2021-01-11, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pshyco
Har blivit anvisad ett program av Arbetsförmedlingen där jag får aktivitetsstöd istället för A-kassa. Men eftersom aktivitetsersättning betalas ut i efterskott så kommer det betyda att jag blir utan pengar i två månader om jag förstår det rätt då jag inte längre kan få ut någon A-kassa nu i slutet av månaden, utan får vänta till 26e nästa månad. Känns ju lite dåligt påtänkt då man har räkningar osv som ska betalas. Vad finns det att göra åt detta?

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Riktigt så illa är det väl inte. A-kassan betalas väl även den ut i efterskott så ersättningen försjuts väl bara 1 månad. Dessutom bör du väl ha en buffert att ta av under tiden eller hur tänkte du?

Nej A-kassan är ju tyvärr inte förskjuten. Så jag kommer inte kunna ansöka eller få a-kassa för Januari, sen först 6 februari ansöka om aktivitetsöd för januari och då få pengar den 26e februari. Om jag nu förstått allt rätt. Skulle ju kunna testa försöka få a-kassa nu i januari och sen avstå A-kassan i februari men vill inte riskera att jag gör något olagligt och mister A-kassan.

Och nej jag har inte någon buffert att tala om som täcker glappet tyvärr.
Citera
2021-01-11, 19:46
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Nej A-kassan är ju tyvärr inte förskjuten. Så jag kommer inte kunna ansöka eller få a-kassa för Januari, sen först 6 februari ansöka om aktivitetsöd för januari och då få pengar den 26e februari. Om jag nu förstått allt rätt. Skulle ju kunna testa försöka få a-kassa nu i januari och sen avstå A-kassan i februari men vill inte riskera att jag gör något olagligt och mister A-kassan.

Det brukar aldrig bli något glapp mellan a-kassa och aktivitets stöd så det låter konstigt.
Normalt brukar det vara att du får t.ex. a-kassa t.om den 14 och från den 15 får du aktivitetsstöd samma ersättning bara utbetalt från ett annat ställe.
Citera
2021-01-11, 21:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Arbetslöshetsersättning för december månad betalas väl ut under januari månad, och aktivitetsstödet för januari månad betalas ut i februari, förutsatt att du ansöker senast den 7 februari. Jag vet inte vilket datum som arbetslöshetsersättningen betalas ut (upplys mig gärna) men förskjutningen borde väl inte bli mer än högst två veckor...eller?
Citera
2021-01-18, 08:00
Medlem
Jag har en fråga om deltidsveckor och timanställning.
Hur räknas inkomsten från min timanställning ut när mina deltidsveckor är slut?
Jag vet ju att jag kan avsluta mitt arbete om jag förlorar mer på att arbeta än att få A-kassa.
Som det är nu arbetar jag väldigt olika.
Vissa veckor en dag,andra hela veckan och långa perioder finns inget jobb alls. Timanställning är ju dessutom ingen deltidsanställning med en fast procent som är enkel att räkna på.
Det enda jag kan hitta info om är just hur det fungerar om man har en deltidsanställning..
Citera
2021-01-18, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saris78
Jag har en fråga om deltidsveckor och timanställning.
Hur räknas inkomsten från min timanställning ut när mina deltidsveckor är slut?
Jag vet ju att jag kan avsluta mitt arbete om jag förlorar mer på att arbeta än att få A-kassa.
Som det är nu arbetar jag väldigt olika.
Vissa veckor en dag,andra hela veckan och långa perioder finns inget jobb alls. Timanställning är ju dessutom ingen deltidsanställning med en fast procent som är enkel att räkna på.
Det enda jag kan hitta info om är just hur det fungerar om man har en deltidsanställning..

Menar du hur din SGI kommer räknas efter?
Citera
2021-01-18, 09:07
Medlem
Kan man göra paus i a-kassan för att frilansa en tid? Hur lång tid behöver pausen vara innan man kan gå på och vara heltidsarbetslös igen?
Citera
2021-01-18, 13:43
Medlem
Kan man nekas ersättning om man slarvar med "att göra listan"? Jag sa upp mig från mitt jobb och fick karensdagar, lämnade alla arbetsgivarintyg och fick rätt till ersättning. Fick ett nytt jobb bara några veckor efter, dock bara timanställd. Jobbade där 2 månader. Nu vill dom ha arbetsgivarintyg även från detta arbete men har inte skickat in det ännu men fortfarande fått ersättning. Nu fick brev att det ska fyllas i. Är det ett måste för att få ersättning? Må vara en riktigt korkad fråga.
Citera
2021-01-18, 18:58
Medlem
MrFreds avatar
Kommunal akassa och arbeta 20 timmar i månaden. Går det?

Jag har sökt akassa. Förhoppningsvis får jag det. Om jag hittar ett jobb på 20 timmar i månaden, kommer de att dra av dessa pengar som jag tjänar från min akasse ersättning då?
Citera
2021-01-18, 19:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
Jag har sökt akassa. Förhoppningsvis får jag det. Om jag hittar ett jobb på 20 timmar i månaden, kommer de att dra av dessa pengar som jag tjänar från min akasse ersättning då?

Självklart kan du inte både jobba och ha A-kassa samtidigt.
Citera
2021-01-18, 19:30
Medlem
mdlbs avatar
"60-veckorsregeln innebär att du bara kan få ersättning i 60 veckor i kombination med arbete. Det innebär att de veckor där du kombinerar arbete och ersättning från a-kassan max får uppgå till 60 veckor. Det gäller även om du har dagar kvar till den ersättningslängd som gäller för heltid, det vill säga 300 eller 450 ersättningsdagar."

Du rapporterar till a-kassan de dagar du arbetar respektive söker jobb. Oavsett hur mycket eller lite du jobbar under en vecka så dras den av från de totalt 60 veckor du kan få deltidsersättning.
Citera
2021-01-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Kan man nekas ersättning om man slarvar med "att göra listan"? Jag sa upp mig från mitt jobb och fick karensdagar, lämnade alla arbetsgivarintyg och fick rätt till ersättning. Fick ett nytt jobb bara några veckor efter, dock bara timanställd. Jobbade där 2 månader. Nu vill dom ha arbetsgivarintyg även från detta arbete men har inte skickat in det ännu men fortfarande fått ersättning. Nu fick brev att det ska fyllas i. Är det ett måste för att få ersättning? Må vara en riktigt korkad fråga.

Fyll i allt som de begär precis som de begär det. Scenariot om du skulle skita i "att-göra listan" kan vara allt ifrån att du blir nekad ersättning till att du blir återbetalningsskylldig.
Citera
2021-01-19, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen

Skulle gissa att din ersättning fortfarande baseras på ditt tidigare arbete, men de behöver veta att du arbetat och inte gjort något annat. Därför vill de ha arbetsintyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in