2021-01-18, 10:02
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Bulgakov hade nog inte intresserat sig för den frågan. Att han är född med familjehem, uppväxt och tillbringade stor del av sitt liv i Kyiv, gör honom klart kvalificerad som Kyiv-bo. Hans föräldrar från Bryansk oblast vid gränsen - är inte mycket till ryska rötter precis då det på den tiden fanns stor ukrainsk befolkning inne på ryskt område. Det var klart närmre flytta till Kyiv än Moskva.

Men vad anser DU? Är han ryss eller ukrainare? Hur kommer det sig att Ukropedia utropar honom till "rysk författare"?
Senast redigerad av VVPutin 2021-01-18 kl. 10:14.
2021-01-18, 10:16
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Bulgakov hade nog inte intresserat sig för den frågan.
Så ryssar som åkt tunnelbana i Kiev räknas som ukrainare, medan "ukrainare" som bodde "en bit i Ryssland" förblir bara och endast Ukrainare?

Citat:
Michail Afanasievitj Bulgakov (ryska: Михаил Афанасьевич Булгаков), född 15 maj (3 maj enligt gamla stilen) 1891 i Kiev, död 10 mars 1940 i Moskva, var en rysk roman- och novellförfattare och dramatiker.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Michail_Bulgakov

Citat:
Att han är född med familjehem, uppväxt och tillbringade stor del av sitt liv i Kyiv, gör honom klart kvalificerad som Kyiv-bo.
Kiev var en rysk stad inom Rysslands gränser. Your point being?
2021-01-18, 10:25
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Så ryssar som åkt tunnelbana i Kiev räknas som ukrainare, medan "ukrainare" som bodde "en bit i Ryssland" förblir bara och endast Ukrainare?

Kiev var en rysk stad inom Rysslands gränser. Your point being?

Även Joseph Conrad verkar uppfylla Burgers krav på att vara ukrainare:
* Född i Ukraina
* Skrev kontroversiell litteratur
* Flydde Kööjääv
* Ogillar imperialism

Härligt att höra hur Burger försvarar Landet 404:s beslut att förbjuda filmatiseringen av Bulgakovs Vita Gardet. Tydligen så anser Burger och hans sovjetfossiler till uppdragsgivare i Kööjäv att "filmen inte återspeglar Bulgakovs stil och stämning". Och då får den inte visas i Ukraina eller som Burger skriver "den har ingen marknad" i Ukraina. Inte för att Burger vet vad "marknad" är - Landet 404 är ju ingen marknadsekonomi utan en kriminell avfallsstation.

Vad säger du, Burger, kanske var Immanuel Kant ryss? "Kant hade nog inte intresserat sig för den frågan", eller hur? Han var ju en kritisk filosof, inte en imperialist. Kant föddes visserligen 1724 i det som då var 100% tyskspråkiga Königsberg och talade inte ett ord ryska. Men idag heter ju staden Kaliningrad och alla talar ryska där. "Att Kant är född med familjehem, uppväxt och tillbringade stor del av sitt liv i Kaliningrad, gör honom klart kvalificerad som Kaliningradbo".
Senast redigerad av VVPutin 2021-01-18 kl. 10:36.
2021-01-18, 11:56
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin
Men vad anser DU? Är han ryss eller ukrainare? Hur kommer det sig att Ukropedia utropar honom till "rysk författare"?

Som född, uppväxt och verkande länge i Kyiv vore det en överdrift att kalla Bulgakov ryss eller hur.

Notera noga att det var VVPUtin som malligt och chauvinistiskt började påsta att rysk kultur är överlägsen ukrainsk osv. Och polsk är kultur är högre pga rysk inverkan. Hahaa! Med uppräknande av författare och musiker, som om man kontrollerar noga, ofta är födda nånannanstans osv.

Dessutom det komiska påståendet att Bulgakov skulle kritisera Ukraina eller en Bulgakovfilm skulle vara förbjuden i Ukraina. Däremot är det ett känt faktum att Ryssland numera producerar den ena rysk chauvinistiska propagandafilmen efter den andra. Klart att sådant inte har marknad i Ukraina.
Senast redigerad av birgerkungen 2021-01-18 kl. 12:07.
2021-01-18, 12:13
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Som född, uppväxt och verkande länge i Kyiv vore det en överdrift att kalla Bulgakov ryss eller hur.

Notera noga att det var VVPUtin som malligt och chauvinistiskt började påsta att rysk kultur är överlägsen ukrainsk osv. Och polsk är kultur är högre pga rysk inverkan. Hahaa! Med uppräknande av författare och musiker, som om man kontrollerar noga, ofta är födda nånannanstans osv.

Dessutom det komiska påståendet att Bulgakov skulle kritisera Ukraina eller en Bulgakovfilm skulle vara förbjuden i Ukraina. Däremot är det ett känt faktum att Ryssland numera producerar den ena rysk chauvinistiska propagandafilmen efter den andra. Klart att sådant inte har marknad i Ukraina.

"Som född, uppväxt och verkande länge i Kaliningrad vore det en överdrift att kalla Immanuel Kant för tysk eller hur."

"Som född, uppväxt och verkande länge i Indien vore det en överdrift att kalla Rudyard Kipling för en brittisk författare eller hur."
2021-01-18, 20:43
Medlem
Citat:
Han älskade Kyiv vilket märks i de skildringar ha gör därifrån.
Jag älskar också Kiev, vilket märks när jag berättar om mina intryck från besök där. Alltså är jag ukrainare.

2021-01-18, 22:14
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Hur mycket du än försöker blunda, kommer du inte ifrån att på den tiden var Kiev en rysk stad i Ryssland och Bulgakov var etnisk ryss.
Citat:
Notera noga
att det var VVPUtin som malligt och chauvinistiskt började påsta att rysk kultur är överlägsen ukrainsk osv. Och polsk är kultur är högre pga rysk inverkan. Hahaa!
VVPutin räknade upp några ryska och polska författare och tonsättare. Att Ukraina inte kan stoltsera med fler än en (Taras Shevchenko), kan VVPutin inte rå för.
Den ukrainske skalden skrev dessutom alla sina dagböcker på ryska, vilket väcker en del frågetecken kring hans egentliga etniska tillhörighet.
Citat:
Däremot är det ett känt faktum att Ryssland numera producerar den ena rysk chauvinistiska propagandafilmen efter den andra. Klart att sådant inte har marknad i Ukraina.
Amerikanska filmer med andra världskriget som tema ter sig ofta tendentiösa och chuavinistiska. Ändå har ingen i Tyskland velat förbjuda dem.
Filmcensur skapar endast intresse kring det som censureras och ger motsatt effekt.

Om det inte finns marknad för filmatiseringar av Bulgakovs verk, bör det vara filmbolagets huvudverk, inte ukrainska politikers som säger sig värna om marknadsekonomi.
Självklart finns det marknad för ryska filmer i Ukraina - konstigt vore annars.
2021-01-19, 10:05
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag älskar också Kiev, vilket märks när jag berättar om mina intryck från besök där. Alltså är jag ukrainare.

Exakt! Typ "Ich bin ein Berliner!"
2021-01-19, 10:08
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Om det inte finns marknad för filmatiseringar av Bulgakovs verk, bör det vara filmbolagets huvudverk, inte ukrainska politikers som säger sig värna om marknadsekonomi.
Självklart finns det marknad för ryska filmer i Ukraina - konstigt vore annars.

Jag vet att ni rysstroll har problem med svensk läsförståelse, men jag skrev att ryska propagandafilmer saknar marknad i Kyiv.. är de uppviglande mot Ukraina vill ingen se dem.

Bulgakov älskade Kyiv, och gjorde narr av ryska chauvinister i Vita Gardet.
2021-01-19, 10:15
Medlem
VVPutins avatar
Citat:

Där ser man. John F. Kennedy var tydligen tysk. Och jag som trodde han var irländsk amerikan! Man lär sig nya saker varje dag av Burgaren!

Citat:
Jag vet att ni rysstroll har problem med svensk läsförståelse, men jag skrev att ryska propagandafilmer saknar marknad i Kyiv.. är de uppviglande mot Ukraina vill ingen se dem.

Hur kommer det sig att ni måste förbjuda Bulgakovfilmen om ingen ändå vill se den?
2021-01-19, 10:34
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Varför förbjuda något ingen vill se?

Vad består propagandan av? Passar historien inte ihop med ukrainska försök till dess förfalskning?

Citat:
Bulgakov älskade Kyiv, och gjorde narr av ryska chauvinister i Vita Gardet.
Ok, men varför envisas Ukraina med att censurera hans verk?

Varför betonar du gång på gång att Bulgakov älskade Kiev? Är det något märkvärdigt när en ryss älskar en rysk stad?
2021-01-19, 10:56
Medlem
Citat:
Birger Burgare anser alltså att kriteriet för att räknas som ukrainare är att man tycker Kiev är en fin stad. Således kan vi förmodligen räkna de flesta ukrainare som ryssar, eftersom de tycker det är fint i St Petersburg.

Personligen räknar jag mig som spanjor. Jag har ju åkt tunnelbana i Madrid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in