2021-01-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det blir samma resonemang kring CA som SE. Spekulationer som får värderas.
Javisst men jag pekar inte ut CA, det är bara spekulationer som sagt. Jag tror sanningen är nåt helt annat.
Citera
2021-01-18, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Javisst men jag pekar inte ut CA, det är bara spekulationer som sagt. Jag tror sanningen är nåt helt annat.

Finns det något konkret som gör att du tror på en annan sanning?
Citera
2021-01-18, 14:59
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Bra genomgång av spekulationerna. Man får då göra en bedömning och se var man landar. Vad är din åsikt?

Håller med.

Min åsikt är att Stig Engström, likt kurderna och Christer Pettersson, är ett villospår. Det ena mer lösryckt än det andra.

På denna blogg så finns det lite mer detaljuppgifter om SE som kan vara bra att väga in: https://utsikterinsikter.blogg.se/2020/july/bevisen-for-engstroms-oskuld.html

Ovannämnda blogg har även en radda intressanta inlägg från 2018-2020 gällande Palmemordet. Själv är jag av den åsikten att man inte ska krångla till saker i onödan — i mitt tycke verkar Grandmannen vara identisk med gärningsmannen, och denna är en man som inte har varit i "rampljuset" så att säga (namn och bild). Vittnesuppgifterna stämmer bra rent inbördes för att föra samman ett övervakande utfört av den man* som observerades, till ett förföljande och slutligen skotten vid Dekorima. Till detta finns även intressanta uppgifter om komradio-män i området som förekom i ett PM från Säpo 1986, och som förefaller vara rätt substantiellt. Men det kan man ta upp i huvudtråden.

(* Beskriven av många vittnen som ca. 40-45, 180 cm lång, kraftigt byggd, trekvartslång blå täckjacka av äldre modell, brun/blå stickad keps med uppvikta öronlappar, lantligt intryck, kantigt ansikte och skrämmande blick)
Citera
2021-01-18, 15:09
Medlem
Citat:
Finns det något konkret som gör att du tror på en annan sanning?
Nja, jag vill egentligen inte peka ut nån men jag tror att det är en grupp på ca 4 personer som har utfört det här. Jag tror på tunnelbanemannen, den långe blonde, GM och ev. grandmannen. Iaf 2 av dom har setts flera gånger innan mordet där de verkar ha övervakat Palme. Problemet är att de inte är identifierade men så länge de inte är det kan man ju inte heller avfärda dem. Undrar om KP ens har satt sig in i det här när han inte ens verkar inläst på SE.

Signalementet på GM tycker jag inte stämmer in på SE heller. Det lutar mer åt att GM hade en trekvarts lång blå parkasliknande täckjacka som kan misstas för rock och en stickad mössa med nån sorts skärm.
Citera
2021-01-18, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vem tror du själv att det var som Yvonne N såg på David Bagares gata. Var det Stig Engström eller gärningsmannen?

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESFÖRHÖR-Yvonne-Nieminen.pdf

Det var högst troligt inte Engström men däremot med stor sannolikhet gärningsmannen.
Citera
2021-01-18, 15:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det var högst troligt inte Engström men däremot med stor sannolikhet gärningsmannen.
Vad är det som får dig att tro att det är gärningsmannen hon ser?
Senast redigerad av Draifos 2021-01-18 kl. 15:41.
Citera
2021-01-18, 15:34
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
En fråga till alla som är säkra på att SE är oskyldig, ser ni ingenting som ens antyder att han kan vara gärningsman? Chansen är noll %?

Finns ingenting (förutom fria fantasier). Inte ens med bästa vilja skulle jag få honom över noll strecket.
Citera
2021-01-18, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Inget vittne har ju sagt nåt om glasögon, fast detta hävdade ju SE att han hade överhört ett vittne säga på MP.. detta när han kommer tillbaka från rusningen.

Vem är då detta vittne? För YN är det ju inte... och inte heller LJ..

Det bör alltså då finnas ett vittne som verkligen har sett och missuppfattat SE’s rusning... kan det verkligen vara så?

Vad gjorde då polisen med dessa anteckningar? Struntar i det? Inkompetent alt lat polis?

Om nu SE är vittne; hur får man ihop denna överhörning; oavsett om den är sann eller inte?

Är det en lögn; varför ljuger han om detta?

Är det sant; vem är då vittnet och vad har hänt med rapporteringen om detta?

Polis på plats är så klart i kontakt med en drös människor som lämnar diverse uppgifter utan att vi idag vet vad de sagt. Går inte att dra några växlar på det. Om Engström hittar på detta så är det väl i linje med den förväxling han anser kan ha skett. Verklig eller påhittad.
Citera
2021-01-18, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad är det som får dig att tro att det är gärningsmannen hon ser?

Tids- och sannolikhetsfaktorn. Om GM sprang på David Bagares gata så är det vid den tidpunkten det bör ha skett. Vek han instället av åt ett annat håll har två personer sprungit omkring i samma kvarter vid samma tidpunkt vilket känns osannolikt.
Senast redigerad av Bemp 2021-01-18 kl. 15:54.
Citera
2021-01-18, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Ja, det stämmer säkert att hon inte var med. Jag har då fått fel uppgift kring rättegångarna. Det var kanske också lite vanskligt av mig att uttala mig om rättsprocessen mot CP, då jag anser — likt många andra — att den farsen var helt substanslös, och därmed i efterhand irrelevant att lägga på minnet. Vi är liksom långt, långt bortom det "spåret".

Men hursomhelst så ser det ut på följande sätt gällande SE.

För att han kan ha varit gärningsman:

+ Kläder stämmer relativt väl, enligt vittnena.
+ Innehavet av väskan som liknar den som Nieminen beskrev uppe på David Bagares gata.
+ Stig har en tendens att ljuga och töja på sanningen.

Mot att han kan ha varit gärningsman:

- Tiderna för ankomst, utstämpling och springande mellan Grand och Skandia är minst sagt ifrågasatta i kontexten av ett mordscenario.
- Engström agerar tvärt emot vad en gärningsman som vill komma undan kan förväntas agera, d.v.s. snävar ned utstämplingstiden och kliver ut i riksmedia med namn, röst och bild.
- Slumpen att "råka" springa på Palme när denne precis har bytt trottoarsida är rejält osannolik.
- Engström var till synes fel typ av person att utföra en iskall och kontrollerad avrättning, då hans nära vänner och familj beskriver honom som en harmlös, känslig och inställsam man utan våldskapital.
- Signalementet avviker från gärningsmannens på ett par punkter, främst gällande de närmaste vittnenas uppgifter om huvudbonad, samt mördarens kroppsbyggnad.

Neutrala spekulationer:

* Han hade eller hade inte tillgång till ett vapen, då det inte finns någon uppgift på den punkten.
* Han kan ha snappat upp information om andra vittnen eller omständigheter kring Palmes kropp i efterhand genom media eller bevittnat dylika saker själv, ingen kan bekräfta detta.
* Han kan ha varit "osynlig" för andra vittnen på plats, eller så har dessa bara missat att lägga honom på minnet.

Har inte punkten "Stig har en tendens att ljuga och töja på sanningen" hamnat under fel rubrik?
Citera
2021-01-18, 16:12
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Har inte punkten "Stig har en tendens att ljuga och töja på sanningen" hamnat under fel rubrik?

Mjo, det kan nog räknas in under neutrala spekulationer om man så vill. Ljugande i sig behöver ju inte betyda att man är insyltad i ett brott. Jag la det under "för" därför att så många tycks se att det verkar misstänkt.
Citera
2021-01-18, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Håller med.

Min åsikt är att Stig Engström, likt kurderna och Christer Pettersson, är ett villospår. Det ena mer lösryckt än det andra.

På denna blogg så finns det lite mer detaljuppgifter om SE som kan vara bra att väga in: https://utsikterinsikter.blogg.se/2020/july/bevisen-for-engstroms-oskuld.html

Ovannämnda blogg har även en radda intressanta inlägg från 2018-2020 gällande Palmemordet. Själv är jag av den åsikten att man inte ska krångla till saker i onödan — i mitt tycke verkar Grandmannen vara identisk med gärningsmannen, och denna är en man som inte har varit i "rampljuset" så att säga (namn och bild). Vittnesuppgifterna stämmer bra rent inbördes för att föra samman ett övervakande utfört av den man* som observerades, till ett förföljande och slutligen skotten vid Dekorima. Till detta finns även intressanta uppgifter om komradio-män i området som förekom i ett PM från Säpo 1986, och som förefaller vara rätt substantiellt. Men det kan man ta upp i huvudtråden.

(* Beskriven av många vittnen som ca. 40-45, 180 cm lång, kraftigt byggd, trekvartslång blå täckjacka av äldre modell, brun/blå stickad keps med uppvikta öronlappar, lantligt intryck, kantigt ansikte och skrämmande blick)

Om det som skrivs på bloggen kan man ju säga att det är saker som är omtvistade. Att påstå att det är bevisat att SE befann sig på mordplatsen efter skotten tycker jag är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in