Citat:
Ursprungligen postat av
Herakleios
Hon satt inte där vad jag förstått när SE vittnade.
LP var ju riksänkan så hon fick som hon ville. Hon var bara närvarande under sitt vittnesmål och det skedde utan allmänna åhörare om jag uppfattat det rätt.
Ja, det stämmer säkert att hon inte var med. Jag har då fått fel uppgift kring rättegångarna. Det var kanske också lite vanskligt av mig att uttala mig om rättsprocessen mot CP, då jag anser — likt många andra — att den farsen var helt substanslös, och därmed i efterhand irrelevant att lägga på minnet. Vi är liksom långt, långt bortom det "spåret".
Men hursomhelst så ser det ut på följande sätt gällande SE.
För att han kan ha varit gärningsman:
+ Kläder stämmer relativt väl, enligt vittnena.
+ Innehavet av väskan som liknar den som Nieminen beskrev uppe på David Bagares gata.
+ Stig har en tendens att ljuga och töja på sanningen.
Mot att han kan ha varit gärningsman:
- Tiderna för ankomst, utstämpling och springande mellan Grand och Skandia är minst sagt ifrågasatta i kontexten av ett mordscenario.
- Engström agerar tvärt emot vad en gärningsman som vill komma undan kan förväntas agera, d.v.s. snävar ned utstämplingstiden och kliver ut i riksmedia med namn, röst och bild.
- Slumpen att "råka" springa på Palme när denne precis har bytt trottoarsida är
rejält osannolik.
- Engström var till synes fel typ av person att utföra en iskall och kontrollerad avrättning, då hans nära vänner och familj beskriver honom som en harmlös, känslig och inställsam man utan våldskapital.
- Signalementet avviker från gärningsmannens på ett par punkter, främst gällande de närmaste vittnenas uppgifter om huvudbonad, samt mördarens kroppsbyggnad.
Neutrala spekulationer:
* Han hade eller hade inte tillgång till ett vapen, då det inte finns någon uppgift på den punkten.
* Han kan ha snappat upp information om andra vittnen eller omständigheter kring Palmes kropp i efterhand genom media eller bevittnat dylika saker själv, ingen kan bekräfta detta.
* Han kan ha varit "osynlig" för andra vittnen på plats, eller så har dessa bara missat att lägga honom på minnet.