Citat:
Ursprungligen postat av
meta-marit
Du har ju uppenbarligen inte förstått att hunden kommer få vandra vidare om ingen lösning finns.
Hunden är med mig i stort sett 24 timmar om dygnet och har så varit i hela hans liv, han får göra precis det han orkar och vill och resten av tiden ligger han och sover i stort sett. Skulle han få bli 100% soffhund hade han förmodligen blivit deprimerad och mått ännu sämre.
Ja, jag har förstått att du förmodligen kommer att få avliva hunden. Det är därför jag frågar om du som sista utväg för hunden har möjlighet att erbjuda ett annat hem, genom att prova att ge bort hunden kanske till äldre släkting eller liknande. Din hund verkar ha haft ett fantastiskt hundliv och jag önskar att alla hundar fick leva så, men du har beskrivit en situation som har traumatiserat din hund och du klarar inte att hjälpa den längre, du blir arg. Kanske vore det bättre för jycken att få bli ensamhund i ett hushåll där matte/husse har all tid i världen att prioritera hunden och hundens trygghet över allt annat.
Det viktiga är ju vad du kanske kan göra för hunden nu i det nya läget som har uppstått. Du tror att den blir deprimerad av att bli soffhund. Kanske det. Men den blir avlivad av att stanna hos dig, och du vet ju det.
Tyck för att del att jag är en idiot, men jag tycker mycket om djur och din hund idag är annorlunda än innan hunden blev otrygg. Nu kanske den skulle gilla en tät relation med en trygg människa, som inte har för mycket annat, viktigare, i livet. Ett lugnt, stabilt hem utan barn eller konkurrens, utan ensamhet från människan.
Jag försöker inte bråka med dig. Jag försöker hjälpa dig slippa avlida din hund. Jag tänker inte förpesta din tråd mer, så det blir sista svaret: Men du skriver att du är med din hund 24 timmar per dygn. Det är ju inte sant: Du sover i ett annat rum och din hund får panik. Du leder en flock, men, just saying, din psykiskt otrygga, rädda hund kanske behöver ensamtid med sin människa 24/7 en period och det kan en familjefar med en flock hundar inte ge, hur mycket han än vill. Ingen kan dela sig itu.