Citat:
Ursprungligen postat av
navyou14
Databladet på granngårdens hemsida är ju samma som YaraMila gödslet NPK(21-4-7)
Fast det är ju blandat med kaliumnitrat och ammoniumklorid, tror inte kaliumnitratet ställer till problem för tillverkning av ren salpetersyra dock. Frågan som kvarstår är huruvida man kan separera bort ammoniumkloridet.
Har under senare tid hittat en interessant leverantör av konsumenttypisk konstgödsel. XEED verkar för tillfället inte ha datablad tillgängliga för sina varor, men misstänker att deras konstgödsel består av ammoniumnitrat.
(Jag vet inte riktigt hur man svarar här på FB men jag antar att jag gjort rätt nu)
Tror du att det är så pass? Jag har varit inne på XEED men jag blev bara frustrerad över att jag inte kunde hitta säkerhetsdatabladet. Det kanske ligger något i det, som du säger.
En grej man kan göra annars är att leta rätt på ammoniumsulfat. Det var det jag försökte göra på XEED då jag helt gett upp hoppet om ammoniumnitrat. Man kan lätt reagera ammoniumsulfat med kalciumnitrat för att få ammoniumnitrat. Det kluriga är bara att filtrera bort allt kalciumsulfat.
Du sa något i ditt förra inlägg om hjorthornssalt, vad är det med det? Jag kan bara se att det innehåller ammoniumkarbonat/ bikarbonat.
Jag antar att du syftar på att det går att framställa ammoniumnitrat ur det, så då måste jag fråga: hur då? Det vore intressant att veta för jag hade egentligen bara tänkt ha lite av det för att framställa TACN.