-19, 16:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Påhittat jävla skit för folk som är rädda för döden.
Alla kristna borde sitta på mentalsjukhus. Sämsta sorten av människor!

Inte alls sämsta sorten av människor. Tvärtom. Den stora majoriteten av kristna som jag känner är bästa sorten av människor.

Du visar bara din okunnighet genom att påstå att kristna är sorten av människor och borde sitta på mentalsjukhus.

Kan du ge något som helst belägg för ditt påstående eller är det bara fyllesnack?
Citera
2021-01-19, 16:28
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Inte alls sämsta sorten av människor. Tvärtom. Den stora majoriteten av kristna som jag känner är bästa sorten av människor.

Du visar bara din okunnighet genom att påstå att kristna är sorten av människor och borde sitta på mentalsjukhus.

Kan du ge något som helst belägg för ditt påstående eller är det bara fyllesnack?
Fyllesnack? Jag är inte ens full men jobbar på det.
Haft med Pingstkyrkan att göra och Livets ord under min uppväxt. Räcker det?
Citera
2021-01-19, 16:31
Medlem
Citat:
Han är misstolkad/förvrängd av okunniga människor.
Hör de som skrev Bibeln dit?
I och för sig vet ju varken du eller jag vilka som skrev mycket i Bibeln, så frågan kanske är dum.
Citera
2021-01-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Fyllesnack? Jag är inte ens full men jobbar på det.
Haft med Pingstkyrkan att göra och Livets ord under min uppväxt. Räcker det?
Tvivlar på att alla där var värsta sortens människor? Eller så hade du extrem otur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in