Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
1. Var gjorde jag det, Par-o-o?
2. Vad är det för jeppe du stödjer dig på? Levde han på Jesu tid?
3. Visa vad?
4. Du sa att det inte betydde fylla. Nu säger du att det betyder fylla. Vad säger du om en timme, månntro.
5. Andliga människor kan bedöma saker i rätt ljus, medan du som faraonisk ateist famlar i mörkret.
6. Han uppfyllde absolut lagen, syndade inte alls och var alltid lydig. Du känner honom inte och är blind.
7. Du är som Farao: förföljer Guds folk och Guds uppenbarelse.
1. I det inlägg som jag ursprungligen citerade. Har du glömt det?
När någon behöver påstå att det hen skriver är helt sant så beror det oftast på att det egentligen inte är det. Koranen påstår ju att den är helt sann. Menar du att den är sann? Menar du inte det så är dina hänvisningar till att Bibeln är sann därför att det står så i den helt meningslösa.
2. Gör dig inte löjligare än du redan är. Sök om du inte redan känner till honom.
3. Att du följer Guds ord. Jag har redan påpekat att du inte gör det. Bara tomma ord från dig, dina gärningar visar annorlunda.
4. Det skrev jag inte alls. Jag skrev bara att "fylla" inte passar i sammanhanget, såvida du inte menade "fylla helt, göra komplett". Nu upprepade jag bara det igen, fast med en något annorlunda formulering: fylla till bredden, dvs fylla på det som saknas = göra komplett. Hur menar du då att jag ändrade mig?
5. Kul att du anser att du kan bestämma vilka privilegier du har och andra inte har.
6. Ja, du påstår det, men hur innebar det att även om lagen skall bestå så skulle de kristna inte behöva följa den lika strikt som Jesus gjorde? Vilka uttalanden av Jesus ligger bakom resonemanget att lagen består, men att bara delar av den skulle följas av de kristna?
Det är naturligtvis självklart att Paulus valde utvägen att skrota vissa delar av lagen eftersom hedningarna annars aldrig skulle ha accepterat att bli kristna eftersom de definitivt inte skulle vilja skära av sig förhuden i vuxen ålder för att få bli kristna, och matvanor är svåra att ändra på.
Men, återigen, vilka uttalanden av Jesus ligger till grund för påståendet att lagen fortfarande gäller till punkt och pricka, fast med uteslutandet av vissa regler från lagen för kristna?