2021-01-17, 23:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Här svarade du på det inlägg där jag ställde den frågan: (FB) Är Bibeln sann ?
Nej Smeso. Nedan visas en senare tillkommen frågeställning gällande min åsikt i frågan.

Citatet längst ner visar att du kom med ett påstående gällande att Paulus går emot Jesus vad gäller lagen, där du menar att Paulus "påstår att lagen inte längre gäller" och avslutar med: "Vem ska man tro på?" Jag förklarade att Paulus inte går emot Jesus. Lagen gäller fortfarande, men de som är i Kristus, ledda av Anden står inte under den.

Din fråga till mig var alltså inte: "Jag undrade varför du anser att Paulus har rätt i att Lagen inte längre skulle gälla för de kristna."
Citat:
Jag undrade varför du anser att Paulus har rätt i att Lagen inte längre skulle gälla för de kristna.
På vilket uttalande från Jesus baseras det, eller är det bara något som Paulus hittade på?
Citat:
Om Bibeln är sann, vem har då rätt? Jesus eller Paulus?
Jesus påstås säga att lagen inte ska upphöra att gälla förrän himlen och jorden förgår (Matt 5:18) medan Paulus påstår att lagen inte längre gäller. Vem ska man tro på? Jesus eller Paulus?
Jag tyckte du fick en bra biblisk förklaring, men du verkar endast vara här för att "röra om i grytan".
Citera
2021-01-18, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Hur vore det att nämna Honom vid sitt namn istället för att bete dig som en snorunge under ett sommarlov?
Ahh förolämpningar, nu börjar vi komma någonstans, jag hävdar bestämt att spanska namn inte förekom i mellanöstern vid denna tidpunkt, vidare så ifrågasatte jag hans existens, men det är klart lille Ned Flanders har du några bevis för motsatsen är jag villig att lyssna.
Citera
2021-01-18, 00:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Ahh förolämpningar, nu börjar vi komma någonstans, jag hävdar bestämt att spanska namn inte förekom i mellanöstern vid denna tidpunkt, vidare så ifrågasatte jag hans existens, men det är klart lille Ned Flanders har du några bevis för motsatsen är jag villig att lyssna.
Om man vill ha svar i en diskussion om Jesus så får man helt enkelt skriva det bibliska namnet på Honom. Annars är det lätt hänt att man tas som en snorunge eftersom det är sådant de sysslar med.
Citera
2021-01-18, 08:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"folk", du menar t.ex. Jeremia, Jesus och Paulus (och även Petrus) som pratade om ett nytt förbund?

Ja, folk. Bergspredikan var väl Jesus själv? Eller föredrar du deras version?
Oavsett så frångår du diskussionsämnet för att hänvisa till auktoritet verkar det som.
Citera
2021-01-18, 10:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Var gjorde jag det, Par-o-o?
2. Vad är det för jeppe du stödjer dig på? Levde han på Jesu tid?
3. Visa vad?
4. Du sa att det inte betydde fylla. Nu säger du att det betyder fylla. Vad säger du om en timme, månntro.
5. Andliga människor kan bedöma saker i rätt ljus, medan du som faraonisk ateist famlar i mörkret.
6. Han uppfyllde absolut lagen, syndade inte alls och var alltid lydig. Du känner honom inte och är blind.
7. Du är som Farao: förföljer Guds folk och Guds uppenbarelse.

1. I det inlägg som jag ursprungligen citerade. Har du glömt det?
När någon behöver påstå att det hen skriver är helt sant så beror det oftast på att det egentligen inte är det. Koranen påstår ju att den är helt sann. Menar du att den är sann? Menar du inte det så är dina hänvisningar till att Bibeln är sann därför att det står så i den helt meningslösa.
2. Gör dig inte löjligare än du redan är. Sök om du inte redan känner till honom.
3. Att du följer Guds ord. Jag har redan påpekat att du inte gör det. Bara tomma ord från dig, dina gärningar visar annorlunda.
4. Det skrev jag inte alls. Jag skrev bara att "fylla" inte passar i sammanhanget, såvida du inte menade "fylla helt, göra komplett". Nu upprepade jag bara det igen, fast med en något annorlunda formulering: fylla till bredden, dvs fylla på det som saknas = göra komplett. Hur menar du då att jag ändrade mig?
5. Kul att du anser att du kan bestämma vilka privilegier du har och andra inte har.
6. Ja, du påstår det, men hur innebar det att även om lagen skall bestå så skulle de kristna inte behöva följa den lika strikt som Jesus gjorde? Vilka uttalanden av Jesus ligger bakom resonemanget att lagen består, men att bara delar av den skulle följas av de kristna?
Det är naturligtvis självklart att Paulus valde utvägen att skrota vissa delar av lagen eftersom hedningarna annars aldrig skulle ha accepterat att bli kristna eftersom de definitivt inte skulle vilja skära av sig förhuden i vuxen ålder för att få bli kristna, och matvanor är svåra att ändra på.
Men, återigen, vilka uttalanden av Jesus ligger till grund för påståendet att lagen fortfarande gäller till punkt och pricka, fast med uteslutandet av vissa regler från lagen för kristna?
Citera
2021-01-18, 10:39
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Nej Smeso. Nedan visas en senare tillkommen frågeställning gällande min åsikt i frågan.

Citatet längst ner visar att du kom med ett påstående gällande att Paulus går emot Jesus vad gäller lagen, där du menar att Paulus "påstår att lagen inte längre gäller" och avslutar med: "Vem ska man tro på?" Jag förklarade att Paulus inte går emot Jesus. Lagen gäller fortfarande, men de som är i Kristus, ledda av Anden står inte under den.

Din fråga till mig var alltså inte: "Jag undrade varför du anser att Paulus har rätt i att Lagen inte längre skulle gälla för de kristna."

Jag tyckte du fick en bra biblisk förklaring, men du verkar endast vara här för att "röra om i grytan".

Okej, förlåt då att jag trodde att du kunde ha en egen åsikt.

Den bibliska referensen du gav är ingen förklaring, bara vad Paulus skrev och som jag anser inte stämmer med vad Jesus sagt enligt Matt 5:17-18, vilket var mitt ursprungliga påstående. Mer citat från Paulus utan resonemang om varför det Paulus skrev inte bryter mot vad Jesus sa är då inte särskilt klargörande.
Citera
2021-01-18, 10:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suture
Fråga för er som tror på allt som är skrivet ;

Hur förklarar ni att biblen skriver Adam's ålder som 950 år gammal och Noah's till 930 år?

En möjlig förklaring presenterades av Viktor Rydberg.
https://fof.se/tidning/2016/7/artikel/loste-viktor-rydberg-en-av-bibelns-gator

Det är lite långt att förklara här, men det är faktiskt en intressant artikel, så läs den gärna.
Citera
2021-01-18, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, folk. Bergspredikan var väl Jesus själv? Eller föredrar du deras version?
Oavsett så frångår du diskussionsämnet för att hänvisa till auktoritet verkar det som.

Ja, bibeln är en auktoritet för att få reda på bibliska frågor och Guds vilja, hur tänkte du annars?

Bergspredikan skrevs ner av dom auktoriteter som du ignorerar, hur ska du annars få reda på vad Jesus predikade? Genom att lyssna på röster kanske?
Senast redigerad av ttsp 2021-01-18 kl. 12:00.
Citera
2021-01-18, 12:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
4. Det skrev jag inte alls. Jag skrev bara att "fylla" inte passar i sammanhanget, såvida du inte menade "fylla helt, göra komplett". Nu upprepade jag bara det igen, fast med en något annorlunda formulering: fylla till bredden, dvs fylla på det som saknas = göra komplett. Hur menar du då att jag ändrade mig?
Det skrev du visst, Åh Farao. Jag citerar:
"Betydelsen "fylla" passar inte i sammanhanget vare sig här eller på någon annan plats där ordet används, såvida du inte menar "fylla helt, göra komplett = sluftöra"."
Citera
2021-01-18, 12:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, bibeln är en auktoritet för att få reda på bibliska frågor och Guds vilja, hur tänkte du annars?

Bergspredikan skrevs ner av dom auktoriteter som du ignorerar, hur ska du annars få reda på vad Jesus predikade? Genom att lyssna på röster kanske?

Är det inte så ni gör? Lyssnar på röster? Oftast sin egen tror jag.
Nej, jag menade Jeremia, Paulus och Petrus som du nämnde vilka torde vara mindre auktoriteter än Jesus själv så varför du tog upp dem förstår jag inte. Och jag har ju citerat den relevanta delen där han säger att lagen inte kommer ändras och är faktiskt väldigt specifik och tydlig gällande just att den kommer hålla lika länge som Jorden vilket i mitt tycke är ovanligt för Bibeln. Därför är jag väldigt fundersam vad det beror på att så många vill hävda att GTs lag inte längre gäller.
Men det känns som att du bara tjafsar nu så vi kan släppa det om du inte förmår bättre.
Citera
2021-01-18, 12:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
1. Du hänvisade till att Bibeln var sann genom att visa att den påstår det. Inget annat.
Men Par-o-o, jag skrev ju Givet att den är sann.
Du behöver hjälp.
Citera
2021-01-18, 12:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
2. Gör dig inte löjligare än du redan är. Sök om du inte redan känner till honom.
Varför använder du denna figur så oproblematiskt som din auktoritet om vad "Lagen" stod för där och då, långt borta och länge sedan, Store Anakronist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in