2021-01-17, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Nej, men om du inte förstår att bara en "del" av det gamla förbundet (ordinsanserna, ritualer) är nu fullbordat (lagarna m.m består även i det nya förbundet) så tolkar du fel.
Intressant. Har hört detta och därefter sökt information men ej hittat någon "lättläst" sida som besvarar detta. Jag dricker fortfarande mjölk så vissa sidor är svårare än andra att förstå.
Citera
2021-01-17, 17:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Matteus 5:17-18
17. Tro inte att jag har kommit för
att upphäva lagen eller profeterna.
Jag kom inte för att upphäva, utan
för att fullborda.
18. För sannerligen säger jag er:
Förrän himmel och jord förgås,
ska inte en minsta bokstav eller en
enda prick i lagen förgås förrän
allt har skett.
Absolut inte! Jag har visat dig att Paulus inte alls påstod att lagen inte mer finns till. Lagen är fortfarande verksam, men inte hos dem som är i Kristus, ledda av Anden.
Galaterbrevet 4:4-5
4. Men när tiden var fullbordad
sände Gud sin Son, född av kvinna,
född under lagen,
5. för att han skulle friköpa dem
som var under lagen, så att vi skulle
få söners rätt.

Jag ifrågasätter inte din förmåga att citera.
Jag undrade varför du anser att Paulus har rätt i att Lagen inte längre skulle gälla för de kristna.
På vilket uttalande från Jesus baseras det, eller är det bara något som Paulus hittade på?
Förstår du nu frågan?

Om du bara sagt t.ex. "Det är min tro att det är på det sättet" eller något liknande så skulle jag kunna respektera det, men att bara hänvisa till citat är inte någon bra argumenteringsteknik om du inte också förklarar varför du anser att citatet är viktigt och hur det förklarar din ståndpunkt i frågan.
Citera
2021-01-17, 17:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Lukas 16:16
16 Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess predikas evangeliet om Guds rike, och var och en uppmanas enträget att komma in. 17 Men förr kommer himmel och jord att förgå än att en enda prick av lagen sätts ur kraft.

Just det. Har himmel och jord förgått eller är varenda prick fortfarande i full kraft?
Citera
2021-01-17, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag ifrågasätter inte din förmåga att citera.
Jag undrade varför du anser att Paulus har rätt i att Lagen inte längre skulle gälla för de kristna.
På vilket uttalande från Jesus baseras det, eller är det bara något som Paulus hittade på?
Förstår du nu frågan?
Visa mig då var du ställde den frågan. Du påstod att Paulus sagt att lagen inte mer fanns till och jag visade dig att så inte var fallet.
Citat:
Var i Bibeln står det att kristna är friköpta från lagen?
Eller är det bara i ditt huvud?
Citat:
Inte alls samma sak, med andra ord.
Lagen gäller fortfarande för alla (även kristna), men straffet för Adams synd upplöstes.
Citat:
Så du menar att Jesus har felciterats i Matt 5:17-18?
Citat:
Om du bara sagt t.ex. "Det är min tro att det är på det sättet" eller något liknande så skulle jag kunna respektera det, men att bara hänvisa till citat är inte någon bra argumenteringsteknik om du inte också förklarar varför du anser att citatet är viktigt och hur det förklarar din ståndpunkt i frågan.
Jag är inte ute efter respekt från dig, Smeso. Jag är ej heller ute efter att tala mina egna ord när det kommer till bibeln. Jag använder mig av bibeln och svarar därefter.
Citera
2021-01-17, 19:12
Medlem
Sutures avatar
Fråga för er som tror på allt som är skrivet ;

Hur förklarar ni att biblen skriver Adam's ålder som 950 år gammal och Noah's till 930 år?
Citera
2021-01-17, 20:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suture
Hur förklarar ni att biblen skriver Adam's ålder som 950 år gammal och Noah's till 930 år?
Måste det förklaras?
Citera
2021-01-17, 20:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
1. En skrift är inte sann bara därför att den påstår det. En person som påstår det visar inget större intellekt.
2. Korrekt, huvudsakligen Moseböckerna, men vissa inkluderar även andra texter som påstås vara Guds ord. Med Lagen menas allt det som Gud kräver att vi ska göra. Lagen påstås i huvudsak vara vad Moses ska ha sagt vara Guds vilja om hur människan ska uppföra sig = levnadsregler, tempelregler, de 10 buden, men även vad Gud sagt till Abraham inkluderas.
3. Just det, det består och ska inte ändras, och består det så ska det följas (vad ska det annars vara bestående?)
4. Betydelsen "fylla" passar inte i sammanhanget vare sig här eller på någon annan plats där ordet används, såvida du inte menar "fylla helt, göra komplett = sluftöra".
5. Kul att du anser att man ska behöva ha en "rätt" att kritisera något. Du kritiserar ju andra. Har du rätt till det på något sätt? Min poäng med Matt 5.20 var bara att du inte lever som du lär, vilket du återigen bevisade. Någon som inte lever som denne själv lär förtjänar ingen större respekt.
1. Var påstod jag att en skrift är sann bara för att den påstår det?
En person som inte kan läsa innantill i texter visar inget större intellekt.
2. Vad då för andra texter tänker du farao på, jag frågar igen om detta!
Lagen är i NT emellanåt = hela GT. Bestrider du farao det?
3. Guds ord ska givetvis följas av Guds barn, ja hela skapelsen ska vara villigt lojal mot Skaparen.
4. Det grekiska verbet plêróô betyder fylla. Så enkelt är det, O Farao. Vill du ponera specialbetydelser, v.g. argumentera för dem utifrån kontext.
5. Du har ingen rätt att uttala dig om de Heliga Skrifterna därför att du förvanskar dem, står utanför kristendomen, är ateist och till råga på allt dålig på att förstå texter i största allmänhet.
6. Kristus uppfyllde lagen perfekt i vårt ställe. Det är den rättfärdighet som överträffar fariseernas.
Citera
2021-01-17, 20:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Visa mig då var du ställde den frågan. Du påstod att Paulus sagt att lagen inte mer fanns till och jag visade dig att så inte var fallet.

Här svarade du på det inlägg där jag ställde den frågan: (FB) Är Bibeln sann ?
Citera
2021-01-17, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suture

Tanken var att Adam aldrig skulle dö, men på grund av att han syndade så började han att dö. Och på grund av att han hade en fullkomlig kropp, utan genetiska defekter, så tog det lång tid innan han bildade symptom på ålderdom och till slut dog.
Citera
2021-01-17, 21:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Var påstod jag att en skrift är sann bara för att den påstår det?
En person som inte kan läsa innantill i texter visar inget större intellekt.
2. Vad då för andra texter tänker du farao på, jag frågar igen om detta!
Lagen är i NT emellanåt = hela GT. Bestrider du farao det?
3. Guds ord ska givetvis följas av Guds barn, ja hela skapelsen ska vara villigt lojal mot Skaparen.
4. Det grekiska verbet plêróô betyder fylla. Så enkelt är det, O Farao. Vill du ponera specialbetydelser, v.g. argumentera för dem utifrån kontext.
5. Du har ingen rätt att uttala dig om de Heliga Skrifterna därför att du förvanskar dem, står utanför kristendomen, är ateist och till råga på allt dålig på att förstå texter i största allmänhet.
6. Kristus uppfyllde lagen perfekt i vårt ställe. Det är den rättfärdighet som överträffar fariseernas.
1. Du hänvisade till att Bibeln var sann genom att visa att den påstår det. Inget annat.
2. Kommer inte ihåg exakt just nu. Tror att det var Bruce Wells som skrev om det, men har inte tid att undersöka det närmare på nytt just nu.
3. Bra. Visa att du gör det då om du anser det vara viktigt.
4. Just det, fylla till bredden, dvs fylla på det som saknas = göra komplett.
5. Då har du ingen rätt att uttala dig om ateism.
6. Han uppfyllde inte lagen, utan kompletterade den och tog sedan på sig skulden för Adams synd baserat på de profetior som han därigenom uppfyllde.

Men, du får ha en annan uppfattning än jag. Det stör mig inte. Jag respekterar dig för din bestämda uppfattning, men inte för ditt sätt att uttrycka den, som ju knappast är särskilt kristligt.
Du är alltså ett dåligt exempel på kristenhet eftersom du inte följer vad du påstår att du tror på.

Matt 7:12
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.

Matt 22:37-40
Han svarade honom: ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.”

Fast, det är klart, du kanske inte älskar dig själv ...
Citera
2021-01-17, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Tanken var att Adam aldrig skulle dö, men på grund av att han syndade så började han att dö. Och på grund av att han hade en fullkomlig kropp, utan genetiska defekter, så tog det lång tid innan han bildade symptom på ålderdom och till slut dog.
Ja och därför var det inte incest när deras söner och döttrar fick barn.
Citera
2021-01-17, 21:36
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
1. Du hänvisade till att Bibeln var sann genom att visa att den påstår det. Inget annat.
2. Kommer inte ihåg exakt just nu. Tror att det var Bruce Wells som skrev om det, men har inte tid att undersöka det närmare på nytt just nu.
3. Bra. Visa att du gör det då om du anser det vara viktigt.
4. Just det, fylla till bredden, dvs fylla på det som saknas = göra komplett.
5. Då har du ingen rätt att uttala dig om ateism.
6. Han uppfyllde inte lagen, utan kompletterade den och tog sedan på sig skulden för Adams synd baserat på de profetior som han därigenom uppfyllde.

Men, du får ha en annan uppfattning än jag. Det stör mig inte. Jag respekterar dig för din bestämda uppfattning, men inte för ditt sätt att uttrycka den, som ju knappast är särskilt kristligt.
Du är alltså ett dåligt exempel på kristenhet eftersom du inte följer vad du påstår att du tror på.

Matt 7:12
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.

Matt 22:37-40
Han svarade honom: ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.”

Fast, det är klart, du kanske inte älskar dig själv ...
1. Var gjorde jag det, Par-o-o?
2. Vad är det för jeppe du stödjer dig på? Levde han på Jesu tid?
3. Visa vad?
4. Du sa att det inte betydde fylla. Nu säger du att det betyder fylla. Vad säger du om en timme, månntro.
5. Andliga människor kan bedöma saker i rätt ljus, medan du som faraonisk ateist famlar i mörkret.
6. Han uppfyllde absolut lagen, syndade inte alls och var alltid lydig. Du känner honom inte och är blind.
7. Du är som Farao: förföljer Guds folk och Guds uppenbarelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in