2021-01-19, 14:18
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nu får du väl ändå ge dig? Varenda jävla kurva vi har pekar ju åt rätt håll. Om det sedan sticker iväg får vi väl se framöver.

Kul att du fortfarande är aktiv i tråden. Vi har 268 nya döda, vi har eftersläpningar, vi har en sjukvård i stora behov men ändå så hänvisar man till att varje kurva går ner.
Vet inte hur många gånger du och flera skrivit att allt går ner och nu är allt bra.

Svårt att glädjas åt när det ser ut som det ser ut och att en kurva minskar emot en stor topp men ändå är skyhög så blir det nästan lite form av ironi att påpeka att det går bra nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vi verkar få en extremt låg influensasäsong, igen. Inga fall hittills registrerade.

Jag undrar om det kommer att slå nästa säsong? En låg flunsa tre år i rad kan nog ge ett väldigt utbrott säsongen 21/22 då den generella immuniteten sjunkit.

Mycket bra poäng, men det hänger också på vilken influensa som dyker upp. Men oavsett vilken som kommer så bör man nog vaccinera sig till hösten.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
[/spoiler]
Allmänt känt är väl inte samma sak som vetenskapligt bevisat antar jag.

Jag har också hört att immunförsvaret blir sämre om man vaccinerar sig, men har hittills bedömt det som mindre trovärdigt och inte brytt mig om det.

Har du några bra länkar som visar att man får sämre immunförsvar om man vaccinerar sig?

Det finns massor på antivaxxer-sidor. Jag hinner inte riktigt leta och välja och värdera dessa nu.
Citera
2021-01-19, 14:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Det har länkats i denna tråd flera gånger så om du har hängt här en längre tid så borde du ha sett den. En kinesisk studie. Jag minns att folk avfärdade det som trams eftersom det var en kinesisk studie.

Massor av européer kom hem från Kina med influensaliknande symtom redan i oktober. Det är konstaterat eftersom vissa av dem var svenskar:

https://www.expressen.se/nyheter/militaridrottare-besokte-wuhan-i-oktober-testades-for-corona/

Det har alltså utan tvekan varit full smittspridning sedan oktober 2019.

Frågan är varför det inte blev mer uppmärksammat då? Borde inte sjukvården ha fått det jobbigt runt december 2019 om det var full smittspridning flera månader innan?
Det var ett halmstrå du skickade.
Något bättre måste ju finnas om du påstår att det var full smittspridning i Europa december 2019.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Man får beundra alla som jämt och ständigt säger att det går ner och nu pekar alla kurvor neråt trots att 268 nya döda dör.
Men som man sagt förut. Dör 200 personerna på IVA då jublar några då man anser att det ser bra ut på IVA.
Eftersläpningar kan man ju alltid skylla på.

När vi har kurvor som är så mycket högra än många länder så blir det jubel så fort man anser att en kurva går ner .

Tycker fortfarande det är svårt att se något positivt när Tegnell och Co blundar för ansvar och det som sker.

Vad fan snackar du om?
Just för tillfället pekar alla kurvor ner. Förutom dödstalen av förklarliga skäl då dessa släpar efter..
Eller menar du att det egentligen ökar?

Att det dör mängder på iva är bara en önskedröm för dig. Skåne tex har 90% överlevnad..

Om du inte visste det så funkar det ungefär såhär.

Först viker kurvan för nya smittade, sedan kommer inlagda på infektion, och efter det IVA.
Först efter detta kommer dödstalen gå ner.
Om du inte fattar sambandet tycker jag att du skall gå och lägga dig..
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Man får beundra alla som jämt och ständigt säger att det går ner och nu pekar alla kurvor neråt trots att 268 nya döda dör.
Men som man sagt förut. Dör 200 personerna på IVA då jublar några då man anser att det ser bra ut på IVA.

När vi har kurvor som är så mycket högra än många länder så blir det jubel så fort man anser att en kurva går ner .

Tycker fortfarande det är svårt att se något positivt när Tegnell och Co blundar för ansvar och det som sker.
Är damen möjligtvis förståndshandikappad ?
Du säger först att ingenting pekar på en nedgång, du får svar på att faktiskt varenda kurva som finns pekar på en nedgång, då börjar du yla om att folk jublar om det dör 200 på IVA.
Citera
2021-01-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu har jag inte sett just det klippet, men det är allmänt känt sedan länge att man utvecklar ett bättre immunförsvar - både det specifika mot just den sjukdomen, och det generella för många sjukdomar - om man går igenom den riktiga infektionen. Så är det bara DET hon säger, så är det sant. Det är bland annat därför jag är tveksam till barnvaccinationsprogrammet. Det är mycket möjligt, att fler människor nu (och i framtiden) i stället dukar under för andra sjukdomar under livets gång, än om de skulle ha fått gå igenom barnsjukdomarna - som alla fick göra i min generation.

MEN när det gäller en så allvarlig sjukdom som covid-19, och som drabbar alla generationer, och så många människor på en gång, så att hela samhället blir lamslaget - så kan man ändå argumentera för att det är bättre att så många som möjligt vaccinerar sig. Immunförsvaret blir ju inte svagare av att man inte går igenom ALLA sjukdomar som finns. Dessutom är detta med träning av immunförsvaret - i alla fall enligt Agnes Wold, vet ej om det är sant i och för sig - bara viktigt för små barn. När det väl är färdigt, ska det inte spela någon roll om man har fler riktiga infektioner mer. Som sagt - vet inte om det är sant, men jag tror i alla fall inte att vi har något att vinna på att smittas av just coronan.
Jag är lessen Mervinna (även om vi gnabbas ibland så tycker jag att du ofta ställer intressanta och relevanta frågor) men jag kan inte svara mer än allmänt på det här och jag är kanske inte den mest kunniga i tråden.

När det gäller så pass komplicerade, biologiska system som immunförsvarets olika mekanismer kommer man att kunna hitta vadsomhelst.

Man kommer att hitta några få individer som redan har T-celler som är aktiva mot ett helt nytt antigen eftersom det kan ha blivit en liten felprogrammering när T-celler bildades mot något annat antigen, tidigare.

Man kommer att hitta individer som inte utvecklar T-celler mot ett antigen, av någon anledning. (Immuniseringen är en lång kedja där alla länkar måste fungera; mastceller antigenpresenterande celler och plasmaceller, förutom andra celler i det ospecifika immunförsvaret, måste fungera någorlunda felfritt.)

Det här gör immunologin till något av en statistisk vetenskap. Jag uttalar mig ibland allt för kategoriskt, det ska jag erkänna; "Man utvecklar T-celler." Javisst de allra flesta utvecklar T-celler men man kan alltid hitta individer i en tillräckligt stor population som inte gör det.

Nu till din fråga: Jag tror inte att det, på populationsnivå är ett problem att man ofta exponeras för olika antigen.

Men jag sträcker mig inte så långt som att hålla med Wold om att det skulle vara "bra". Det specifika immunförsvaret är, från början otroligt bra på att hitta antigen och det förbättras inte av att man ofta smittas av olika antigen och blir sjuk, anser jag med en brasklapp jag började med; Man kan alltid hitta enstaka exempel som motsäger det här.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-19 kl. 14:21. Anledning: Skrivfel
Citera
2021-01-19, 14:22
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jo:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/januari/ny-statistik-om-vaccinationer-mot-covid-19/

Svarade just en annan.
Jag hade snurrat till det. Dock är det ändå inte en komplett siffra.
Flera regioner har inte uppdaterat.
Uppsala tex. har vaccinerat 1,75% av befolkningen..
Slår du ut det över befolkningen blir det ca 175.000
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad fan snackar du om?
Just för tillfället pekar alla kurvor ner. Förutom dödstalen av förklarliga skäl då dessa släpar efter..
Eller menar du att det egentligen ökar?

Att det dör mängder på iva är bara en önskedröm för dig. Skåne tex har 90% överlevnad..

Om du inte visste det så funkar det ungefär såhär.

Först viker kurvan för nya smittade, sedan kommer inlagda på infektion, och efter det IVA.
Först efter detta kommer dödstalen gå ner.
Om du inte fattar sambandet tycker jag att du skall gå och lägga dig..
Om du inte fattar sambandet mellan jullov och att det inte ökar nu tycker jag att du skall gå och lägga dig.
Citera
Medlem
Citat:
Kul att du fortfarande är aktiv i tråden. Vi har 268 nya döda, vi har eftersläpningar, vi har en sjukvård i stora behov men ändå så hänvisar man till att varje kurva går ner.
Vet inte hur många gånger du och flera skrivit att allt går ner och nu är allt bra.

Svårt att glädjas åt när det ser ut som det ser ut och att en kurva minskar emot en stor topp men ändå är skyhög så blir det nästan lite form av ironi att påpeka att det går bra nu.

Ja tack detsamma. Men nej, man kan absolut glädjas åt att både smittspridning och sjukvårdsbehov minskar. Detta alldeles oavsett hur hög toppen var eller är. Det är fortfarande glädjande om kurvorna vänder.
Jag förstår att det kanske är emotionellt jobbigt nu när den annalkande samhällskollapsen aldrig dök upp nu i Januari, men ge dig. Detta känns som ett lågvattenmärke även för dig.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:

Nu vet jag inte hur representativ Region Kronoberg är men kikar på deras vardagliga uppdateringar över döda, så verkar merparten dö utanför IVA.

Senaste alstret från idag.

Citat:
Två avlidna på sjukhus och tre utanför sjukhus rapporterade sedan igår
https://www.regionkronoberg.se/halsa-vard-tandvard/coronavirus/

Kan ju tyda på att gamlingarna antingen nekas IVA vård eller är så skröpliga att det inte är lönt att frakta dit dem.
Citera
2021-01-19, 14:23
Medlem
Det är fan inte klokt, nästan flera hundra döda om dagen i detta viruset nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in