2021-01-19, 14:31
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Så du antar alltså att R-värdet utan restriktioner ligger på 2,5?

Jag tror det ligger en bra bit över 3. Hur mycket mer vet jag inte. Men utifrån smittspridningen i Sverige just nu så skulle jag till och med kunna tänka mig ett R på runt 5. Med R=5 så får man flockimmunitet vid 80% immuna.

Jag visste inte att R-värdet hade betydelse för flockimmuniteten. Intressant. Hitta denna:
Citat:
Utifrån det vi vet idag har covid-19 troligen ett R-värde på 2-3 vilket skulle kräva att ungefär 50-70 procent av befolkningen behöver bli immuna för att smittspridningen ska avstanna.
https://www.vetenskaphalsa.se/vad-ar-flockimmunitet/
Citera
2021-01-19, 14:31
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag antar att du enbart behöver en tegelsten för att bygga ett hus också?

Man behöver många olika åtgärder som tillsammans minskar smittspridningen.

Tyvärr är dem några som tycks tro att munskydd är räddningen. Det kanske motsvarar 0,1% av åtgärderna.
Citera
2021-01-19, 14:33
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Blekingebor som behöver akut vård och misstänks ha – eller har konstaterad covid-19 – kommer få skjuts av militär. Nu tar nämligen Region Blekinge hjälp från försvaret när det kommer till ambulansverksamhet, uppger regionen i ett pressutskick.
Citat:
Orsaken uppges vara att regionen vill underlätta för ambulansverksamheten som upplevt en stor ökning av coviduppdrag under den rådande pandemin.
https://www.sydsvenskan.se/2021-01-19/militar-ambulans-ska-kora-blekinges-covidsjuka

Är inte siffrorna på väg ner även i Blekinge?
Citera
2021-01-19, 14:36
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det är nog närmare 200.000 nu då vecka två inte är rapporterad. Om jag förstod det rätt

Totalt 147 000 enligt FoHM.

Citat:
Till och med den 17 januari hade totalt cirka 147 000 personer vaccinerats mot covid-19 i Sverige enligt de uppgifter som regionerna rapporterat till Folkhälsomyndigheten.

Senare under tisdagen kommer siffror per region.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/januari/ny-statistik-om-vaccinationer-mot-covid-19/
Citera
2021-01-19, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du pratade inte om jullovet din idiot.
Du menade att folk som ser nergångar har fel..
Flyttar målstolparna nåt?
Det var inte jag idiot! Se vem du svarar.
Citera
2021-01-19, 14:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Siffran 147.000 var fram till och med 17:e Januari - dvs den inkluderar vecka 2.
Och enligt Anders Tegnell nu på pressträffen så är det inte personer utan doser.

När flera fått andra dosen blir det svårt att hålla koll på detta.

Givetvis är det som vanligt virrigt när det handlar om myndigheternas hantering.
Citera
2021-01-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Man får beundra alla som jämt och ständigt säger att det går ner och nu pekar alla kurvor neråt trots att 268 nya döda dör.
Men som man sagt förut. Dör 200 personerna på IVA då jublar några då man anser att det ser bra ut på IVA.
Eftersläpningar kan man ju alltid skylla på.

När vi har kurvor som är så mycket högra än många länder så blir det jubel så fort man anser att en kurva går ner .

Tycker fortfarande det är svårt att se något positivt när Tegnell och Co blundar för ansvar och det som sker.

Ok så det var noll döda per dag lördag söndag och måndag? Dessutom varit det sedan i somras och i julas dog inte en käft. Vi vet båda att det inte ser ut så. Vi vet båda att det tar ca 5 veckor att DÖ i corona. Enorma eftersläpningar på det gör att det tar ännu längre tid att se döden i siffror. Av de 268 har NOLL dött idag. Det vet du ju också.
Antal smittade går ner. Det ser vi resultat på om upp till TVÅ(!) månader i dödssiffrorna.
Antal NYA inlagda på IVA peakade mitten december. Totalen går tydligt också ner.
Det går för sakta. Vi kommer få 15 000 döda och Tegnell ska hängas MEN rätt ska vara rätt.
Här kan du se https://covidstatistik.se/
Citera
2021-01-19, 14:38
Medlem
Känns som 90% av befolkningen är medberoende till Tegnell.

Nästan valfritt land med samma utveckling som Sverige skulle tagit till ännu kraftfullare åtgärder för längesen.
Citera
2021-01-19, 14:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Man får beundra alla som jämt och ständigt säger att det går ner och nu pekar alla kurvor neråt trots att 268 nya döda dör.
Men som man sagt förut. Dör 200 personerna på IVA då jublar några då man anser att det ser bra ut på IVA.
Eftersläpningar kan man ju alltid skylla på.

När vi har kurvor som är så mycket högra än många länder så blir det jubel så fort man anser att en kurva går ner .

Tycker fortfarande det är svårt att se något positivt när Tegnell och Co blundar för ansvar och det som sker.
Spridningen och trycket på vården minskar nog hyfsat snabbt nu. Hur länge det håller i sig återstår att se. Man får hoppas att julen tryckte bort smittan så mycket så att den inte accelerar uppåt på allvar mera utan att vaccineringarna hinner tillräckligt långt innan tredje vågen börjar.

Dödstalen har antagligen också peakat för en en dryg vecka sen. Men med eftersläpningarna så lär det komma stora rapporteringar ett tag till. Tyvärr är det realistiskt att anta att vi går över 11000 denna vecka och 12000 kan spräckas redan nästa vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Känns som 90% av befolkningen är medberoende till Tegnell.

Nästan valfritt land med samma utveckling som Sverige skulle tagit till ännu kraftfullare åtgärder för längesen.
Att folk tycker så bra om Tegnell handlar om att vanligt folk blir mer drabbade av restriktionerna än av viruset.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Jo, vi får se vad som händer nu när skolorna dragit igång igen.

Jag är övertygad om att det kommer få högre smittspridning nu när skolorna och alla är tillbaka i kollektivtrafiken. Allting pekar starkare och starkare emot att skolor och förskolor är en stor del i smittspridning. Jag hoppas jag har fel. Men alla data pekar ditåt.
Citera
2021-01-19, 14:41
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ja, känns som en stabil nergång..

En stabil 3 veckors nedgång. Precis lika långt som jullovet var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in