2011-12-28, 21:54
Medlem
Forzos avatar
Nu har jag äntligen fått lite tid över och tänker försöka mig på att göra lite svartkrut. Hur ser det ut med tillgången på ingredienser nu för tiden? Läste igenom senaste tio sidorna men fick inga riktiga svar där och med tanke på senaste tidens förbudshets är tidigare information tyvärr irrelevant.

Får man som privatperson fortfarande köpa svavel av Nitors återförsäljare och säljer granngården krista k+? Hur ser det ut på akvariebutiksfronten, finns det kanske någon kedja som har ren salpeter? Ebay är ju alltid ett alternativ men smått paranoid som man är vore det bra att slippa beställa saker...
Citera
2011-12-28, 22:27
Bannlyst
De flesta kemikalier är fortfarande lagliga, peppar, peppar. Svavel får du givetvis köpa, även om Nitor tar hutlöst betalt. Krista K+ får bara odlare köpa, inte enligt lagen utan enligt Granngårdens egen policy. Dock kan det finnas en och annan återförsäljare som inte bryr sig om en så otroligt fånig regel. Träkol av lövträ lär väl förbli fritt, får man hoppas.
Citera
2011-12-28, 23:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kaliumnitrat kan du bl.a köpa hos www.haack.se/pmdd 20kr för 250gr, fler ställen(bl.a zooaffärer) hittar du om du googlar på "pmdd", växtnäring för akvarier.
Citera
2011-12-29, 00:40
Medlem
Forzos avatar
Det var som jag misstänkte då att det blir svårt att få tag på från granngården, dessutom kanske 25 kg är lite overkill så här i början

Tack för länken Arne! Underlättar otroligt när man vet vad man ska söka efter.
Citera
2012-01-02, 03:13
Medlem
Tango1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sad_ant
http://www.oliverbrown.co.uk min leverans gick på 25£ du får maila och beställa eftersom deras webbshop bara hanterar engelsk fraktkostnad (du får felmeddelande när du beställer)...

Menar du 25£ för enbart frakt eller med varor?
Citera
2012-01-05, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
...
Har för mig att Järnia säljer 'Nitor Special: Svavel'. 1 kg för antingen 99 eller 199 kr, minns inte riktigt.
Citera
2012-01-08, 17:54
Medlem
svenasfulls avatar
vart hittar jag antistatiska handskar?
Citera
2012-01-09, 16:27
Medlem
tigerrakets avatar
Krista-K plus har utgått ifrån Granngårdens sortiment. Har gått igenom grannens som jobbar på Granngården katalog. Den går inte att beställa längre. Nu får man själv beställa firekt från Yara/Norsk Hydro
Citera
2012-01-10, 21:35
Medlem
Raskaoverisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenasfull
Finns väl annars antistatisk spray att köpa.
Kanske i någon Zoo&djuraffär
Citera
2012-01-10, 22:34
Medlem
svenasfulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raskaoverisen
Finns väl annars antistatisk spray att köpa.
Kanske i någon Zoo&djuraffär

nja då kan de nog kvitta tänkte bara att nu när jag behöver ett gäng tunna plasthandskar så kunde man ju köpt antistatiska när man ändå köpte
Citera
2012-01-12, 02:48
Medlem
EDTA och dmsa, går att köpa utomlands och är syntetiskt framtagna men kan man få tag på dem i Sverige?
Citera
2012-01-13, 22:23
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenasfull

Dealextreme har ett 4-pack för $1.79. Jag har själv köpt dem, men tyvärr är de alldeles för små för mig. Men om du har små händer så är de ju ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in