2020-12-08, 14:08
Medlem
Tjena
Frågan har nog ställts 2 gånger säkert. :P
Är ren svavel lagligt o köpa som privatperson i sverige?
jag beställde 1kg från portugal. Kommer den fastna i tull eller inte?
Citera
2020-12-09, 02:36
Medlem
Soul Patrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gmug
Tjena
Frågan har nog ställts 2 gånger säkert. :P
Är ren svavel lagligt o köpa som privatperson i sverige?
jag beställde 1kg från portugal. Kommer den fastna i tull eller inte?

Ja det är lagligt. Finns knappast nån
risk att det skulle fastna i tullen. Jag fick hem
några kilo från Polen för några veckor sen,tillsammans
med 30 kilo andra kemikalier,utan några problem.
Citera
2020-12-10, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soul Patrol
Ja det är lagligt. Finns knappast nån
risk att det skulle fastna i tullen. Jag fick hem
några kilo från Polen för några veckor sen,tillsammans
med 30 kilo andra kemikalier,utan några problem.

haha nice ! ja då kan man ju bunkra upp xD
Citera
2020-12-28, 17:44
Medlem
Var hittar man sorbitol nufötiden?
Snart nyår och en R-candy skule vara prisvärt
Citera
2020-12-31, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakapaka1
Var hittar man sorbitol nufötiden?
Snart nyår och en R-candy skule vara prisvärt

Pyrogarage har det billigt. Dock kan du inte få till nyår
Citera
2021-01-08, 19:44
Medlem
Snackade precis med en kille på youtube som säger att pyrogarage blev nertaget av Europol precis. Kan någon bekräfta detta? Skulle nämligen precis köpa kemikalier för någon tusenlapp så jag vill gärna vara på den säkra sidan.
Citera
2021-01-08, 22:46
Medlem
Komintehitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilbertEinstein
Snackade precis med en kille på youtube som säger att pyrogarage blev nertaget av Europol precis. Kan någon bekräfta detta? Skulle nämligen precis köpa kemikalier för någon tusenlapp så jag vill gärna vara på den säkra sidan.
Står på sidan att dom verkar lägga ner
https://www.pyrogarage.pl/home_en.htm

Om dom skulle åkt fast så borde de inte fortsätta skicka 2 dagar till. Men de har ju hållit sig till lagliga grejer (d.v.s inte klorater och perklorater). Men visst, resten kan säkert ha blivit förbjudet, men det sålde ju svenska pyroshop också o lades väl ned för att Hans tragiskt gick bort.?
Citera
2021-01-09, 04:41
Medlem
navyou14s avatar
Var fan får man ens tag på ammoniumnitrat nuförtiden (inb4 frabror blå knackar på dörren för husrannsakan)?. Vet att man förut kunde köpa engångskylpåsar men verkar som att regeringen varit strikt på sistone och vädjat tillverkarna att byta till urea för säkerhetspolitiska skäl. Förr kunde man bära säckar av blåkorn hem från Bauhaus men numera verkar all konsumentgödsel, även efterträdaren till Weibulls SuperGramino (klassisk ammoniumnitrats-gödsel), Substral vara fylld av annat orent skit. Är det dags att nöja sig med att tömma hela kryddhyllan på hjorthornssalt?
Citera
2021-01-09, 04:55
Medlem
navyou14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilbertEinstein
Jag tror mig ha hittat en möjlig källa till ammoniumnitrat här i Sverige. Gräsmattegödsel Grön Effekt hos Granngården har enligt säkerhetsdatabladet mer än 30% ammoniumnitrat. Är inte det lite konstigt?

Näringsnummer (vet inte vad det kallas):
21-4-7

Länk till databladet: http://granngarden.chemsoft.eu/BinaryDoc.aspx?Enc=1&DocType=2&Id=7e8f74817d8a&Nam e=a6bab5ac92bdb4a66d7e7a7488728fac8b737c7d8178787a 7c7ba6a7bcbdb1c2b6b373c4acab&Csnr=81927a7b7c

Databladet på granngårdens hemsida är ju samma som YaraMila gödslet NPK(21-4-7)

Fast det är ju blandat med kaliumnitrat och ammoniumklorid, tror inte kaliumnitratet ställer till problem för tillverkning av ren salpetersyra dock. Frågan som kvarstår är huruvida man kan separera bort ammoniumkloridet.

Har under senare tid hittat en interessant leverantör av konsumenttypisk konstgödsel. XEED verkar för tillfället inte ha datablad tillgängliga för sina varor, men misstänker att deras konstgödsel består av ammoniumnitrat.
Citera
2021-01-09, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Komintehito
Står på sidan att dom verkar lägga ner
https://www.pyrogarage.pl/home_en.htm

Om dom skulle åkt fast så borde de inte fortsätta skicka 2 dagar till. Men de har ju hållit sig till lagliga grejer (d.v.s inte klorater och perklorater). Men visst, resten kan säkert ha blivit förbjudet, men det sålde ju svenska pyroshop också o lades väl ned för att Hans tragiskt gick bort.?

Jag ser bara att de har stängt över nyår.
Citera
2021-01-09, 19:03
Medlem
Komintehitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Jag ser bara att de har stängt över nyår.

Sorry, var jag som läste lite för snabbt. Men då får vi hoppas att de fortsätter som vanligt.
Citera
2021-01-16, 14:51
Medlem
Komintehitos avatar
Toluen o Xylen är jag ute efter. Vet att de fanns förr i t.ex färgaffären, men var där idag o toluen visste de inte vad det var, o xylen hade de bara nån blandning med annat i.

Sen undrar jag vad färgaffärens bensin innehåller... Är det heptan? n-heptan eller olika isomerer?

EDIT: Inom EU eller Europa ska det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in