2021-01-19, 01:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nästan rätt igen. Domstolen avgör Esbjörns kognitiva förmåga på det underlag parterna lämnar in i bevisuppgift. Det fanns redan uppgifter av relevans för detta mål, från långt tidigare än när Ebba sökte upp Esbjörn, om Esbjörns kognitiva förmåga, det som Ebba i sin iver bortsåg ifrån, typ att han enligt henne uppfattas som "egen".

Minne kan handla om närminne, normal trötthet när man blir äldre, där man har svårt att komma på namn på folk och orter när man är trött. De flesta äldre vet att passa på att göra saker under den tid på dagen när man är pigg och orkar.

Jag ser det i min omgivning med äldre som behöver hjälp, i stort och smått, och det sker överallt i Sverige utan att man ska gardera sig mot, att nu kommer det folk in i huset som stjäl eller vill ta över fastigheter. Det kan vara allt från städning till hjälp till gå igenom räkningar och andra handlingar, typ olika konstiga avtal de äldre utsätts för i det nya Sverige.

Ingen polisman kommer kallas in att vittna som sakkunnig på Esbjörns mentala förmåga, om inte Ebbas advokat är helt väck. Relevansen av ett sådant vittne, skulle ifrågasättas av motparten och antagligen avvisas av tingsrätten. Hur Ebba ska motbevisa ett läkarutlåtande ser jag fram emot med spänning.

Hon kan ju trolla till sig ett partiledarjobb utan några som helst andra meriter än att rabbla i tungor det hon tror låter bra.

Hahaha, du är för rolig.

Du hade fel, och jag hade rätt, och det vet du, du kan bara inte erkänna det. Du avgör inte på vilka underlag domstolen avgör målet. Det gör parterna och domstolen. Parterna genom sina inlagor och domstolen baserat på inlagorna.

Dessa "uppgifter av relevans för detta mål" som du påstår finns, kan du vänligen länka till dem. Det måste du rimligen kunna göra om du vet att de finns.

Eller kan det vara så att du egentligen inte har en aning om huruvida de finns eller inte, och huruvida de har någon som helst relevans för målet.

Jag kan ju tycka att om du nu vet att de finns och du vet att de har relevans för målet, då borde ju Binninge också veta att de finns och om de har relevans för målet så borde han ju ha skickat in dem till domstolen.

Men det är just det som är grejen. Binninge har nu haft flera månader på sig att förbereda sig och plocka fram denna information, men fortfarande efter att två tidsfrister har passerat, har han fortfarande inte kommit ut med så mycket som ett barr, inte ett jota, noll, nada, zilch, och det är bara några dagar kvar till hans tredje tidsfrist går ut.

Men jag ser med glädje fram emot att du presenterar de "relevanta dokument" som du har kännedom om.

Så nu är det inte bara du som avgör på vilka underlag som domstolen dömer, utan nu har du också helt plötsligt börjat bestämma också vilka vittnen parterna får kalla

Nä du, ingen domstol i världen skulle neka en polis att vittna i ett mål som detta, om det nu kommer att handla om Esbjörns kognitiva förmåga vid tiden för avtalsskrivningen. Ingen har i domstolens ögon större förtroende än en polisman som förhört "patienten" i fråga i så nära anslutning till den aktuella händelsen. Det är, ur domstolens perspektiv, och Ebbas också för den delen, en riktig fullträfff att det finns ett så trovärdigt vittne kring just den saken. Sen kan du önska vad du vill om att polismannen inte ska få komma till tals, eftersom du vet att det är helt kokt för Esbjörn om han får göra det. Inte undra på att du räds den tanken så
Senast redigerad av trngw 2021-01-19 kl. 01:06.
2021-01-19, 01:22
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Domstolen avgör Esbjörns kognitiva tillstånd enligt det material parterna lämnar in. Det ska vara läkarintyg, journaler av läkare som undersökt den patient de yttrar sig om.

Att tala med polisen när man blir stoppad kräver ingen annan intellektuell/kognitiv förmåga än att vara respektfull, ångerfull, undergiven och allt det som inte retar upp överheten. Inte att jämföra med att bli bortkollrad i en fastighetsaffär av en käftsmälla som tar sig fram i livet på just ingenting annat än duperingskonster.

Mja du Rosen, var det inte Västerås tingsrätt som skulle avgöra Esbjörns kognitiva förmåga med stöd av läkarutredningen?
Den på 39sid som Binninge lämnar in med ansökan om god man i början av december.
Eller vänta lite nu här, han bodde ju inte ens i Västerås när ansökan lämnades in!
Binninge kunde bara lämna in en sån ansökan till tingsrätten, med fullmakt av Esbjörn själv.
Synd bara att Esbjörn redan bodde i Uppsala när den lämnades in.
Så det blir inte avgjort i Västerås, det står klart.
För att denna charad och rocad ska spela någon roll i detta fall, måste Esbjörn bedömas vara i behov av förvaltare.
God man har man frivilligt och är rättsligt ansvarig för det man skriver på, rättsligt ansvarig och kan sälja & köpa för miljarder.
Kan även låta sina egna pengar rinna mellan fingrarna hur mycket man vill.
Utom det god man ser till att betala in, som hyra, el, telefon, försäkring osv.
Men god man får bara göra det som Esbjörns tillåter god man att göra, god man får inte göra något mot hans vilja eller fatta egna beslut.
Glöm inte det!
Rättsligt ansvarig för sina handlingar och inte kognitivt handikappad med förvaltare.
Sen är det ju svårt för tingsrätten i Uppsala att bedöma något i efterhand, på material som inte lämnades in till tingsrätten.
Med hänvisning till Västerås tingsrätt som ska fatta beslut om god man (där Esbjörn inte bor så i Västerås kan man inte behandla ansökan) och samråd med "kommande" god man (som utses av överförmyndarnämnd och först efter att "rätt" tingsrätt godkänner Esbjörns begäran dvs. Uppsala) och att en av Esbjörn beställd ny värdering ska göras (hade inte han svåra kognitiva besvär?)
Pengar allt handlar bara om pengar och hävda att det var för billigt, betala mer eller så får vi köpekontraktet ogiltigförklarat.
Men de 390.000:- ska återbetalas fast köpekontrakt blir ogiltigförklarat, då har ju inget köp skett och pengarna ska obönhörligen tillbaka annars fixar fogden tillbaka dom.
Finns det redan en dom kan det ske efter 3 veckor, alltså då domen vunnit laga kraft.

På tal om det har jag missat något, väntat att senaste dagboks bladet skulle dyka upp.
Anståndet som Binninge säger sig ha fått och EBs advokats svar på Binninges ingenting, skulle väl ha stått där?
2021-01-19, 01:34
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det var till och med ännu värre den affären.
En 90årig änka skrev 1965 på ett köpekontrakt med sin advokat (47år)
Han ville överta hennes stora våning mitt i Paris och övertalade henne, hon skulle få 2500 franc i veckan livet ut och få bo kvar i våningen.
Blev en dyr affär det där du.
För världens äldsta blev hon änkan Jeanne, hon avled vid 122år och 164dars ålder.
(av naturliga orsaker och ej dement)

Inte undra på att jag hade fel jag läste om henne när hon gick bort men en ganska komisk historia i alla fall
2021-01-19, 01:42
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Hahaha, du är för rolig.

Du hade fel, och jag hade rätt, och det vet du, du kan bara inte erkänna det. Du avgör inte på vilka underlag domstolen avgör målet. Det gör parterna och domstolen. Parterna genom sina inlagor och domstolen baserat på inlagorna.

Dessa "uppgifter av relevans för detta mål" som du påstår finns, kan du vänligen länka till dem. Det måste du rimligen kunna göra om du vet att de finns.

Eller kan det vara så att du egentligen inte har en aning om huruvida de finns eller inte, och huruvida de har någon som helst relevans för målet.

Jag kan ju tycka att om du nu vet att de finns och du vet att de har relevans för målet, då borde ju Binninge också veta att de finns och om de har relevans för målet så borde han ju ha skickat in dem till domstolen.

Men det är just det som är grejen. Binninge har nu haft flera månader på sig att förbereda sig och plocka fram denna information, men fortfarande efter att två tidsfrister har passerat, har han fortfarande inte kommit ut med så mycket som ett barr, inte ett jota, noll, nada, zilch, och det är bara några dagar kvar till hans tredje tidsfrist går ut.

Men jag ser med glädje fram emot att du presenterar de "relevanta dokument" som du har kännedom om.

Så nu är det inte bara du som avgör på vilka underlag som domstolen dömer, utan nu har du också helt plötsligt börjat bestämma också vilka vittnen parterna får kalla

Nä du, ingen domstol i världen skulle neka en polis att vittna i ett mål som detta, om det nu kommer att handla om Esbjörns kognitiva förmåga vid tiden för avtalsskrivningen. Ingen har i domstolens ögon större förtroende än en polisman som förhört "patienten" i fråga i så nära anslutning till den aktuella händelsen. Det är, ur domstolens perspektiv, och Ebbas också för den delen, en riktig fullträfff att det finns ett så trovärdigt vittne kring just den saken. Sen kan du önska vad du vill om att polismannen inte ska få komma till tals, eftersom du vet att det är helt kokt för Esbjörn om han får göra det. Inte undra på att du räds den tanken så

I detta fallet lyser Karma igenom nästan som att man skulle tro på det är förutbestämt.
men vad har egentligen Esb gjort i denna affären som har varit rätt??
Då alla EB bajsare skriker om fel hela tiden.
2021-01-19, 01:49
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Men de 390.000:- ska återbetalas fast köpekontrakt blir ogiltigförklarat, då har ju inget köp skett och pengarna ska obönhörligen tillbaka annars fixar fogden tillbaka dom.
Finns det redan en dom kan det ske efter 3 veckor, alltså då domen vunnit laga kraft.

Det där är ju en intressant aspekt som man kan fundera över.

Om domstolen skulle döma fullt ut till Esbjörns fördel, måste då Ebba vänta i flera veckor på att domen ska vinna laga kraft, innan hon kan återkräva handpenningen, om hon väljer att inte överklaga. Det verkar ju rätt bakvänt. Hon borde kunna klargöra att hon inte överklagar, och att hon därmed kan begära handräckning omgående om inte pengarna återbetalas direkt.

Sedan kompliceras det hela så klart av alla andra ekonomiska bitar som blir del av det hela, men vad just vad gäller handpenningen så borde ju inte hon behöva vänta på laga kraft när hon har förlorat målet.
2021-01-19, 01:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
I detta fallet lyser Karma igenom nästan som att man skulle tro på det är förutbestämt.
men vad har egentligen Esb gjort i denna affären som har varit rätt??
Då alla EB bajsare skriker om fel hela tiden.

Hahaha, ja, ibland undrar man om det inte finns en högre makt trots allt

Vad jag vet så har Esbjörn gjort en sak rätt i denna affären, han sålde sin fastighet och lämnade gamarna åt svältdöden
2021-01-19, 01:58
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Hahaha, ja, ibland undrar man om det inte finns en högre makt trots allt

Vad jag vet så har Esbjörn gjort en sak rätt i denna affären, han sålde sin fastighet och lämnade gamarna åt svältdöden

Ja inte bara det gamarna ska även dela på tre om nu det inte finns ett testamente (men det kanske han har glömt bort vart han gömt) eller ligger det i huset.
2021-01-19, 02:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ja inte bara det gamarna ska även dela på tre om nu det inte finns ett testamente (men det kanske han har glömt bort vart han gömt) eller ligger det i huset.

Dom ska dela på sex till och med. Om jag inte minns något fel. Samtliga sex Esbjörns syskonbarn är väl i livet men inget av Esbjörns egna syskon, vill jag bestämt minnas.

Det är ju de fem syskonen och kusinerna som Mz försökte blåsa när han försökte lura till sig fastigheten med bytet 4/27 --> 1/1.

Ja, Mz gör ju en "jätteförlust" på detta. Men det hade fasiken varit en rolig syn att ha fått se Mz minspel den dag Esbjörn gått bort, och han får förklarat för sig att hans avtal med Esbjörn är ogiltigt och hans syskon och kusiner får lika stor del i fastigheten som han själv. Där har han gått i alla dessa år och äntligen blir fastigheten hans, många miljoner rikare, trodde han. Vips. Borta. Easy come, easy go
Kan han ha, det lilla svinet.
2021-01-19, 02:08
Medlem
trngws avatar
Testamentet har helt säkert Mg varit så otroligt snäll och hjälpsam med att hon låst in i sitt eget kassaskåp. Det ser hon helt säkert till att ha 100% kontroll på.
2021-01-19, 02:25
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Om Matz var intresserad av fastigheten i den mån som man framhåller i denna tråd skulle han sett efter huset och inte låtit det förfalla. Han skiter i fastighetens skick och ser det som en släktgård helt enkelt. En gård som går i arv och analyserna här inne rimmar väldigt illa rent sakligt om man ser vad som är mest sannolikt.
Jag tror att gubben är omöjlig att ha att göra med, han är samlare, slänger ingenting,
Matz angav sina planer i en intervju, röja och forsla bort allt skräp, det kommer han inte att få så länge gubben lever.
Så jag tro att Matz gärna hade gjort en del, men att Esbjörn vägrat.
Tycker att Matz är en skitstövel, som hotade Ebba med att smutskasta henne offentligt, men i detta fall lastar jag Esbjörn.
2021-01-19, 02:33
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag tror att gubben är omöjlig att ha att göra med, han är samlare, slänger ingenting,
Matz angav sina planer i en intervju, röja och forsla bort allt skräp, det kommer han inte att få så länge gubben lever.
Så jag tro att Matz gärna hade gjort en del, men att Esbjörn vägrat.
Tycker att Matz är en skitstövel, som hotade Ebba med att smutskasta henne offentligt, men i detta fall lastar jag Esbjörn.

Det faktum att Esbjörn lät Ebba börja rensa på tomten innan tillträdet tyder på att Esbjörn inte var så omöjlig på den punkten. Och oavsett vilket tror jag att Esbjörn hade varit glad om Matz hållt efter huset. Underhållsmålat, bytt ut dåligt trä osv. Normalt underhåll. Men inget sånt tycks Matz lyft ett finger för.
2021-01-19, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
var det inte domstolen som skulle avgöra Esbjörns mentala hälsa...
Var fan fick du i så falla luft ifrån?

Du inser inte hur korkad - och uppenbart besatt - du framstår när du först säger att folk inte får uttala sig om hans betala hälsa föra att i nästan andetag uttala sig om just hans mentala hälsa.

Allt pekar dock på att det inte finns några problem med den... En polisrapport från en tidigare trafikolycka lär ju sprida ljus över den saken - och om det där framkommit att han har problem hade transportstyrelsen återkallat hans körkort omgående.

När var trafikolyckan?
Ofta struntar i att anmäla till transportstyrelsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in