2021-01-16, 18:02
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komintehito
Sen undrar jag vad färgaffärens bensin innehåller... Är det heptan? n-heptan eller olika isomerer?

Beror nog på tillverkaren. Googla efter aktuell produkts säkerhetsdatablad så kan du nog får en uppfattning om ungefärligt innehåll.
Citera
2021-01-18, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av navyou14
Databladet på granngårdens hemsida är ju samma som YaraMila gödslet NPK(21-4-7)

Fast det är ju blandat med kaliumnitrat och ammoniumklorid, tror inte kaliumnitratet ställer till problem för tillverkning av ren salpetersyra dock. Frågan som kvarstår är huruvida man kan separera bort ammoniumkloridet.

Har under senare tid hittat en interessant leverantör av konsumenttypisk konstgödsel. XEED verkar för tillfället inte ha datablad tillgängliga för sina varor, men misstänker att deras konstgödsel består av ammoniumnitrat.

(Jag vet inte riktigt hur man svarar här på FB men jag antar att jag gjort rätt nu)

Tror du att det är så pass? Jag har varit inne på XEED men jag blev bara frustrerad över att jag inte kunde hitta säkerhetsdatabladet. Det kanske ligger något i det, som du säger.

En grej man kan göra annars är att leta rätt på ammoniumsulfat. Det var det jag försökte göra på XEED då jag helt gett upp hoppet om ammoniumnitrat. Man kan lätt reagera ammoniumsulfat med kalciumnitrat för att få ammoniumnitrat. Det kluriga är bara att filtrera bort allt kalciumsulfat.

Du sa något i ditt förra inlägg om hjorthornssalt, vad är det med det? Jag kan bara se att det innehåller ammoniumkarbonat/ bikarbonat.
Jag antar att du syftar på att det går att framställa ammoniumnitrat ur det, så då måste jag fråga: hur då? Det vore intressant att veta för jag hade egentligen bara tänkt ha lite av det för att framställa TACN.
Citera
2021-01-18, 16:01
Medlem
navyou14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilbertEinstein
(Jag vet inte riktigt hur man svarar här på FB men jag antar att jag gjort rätt nu)

Tror du att det är så pass? Jag har varit inne på XEED men jag blev bara frustrerad över att jag inte kunde hitta säkerhetsdatabladet. Det kanske ligger något i det, som du säger.

En grej man kan göra annars är att leta rätt på ammoniumsulfat. Det var det jag försökte göra på XEED då jag helt gett upp hoppet om ammoniumnitrat. Man kan lätt reagera ammoniumsulfat med kalciumnitrat för att få ammoniumnitrat. Det kluriga är bara att filtrera bort allt kalciumsulfat.

Du sa något i ditt förra inlägg om hjorthornssalt, vad är det med det? Jag kan bara se att det innehåller ammoniumkarbonat/ bikarbonat.
Jag antar att du syftar på att det går att framställa ammoniumnitrat ur det, så då måste jag fråga: hur då? Det vore intressant att veta för jag hade egentligen bara tänkt ha lite av det för att framställa TACN.

Problemet med hjorthronssaltet är att det är ammoniumvätekarbonat. Blandar man det med kalciumnitrat får man kalciumvätekarbonat vilket är mycket lösligare än de andra kalcium-föreningarna. Skulle hellre köra det jag skrivit under:

Du kan köpa ren ammoniak och lösa upp det i varmvatten med kalciumnitratet: Ca(NO3)2 + 2NH3 + 2H2O → Ca(OH)2 + 2NH4NO3

Resterande kalciumhydroxidet är olösligt i vatten, så du kan bara filtrera av lösningen och låta det torka. Har dock ingen aning vad som gäller stökiometriska proportioner för denna procedur, rent kemiskt borde man kunna utvinna ammoniumnitratet väldigt enkelt utan några konstigheter.
Senast redigerad av navyou14 2021-01-18 kl. 16:09.
Citera
2021-01-18, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av navyou14
Problemet med hjorthronssaltet är att det är ammoniumvätekarbonat. Blandar man det med kalciumnitrat får man kalciumvätekarbonat vilket är mycket lösligare än de andra kalcium-föreningarna. Skulle hellre köra det jag skrivit under:

Du kan köpa ren ammoniak och lösa upp det i varmvatten med kalciumnitratet: Ca(NO3)2 + 2NH3 + 2H2O → Ca(OH)2 + 2NH4NO3

Resterande kalciumhydroxidet är olösligt i vatten, så du kan bara filtrera av lösningen och låta det torka. Har dock ingen aning vad som gäller stökiometriska proportioner för denna procedur, rent kemiskt borde man kunna utvinna ammoniumnitratet väldigt enkelt utan några konstigheter.

Jag gjorde lite (ful) stökiometri på reaktionerna du listade. Det ser ut som att det med hjorthornssaltet borde gå. Wikipedia säger nämligen att kalciumvätekarbonat/bikarbonat bara existerar i vattenlösningar och att det vid försök att få ett fast salt direkt bildar karbonatsaltet istället samt vatten och koldioxid.

Här är mina beräkningar:

Kalciumnitrat+ammoniak
Ca(NO3)2+2NH4OH
---->2NH4NO3+Ca(OH)2

Ammoniumbikarbonat+Kalciumnitrat
NH4HCO3+Ca(NO3)2--->2NH4NO3+Ca(HCO3)2

Kalciumbikarbonat i vatten
Ca(HCO3)2+ H2O---> CaCO3+HCO3+3H+O->CaCO3+2H2O+CO2

Skulle gärna testa men jag är inte allt för sugen på att köpa 25kg Kalciumnitrat för en reaktion. Kanske i framtiden dock.
Citera
2021-01-19, 17:48
Medlem
Kan nägon hjälpa mig med någon sida som har diverse lösningsmedel, syror samt baser?
Tänkte mest på Metylenklorid (DCM), H2SO4 samt isättika?

Helst inom EU, för att lättare få igenom tull.

Annan fråga. Jag har ett kommanditbolag som innefattar sanering & lokalvård. Finns det svenska sidor som säljer lösningsmedel Business 2 business? Eller behöver man tillstånd från länsstyrelsen osv?
Citera
2021-01-20, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkaline-AA
Kan nägon hjälpa mig med någon sida som har diverse lösningsmedel, syror samt baser?
Tänkte mest på Metylenklorid (DCM), H2SO4 samt isättika?

Helst inom EU, för att lättare få igenom tull.

Annan fråga. Jag har ett kommanditbolag som innefattar sanering & lokalvård. Finns det svenska sidor som säljer lösningsmedel Business 2 business? Eller behöver man tillstånd från länsstyrelsen osv?

Svar på fråga nummer ett: keten.com.pl säljer DCM om jag kommer ihåg rätt.

Svar på fråga nummer två: Det beror på vilka lösningsmedel. Metanol och dietyleter är lite jobbigt att få tag på men jag kan inte tänka mig något lösningsmedel som skulle vara olagligt. Kanske tetraklormetan men annars handlar det nog mest om hur svårt det är att hitta säljare då Sverige är ett så himla "grönt" land. Städshop.se har lite grejer.
Citera
2021-01-20, 14:59
Medlem
Citat:

Svar på fråga nummer två: Det beror på vilka lösningsmedel. Metanol och dietyleter är lite jobbigt att få tag på men jag kan inte tänka mig något lösningsmedel som skulle vara olagligt. Kanske tetraklormetan men annars handlar det nog mest om hur svårt det är att hitta säljare då Sverige är ett så himla "grönt" land. Städshop.se har lite grejer.
Tack!

Ang ättiksyra /isättika 97-99% samt konc svavelsyra, vet du någon sida som säljer detta inom EU?
Citera
2021-01-22, 01:14
Medlem
navyou14s avatar
Citat:
Jag gjorde lite (ful) stökiometri på reaktionerna du listade. Det ser ut som att det med hjorthornssaltet borde gå. Wikipedia säger nämligen att kalciumvätekarbonat/bikarbonat bara existerar i vattenlösningar och att det vid försök att få ett fast salt direkt bildar karbonatsaltet istället samt vatten och koldioxid.

Här är mina beräkningar:

Kalciumnitrat+ammoniak
Ca(NO3)2+2NH4OH
---->2NH4NO3+Ca(OH)2

Ammoniumbikarbonat+Kalciumnitrat
NH4HCO3+Ca(NO3)2--->2NH4NO3+Ca(HCO3)2

Kalciumbikarbonat i vatten
Ca(HCO3)2+ H2O---> CaCO3+HCO3+3H+O->CaCO3+2H2O+CO2

Skulle gärna testa men jag är inte allt för sugen på att köpa 25kg Kalciumnitrat för en reaktion. Kanske i framtiden dock.

Finns även 7.5 och 8.5 kg säckar kalksalpeter som säljs i Bauhaus om 25kg säckar blir för mycket. Billigt och tillräckligt mycket för experimentet.
Citera
2021-01-22, 11:34
Medlem
Komintehitos avatar
Citat:
Vet du hur det är med Keten numera? Läste på norsk freakforum att de typ inte svarar, o grejerna kommer inte, m.m. Själv har jag aldrig beställt därifrån, men ser att de har bl.a kadmiumföreningar, klorater o annat som inte är helt lagligt...
Citera
2021-01-22, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkaline-AA
Tack!

Ang ättiksyra /isättika 97-99% samt konc svavelsyra, vet du någon sida som säljer detta inom EU?

99% ättiksyra vet jag ingenting om. Svavelsyra finns på keten.com.pl .

Jag har inte testat att beställa därifrån, så ta inte mitt ord för att det funkar. Jag vet att det funkade förut i alla fall. Det som gör att jag tror att det fortfarande funkar är att sidan skulle varit nertagen för länge sen om de hade blivit upptäckta med att sälja olagliga grejer till Sverige.

Det är dock absolut värt ett försök skulle jag säga. Testa att köpa DCM först, det kostar bara 35 zloty för en liter. Om du får hem det kan du testa att beställa svavelsyra. Var medveten om att den minsta förpackningen svavelsyra är 20L så om du åker fast så lär det bli ett sju helsikes förhör.

Du får väldigt gärna beställa DCM och säga hur det gick här i tråden. Du riskerar bara någon hundralapp.
Citera
2021-01-22, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komintehito
Vet du hur det är med Keten numera? Läste på norsk freakforum att de typ inte svarar, o grejerna kommer inte, m.m. Själv har jag aldrig beställt därifrån, men ser att de har bl.a kadmiumföreningar, klorater o annat som inte är helt lagligt...

Jag har inte heller någon erfarenhet av keten. Man kan alltid maila. Det gjorde jag med pyrogarage när jag trodde att de hade klappat igen men då fick jag svar att allt var lugnt.
Inget svar- förmodligen inte värt ett försök.

Det jag satsar på nu är bara att skaffa labbutrustning för destillering osv. samt lite grejer till elektrolys. Man kan göra svavelsyra från kopparsulfat genom elektrolys, så det hade jag tänkt göra.
Citera
2021-01-23, 02:25
Medlem
Hej jag undrar vart man kan få tag på americium som inte är en brandvarnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in