2021-01-19, 14:41
Medlem
Ordet..minskning..har hitills används 26 gånger under pressträffen.
Citera
2021-01-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att folk tycker så bra om Tegnell handlar om att vanligt folk blir mer drabbade av restriktionerna än av viruset.

Ja, svenskar är överlag extrema individualister.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ok så det var noll döda per dag lördag söndag och måndag? Dessutom varit det sedan i somras och i julas dog inte en käft. Vi vet båda att det inte ser ut så. Vi vet båda att det tar ca 5 veckor att DÖ i corona. Enorma eftersläpningar på det gör att det tar ännu längre tid att se döden i siffror. Av de 268 har NOLL dött idag. Det vet du ju också.
Antal smittade går ner. Det ser vi resultat på om upp till TVÅ(!) månader i dödssiffrorna.
Antal NYA inlagda på IVA peakade mitten december. Totalen går tydligt också ner.
Det går för sakta. Vi kommer få 15 000 döda och Tegnell ska hängas MEN rätt ska vara rätt.
Här kan du se https://covidstatistik.se/
Det går ner för jullovet. Vänta drygt en månad så ökar det.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad fan snackar du om?
Just för tillfället pekar alla kurvor ner. Förutom dödstalen av förklarliga skäl då dessa släpar efter..
Eller menar du att det egentligen ökar?

Att det dör mängder på iva är bara en önskedröm för dig. Skåne tex har 90% överlevnad..

Om du inte visste det så funkar det ungefär såhär.

Först viker kurvan för nya smittade, sedan kommer inlagda på infektion, och efter det IVA.
Först efter detta kommer dödstalen gå ner.
Om du inte fattar sambandet tycker jag att du skall gå och lägga dig..

Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Är damen möjligtvis förståndshandikappad ?
Du säger först att ingenting pekar på en nedgång, du får svar på att faktiskt varenda kurva som finns pekar på en nedgång, då börjar du yla om att folk jublar om det dör 200 på IVA.

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja tack detsamma. Men nej, man kan absolut glädjas åt att både smittspridning och sjukvårdsbehov minskar. Detta alldeles oavsett hur hög toppen var eller är. Det är fortfarande glädjande om kurvorna vänder.
Jag förstår att det kanske är emotionellt jobbigt nu när den annalkande samhällskollapsen aldrig dök upp nu i Januari, men ge dig. Detta känns som ett lågvattenmärke även för dig.

Jag tror flera har fått lite hybris om minskade kurvor.

Regionen säger att det är fortfarande inte att vården ser någon minskning dvs dom som jobbar med detta.

Men kort bara så ni får en bild av det hela.

Mindre smittade, mindre nya falll
( kan det beror på att vi haft snöstorm i landet att det för stunden gott ner? Människor i landet har ju knappt kunnat ta sig ut samt även hemtesterna blivit begränsat av väder de närmaste veckorna

IVA är svårt att säga något då så många dör. Om alla låg på IVA så skulle det se jättebra ut men det är ju inte verkligheten.

Sedan har vi det här med eftersläpningar. Vi har sett det det förut. Jubel över minskade kurvor men sedan har man fått tagit tillbaka det pga av eftersläpningar.
Med tanke på att vi nu är vaccinerar så tror jag det är prioriteringar och jag tror att redovisningen inte kommer i första hand.

Det är logiska saker och inget större försvar. När jag ser dödstalen, ser den svenska strategin samt hur det ser ut i regionerna så tror jag vi inte kommer se en minskning på ett tag utan det kommer ligga kvar på samma nivåer minst en månad till som det ser ut nu
Citera
2021-01-19, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Och enligt Anders Tegnell nu på pressträffen så är det inte personer utan doser.

När flera fått andra dosen blir det svårt att hålla koll på detta.

Givetvis är det som vanligt virrigt när det handlar om myndigheternas hantering.

Enligt FHM så är det personer.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/januari/ny-statistik-om-vaccinationer-mot-covid-19/

Citat:
Till och med den 17 januari hade totalt cirka 147 000 personer vaccinerats mot covid-19 i Sverige enligt de uppgifter som regionerna rapporterat till Folkhälsomyndigheten.

I siffran 147.000 personer ingår både de som fått en spruta och de som fått andra sprutan.
Citera
2021-01-19, 14:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Det var inte jag idiot! Se vem du svarar.

Varför ger du dig in i en diskussion mellan två andra och slänger ur dig argument som inte har med just den diskussionen att göra?
Citera
2021-01-19, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
5.4 miljoner engelsmän hade redan haft Covid-19 i december 2019.

Vi hade alltså full smittspridning ute i världen minst 2-3 månader innan vi fick höra om Wuhan.

Förstår ni vad detta innebär? Varför är svensk pissmedia tysta?

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9159121/One-EIGHT-people-England-Covid-19-December.html

Intressant om det stämmer, borde ju ha haft rätt stora konsekvenser för Sverige och smittspridningen här i sådana fall. Sveriges 4:e "största" stad är ju London, bor ca 100.000 svenskar där, de flesta unga såklart (mellan 20-30). Många av dessa reste garanterat hem för jul-och nyårsfirande julen 2019, och smög igång smittan långt innan vi visste.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Det går ner för jullovet. Vänta drygt en månad så ökar det.

Eller för vi nått kulmen. Samma sak förra året. Viruset ökade i 2-3 månader, extremt snabbt, sedan minskades spridningen och dog ut tillslut.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
En stabil 3 veckors nedgång. Precis lika långt som jullovet var.

3 veckor?
Hur är det med synen?
Fem veckor sedan toppen
Citera
2021-01-19, 14:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Men alltså vad fan är det frågan om. 40% av Israels vuxna befolkning har fått vaccin och man har börjat ge andra vaccinet till många av dessa. Varför speglar sig inte detta på deras siffror?
Det är väl flera orsaker.
  1. Det är "bara" 25 % som vaccinerats om jag ser rätt.
  2. Det tar ett tag till man får något skydd alls.
  3. Första dosen gavs cirka den 20/12 och sedan har det blivit fler och fler vaccinerade vartefter och nu är det 25 % vaccinerade.
  4. Få har fått andra dosen och det är först en vecka efter den man har fullgott skydd.
  5. Man kan vara smittad när man får vaccinet eller bli smittad nära inpå vaccinationen och då blir man sjuk.
Just nu är det ju bara 12,5 % som fått första dosen av vaccinet i tid för att det har någon effekt på smittspridningen.
Om några veckor kan man nog räkna med att smittan minska
Citera
2021-01-19, 14:47
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag tror flera har fått lite hybris om minskade kurvor.

Regionen säger att det är fortfarande inte att vården ser någon minskning dvs dom som jobbar med detta.

Men kort bara så ni får en bild av det hela.

Mindre smittade, mindre nya falll
( kan det beror på att vi haft snöstorm i landet att det för stunden gott ner? Människor i landet har ju knappt kunnat ta sig ut samt även hemtesterna blivit begränsat av väder de närmaste veckorna

IVA är svårt att säga något då så många dör. Om alla låg på IVA så skulle det se jättebra ut men det är ju inte verkligheten.

Sedan har vi det här med eftersläpningar. Vi har sett det det förut. Jubel över minskade kurvor men sedan har man fått tagit tillbaka det pga av eftersläpningar.
Med tanke på att vi nu är vaccinerar så tror jag det är prioriteringar och jag tror att redovisningen inte kommer i första hand.

Det är logiska saker och inget större försvar. När jag ser dödstalen, ser den svenska strategin samt hur det ser ut i regionerna så tror jag vi inte kommer se en minskning på ett tag utan det kommer ligga kvar på samma nivåer minst en månad till som det ser ut nu

Vad är det för region du talar om?

Stockholm, Skåne och Uppsala har minskningar av inlagda på mellan 25-50% senaste månaden..
Citera
2021-01-19, 14:47
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Enligt FHM så är det personer.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/januari/ny-statistik-om-vaccinationer-mot-covid-19/

I siffran 147.000 personer ingår både de som fått en spruta och de som fått andra sprutan.

Det är Max 5000 som fått nr2. Så det gör ju inte någon jätteskillnad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in