Citat:
Ursprungligen postat av
Pshyco
Har blivit anvisad ett program av Arbetsförmedlingen där jag får aktivitetsstöd istället för A-kassa. Men eftersom aktivitetsersättning betalas ut i efterskott så kommer det betyda att jag blir utan pengar i två månader om jag förstår det rätt då jag inte längre kan få ut någon A-kassa nu i slutet av månaden, utan får vänta till 26e nästa månad. Känns ju lite dåligt påtänkt då man har räkningar osv som ska betalas. Vad finns det att göra åt detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Riktigt så illa är det väl inte. A-kassan betalas väl även den ut i efterskott så ersättningen försjuts väl bara 1 månad. Dessutom bör du väl ha en buffert att ta av under tiden eller hur tänkte du?
Nej A-kassan är ju tyvärr inte förskjuten. Så jag kommer inte kunna ansöka eller få a-kassa för Januari, sen först 6 februari ansöka om aktivitetsöd för januari och då få pengar den 26e februari. Om jag nu förstått allt rätt. Skulle ju kunna testa försöka få a-kassa nu i januari och sen avstå A-kassan i februari men vill inte riskera att jag gör något olagligt och mister A-kassan.
Och nej jag har inte någon buffert att tala om som täcker glappet tyvärr.