Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
1. Var påstod jag att en skrift är sann bara för att den påstår det?
En person som inte kan läsa innantill i texter visar inget större intellekt.
2. Vad då för andra texter tänker du farao på, jag frågar igen om detta!
Lagen är i NT emellanåt = hela GT. Bestrider du farao det?
3. Guds ord ska givetvis följas av Guds barn, ja hela skapelsen ska vara villigt lojal mot Skaparen.
4. Det grekiska verbet plêróô betyder fylla. Så enkelt är det, O Farao. Vill du ponera specialbetydelser, v.g. argumentera för dem utifrån kontext.
5. Du har ingen rätt att uttala dig om de Heliga Skrifterna därför att du förvanskar dem, står utanför kristendomen, är ateist och till råga på allt dålig på att förstå texter i största allmänhet.
6. Kristus uppfyllde lagen perfekt i vårt ställe. Det är den rättfärdighet som överträffar fariseernas.
1. Du hänvisade till att Bibeln var sann genom att visa att den påstår det. Inget annat.
2. Kommer inte ihåg exakt just nu. Tror att det var Bruce Wells som skrev om det, men har inte tid att undersöka det närmare på nytt just nu.
3. Bra. Visa att du gör det då om du anser det vara viktigt.
4. Just det, fylla till bredden, dvs fylla på det som saknas = göra komplett.
5. Då har du ingen rätt att uttala dig om ateism.
6. Han uppfyllde inte lagen, utan kompletterade den och tog sedan på sig skulden för Adams synd baserat på de profetior som han därigenom uppfyllde.
Men, du får ha en annan uppfattning än jag. Det stör mig inte. Jag respekterar dig för din bestämda uppfattning, men inte för ditt sätt att uttrycka den, som ju knappast är särskilt kristligt.
Du är alltså ett dåligt exempel på kristenhet eftersom du inte följer vad du påstår att du tror på.
Matt 7:12
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.
Matt 22:37-40
Han svarade honom: ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.”
Fast, det är klart, du kanske inte älskar dig själv ...