Citat:
Ursprungligen postat av
trngw
Jaha, så domstolen avgör Esbjörns förmåga, och du avgör domstolens underlag.
Skulle inte tro det.
Om en läkare påstår att Esbjörn har dåligt minne, inte kommer ihåg från en dag till en annan vad han gör. Att han inte förstår vad det innebär att sälja en fastighet, osv.
Då kommer en polisrapport som tydligt visar att läkarens ord inte gällde för Esbjörn i augusti förra året väga mycket tungt, även i rättens ögon. Liksom polismannens vittnesmål, som naturligtvis kan intyga Esbjörns klarhet och minnesförmåga just i dagarna kring försäljningen. Det kan ingen läkare som anlitats idag göra.
Nästan rätt igen. Domstolen avgör Esbjörns kognitiva förmåga på det underlag parterna lämnar in i bevisuppgift. Det fanns redan uppgifter av relevans för detta mål, från långt tidigare än när Ebba sökte upp Esbjörn, om Esbjörns kognitiva förmåga, det som Ebba i sin iver bortsåg ifrån, typ att han enligt henne uppfattas som "egen".
Minne kan handla om närminne, normal trötthet när man blir äldre, där man har svårt att komma på namn på folk och orter när man är trött. De flesta äldre vet att passa på att göra saker under den tid på dagen när man är pigg och orkar.
Jag ser det i min omgivning med äldre som behöver hjälp, i stort och smått, och det sker överallt i Sverige utan att man ska gardera sig mot, att nu kommer det folk in i huset som stjäl eller vill ta över fastigheter. Det kan vara allt från städning till hjälp till gå igenom räkningar och andra handlingar, typ olika konstiga avtal de äldre utsätts för i det nya Sverige.
Ingen polisman kommer kallas in att vittna som sakkunnig på Esbjörns mentala förmåga, om inte Ebbas advokat är helt väck. Relevansen av ett sådant vittne, skulle ifrågasättas av motparten och antagligen avvisas av tingsrätten. Hur Ebba ska motbevisa ett läkarutlåtande ser jag fram emot med spänning.
Hon kan ju trolla till sig ett partiledarjobb utan några som helst andra meriter än att rabbla i tungor det hon tror låter bra.