2021-01-17, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Jaha, eftersom det är en mytologisk figur kan jag kalla honom vad jag vill, eller tror du verkligen de hade spanska namn i mellanöstern vid denna tid?
Hur vore det att nämna Honom vid sitt namn istället för att bete dig som en snorunge under ett sommarlov?
Citera
2021-01-17, 01:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Friköpta från lagens förbannelse ska det vara.
Galatians 3:13
13 Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse i vårt ställe. Det står skrivet: Förbannad är var och en som är upphängd på trä

Inte alls samma sak, med andra ord.
Lagen gäller fortfarande för alla (även kristna), men straffet för Adams synd upplöstes.
Citera
2021-01-17, 06:33
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om Bibeln är sann, vem har då rätt? Jesus eller Paulus?
Jesus påstås säga att lagen inte ska upphöra att gälla förrän himlen och jorden förgår (Matt 5:18) medan Paulus påstår att lagen inte längre gäller. Vem ska man tro på? Jesus eller Paulus?

Jag anser att du borde sluta prata om saker du inte begriper, du ser ut som en idiot när du gör det;

2 Petrusbrevet 3
15 och räkna med att vår Herres tålamod tjänar till er frälsning. Så har också vår älskade broder Paulus skrivit till er enligt den vishet som han fått, 16 och så gör han i alla sina brev, när han talar om detta. I dessa brev finns en del som är svårt att förstå och som okunniga och obefästa människor förvränger till sitt eget fördärv - något som också sker med de övriga Skrifterna.
Citera
2021-01-17, 07:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Jag anser att du borde sluta prata om saker du inte begriper, du ser ut som en idiot när du gör det;

2 Petrusbrevet 3
15 och räkna med att vår Herres tålamod tjänar till er frälsning. Så har också vår älskade broder Paulus skrivit till er enligt den vishet som han fått, 16 och så gör han i alla sina brev, när han talar om detta. I dessa brev finns en del som är svårt att förstå och som okunniga och obefästa människor förvränger till sitt eget fördärv - något som också sker med de övriga Skrifterna.

Hur skulle det vara om du istället kunde komma med ett enda sakligt motargument?
Jag har gjort ett påstående, du har inte svarat på det, bara tjattrat på med citat som inte har med frågan att göra.

Vem ser då ut som en idiot?
Citera
2021-01-17, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88

2 Petrusbrevet 3

Så om jag upptäcker bibeln och vill börja läsa och förstå den är det ingen idé eftersom det krävs att någon är kunnig och behöver förklara den först? Dvs lägga sina egna värderingar i texten?

Du vet väl att pastorer och präster predikar helt olika innebörd runt samma text beroende på vilken församling de tillhör?
Citera
2021-01-17, 08:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Bibeln är inte en tydlig bok (böcker). En Gud borde kunna få ut sitt budskap mycket tydligare.
Gud borde inte ”inspirera” folk att skriva texter, då det kan innebära i stort sett vad som helst.
Varje text kan vantolkas. Men också tolkas rätt, efter ordalydelserna och kontexten.
Vad gäller lagens giltighet för kristna skriver Luther (Stora Galaterbrevskommentaren, till 3:25f):

... vi är fria från lagen, vårt fängelse och vår uppfostrare, eftersom den inte längre förskräcker och plågar oss sedan tron har uppenbarats. Här talar Paulus om tron såsom av Kristus vid en viss tidpunkt förkunnad. För vid en bestämd tidpunkt antog Kristus mänsklig natur och kom en gång för alla, upphävde lagen med alla dess verkningar och befriade genom sin död hela människosläktet från synden och den eviga döden. Om man alltså ser på Kristus och hans gärning finns inte mer någon lag. För då han kom i tidens fullbordan tog han i egentligaste mening bort hela lagen. Och då lagen är röjd ur vägen hålls vi inte längre i förvar under dess tyranni, utan vi lever trygga och glada under Kristus som nu genom sin Ande för ett milt styre i oss. Och där Herren är, där är frihet (2 Kor 3:17). Om vi därför kunde helt och hållet ta till oss Kristus, som avskaffat lagen och genom sin död försonat oss syndare med Fadern, skulle denne uppfostrare inte har någon som helst rätt över oss. Men lagen i lemmarna, som är upprorisk mot lagen i vårt sinne, hindrar oss från att fullkomligt ta honom till oss. Bristen ligger alltså inte i Kristus, utan i oss som ännu inte avklätt oss köttet, i vilket synden finns kvar, så länge vi lever. Vad oss själva vidkommer är vi alltså till en del fria från lagen och till en del under lagen. Liksom Paulus tjänar vi med vårt sinne Guds lag och med köttet syndens lag, Rom 7:25.
Härav följer att vi vad samvetet angår är helt fria från lagen. Därför får inte uppfostraren härska i samvetet: han får inte besvära det med sina förskräckliga hotelser och sin fångenskap. Hur mycket han än försöker det tar dock samvetet inget intryck därav, för det har för ögonen den korsfäste Kristus som upphävt lagens ämbete i vad som ankommer samvetet, Kol 2:14: och strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade mot oss. Liksom en jungfru inte ska veta av någon man ska samvetet inte blott vara okunnigt om lagen utan vara helt dött för den, och omvänt ska lagen vara död för samvetet. Detta åstadkoms inte genom gärningar eller genom någon lagens rättfärdighet utan genom tron som omfattar Kristus. I köttet finns dock synden ännu kvar såsom lust, och den anklagar och oroar gång efter annan samvetet. I samma mån som köttet förblir, finns alltså lagen kvar som uppfostrare, och den brukar förskräcka och bedröva samvetet genom att avslöja synden och hota med döden. Men samvetet upprättas ständigt på nytt genom Kristi dagliga ankomst. Liksom han en gång på en bestämd tidpunkt kom i världen för att friköpa oss från vår tuktomästares stränga herravälde så kommer han i andlig bemärkelse dagligen till oss och verkar att vi tillväxer i tro på och insikt i honom, för att samvetet dag för dag ska allt fullkomligare fatta honom och för att dag för dag köttets och syndens lag mer och mer ska avta, tillika med dödsfruktan och allt ont som lagen för med sig. Så länge vi alltså lever i köttet, som aldrig är utan synd, kommer alltså lagen ständigt på nytt tillbaka och fullgör sin skyldighet, hos den ene mer och hos den andre mindre, men inte till fördärv utan till frälsning. Detta lagens verk är nämligen det dagliga dödandet av köttet, förnuftet och våra krafter och samtidigt vårt sinnes förnyelse, 2 Kor 4:16.
Citera
2021-01-17, 08:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinuhe
[/b]
Så om jag upptäcker bibeln och vill börja läsa och förstå den är det ingen idé eftersom det krävs att någon är kunnig och behöver förklara den först? Dvs lägga sina egna värderingar i texten?
Du vet väl att pastorer och präster predikar helt olika innebörd runt samma text beroende på vilken församling de tillhör?
"Obefäst" är en person som inte låter Bibeln tolka sig själv utan förvränger texterna efter eget huvud. Oavsett hur många timmar han har läst Bibeln.
Men det är också så att, med andra faktorer konstanta, är det en fördel att ha läst och/eller hört Bibeln mycket.
Ska Bibeln få tolka sig själv måste den ju få komma till tals!
Citera
2021-01-17, 08:38
Medlem
[quote=Calovius|74345543]Varje text kan vantolkas. Men också tolkas rätt, efter ordalydelserna och kontexten.
Vad gäller lagens giltighet för kristna skriver Luther (Stora Galaterbrevskommentaren, till 3:25f):

... vi är fria från lagen

Ingen orkar läsa dina kopierade texter, det är precis det här jag ifrågasätter- du kan ju inte heller läsa bibeln rakt upp och ner och svara utan måste gå till andra som utnämner sig till experter. Du hjälps inte heller av att läsa och begrunda själv eftersom bibeln uttrycker sig dubbelt på så många ställen och behöver andra som berättar för dig vad bibeln egentligen menar.
Citera
2021-01-17, 08:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinuhe
Ingen orkar läsa dina kopierade texter, det är precis det här jag ifrågasätter- du kan ju inte heller läsa bibeln rakt upp och ner och svara utan måste gå till andra som utnämner sig till experter. Du hjälps inte heller av att läsa och begrunda själv eftersom bibeln uttrycker sig dubbelt på så många ställen och behöver andra som berättar för dig vad bibeln egentligen menar.
Men vilket uselt inlägg av dig.
För det första orkar folk visst läsa den relativt lilla text jag gav, för de orkar läsa hela böcker, och till råga på allt deckarsmörja av Mankell, Marklund, Guillou...
De orkar, och det gör du också, men du verkar inte vilja lära dig av andra.
Anledningen att du skriver verkar istället vara att du vill svärta ner Bibeln som ett dunkelt och mångtydigt dokument.
Men Bibeln själv vittnar om att Guds ord är klart (Ps 19:8-15):

HERRENS undervisning
är fullkomlig,
den ger själen nytt liv.
HERRENS vittnesbörd är sant,
det gör enkla människor visa.

HERRENS befallningar är rätta,
de ger glädje åt hjärtat.
Hans bud är klart,
det upplyser ögonen.
HERRENS fruktan är ren,
den består i evighet.
HERRENS domslut är sanna,
de är alla rättfärdiga.
De är dyrbarare än guld,
än mängder av fint guld.
De är sötare än honung,
än renaste honung.
Genom dem blir din tjänare varnad,
den som följer dem får stor lön.
Vem märker själv
hur ofta han felar?
Förlåt mig mina hemliga brister.
Bevara också din tjänare
för fräcka människor,
låt dem inte ha makt över mig,
så blir jag fullkomlig
och fri från svår överträdelse.
Låt min muns tal och mitt hjärtas tankar behaga dig,
HERRE, min klippa
och min återlösare.
Citera
2021-01-17, 09:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
För det första orkar folk visst läsa den relativt lilla text jag gav, för de orkar läsa hela böcker, och till råga på allt deckarsmörja av Mankell, Marklund, Guillou...
Anledningen att du skriver verkar istället vara att du vill svärta ner Bibeln som ett dunkelt och mångtydigt dokument.

HERRENS undervisning
är fullkomlig,
den ger själen nytt liv.
HERRENS vittnesbörd är sant,
det gör enkla människor visa.

HERRENS befallningar är rätta,
de ger glädje åt hjärtat.
Hans bud är klart,
det upplyser ögonen.
HERRENS fruktan är ren,
den består i evighet.
HERRENS domslut är sanna,
de är alla rättfärdiga.
De är dyrbarare än guld,
än mängder av fint guld.
De är sötare än honung,
än renaste honung.
Genom dem blir din tjänare varnad,
den som följer dem får stor lön.
Vem märker själv
hur ofta han felar?
Förlåt mig mina hemliga brister.
Bevara också din tjänare
för fräcka människor,
låt dem inte ha makt över mig,
så blir jag fullkomlig
och fri från svår överträdelse.
Låt min muns tal och mitt hjärtas tankar behaga dig,
HERRE, min klippa
och min återlösare.

På tal om uselt inlägg.

En hel massa text som rökridå bara för att vilja säga att Bibeln är sann därför att den själv säger att den är sann.

Det är att skriva mycket och säga lite. Inte alls någon bra kvalitetsfaktor för inlägg.

Och vad har du att säga om vad Jesus säger i Matt 5:18? Det är jag faktiskt intresserad av att få veta.
Hur har du gjort en textanalys av det avsnittet? (Eller har du aldrig reflekterat över vad det faktiskt står där?)

Jesus säger att lagen inte ska upphöra att gälla "förrän himlen och jorden förgår".

Hur stämmer det in i vad du citerade från Luther?
Citera
2021-01-17, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius

[/i]
Jag orkar inte läsa dina kopierade texter eftersom de bara bekräftar exakt det som vi andra försöker få fram: vanliga människor kan inte läsa bibeln och se den som logisk eftersom den motsäger sig själv. Ditt enda svar på det är att ta någon annans ord och svara oss med, dvs du kan inte heller förstå bibeln fullt ut trots dina goda intentioner.

Det är klart att jag skriver för att ifrågasätta bibeln, jag tror ju inte på den. Är bibeln sann är frågan i TS och mitt svar är nej, den är inte mer sann än någon annan litteratur.

Hur många historier som helst i gt är ologiska- Jona i valen, Noaks ark, Simson och självklart är de uppdiktade historier som ska få människor att dyrka gud- detta är gjort i varenda religion. Alla regler i gt som man inte ska följa idag eftersom de var skrivna i en annan tid- förutom några få utvalda typ 10 budorden. Nt är fylld av motsägelser likaså där du å ena sidan blir förlåten alla synder men å andra sidan måste du tro och var god för att komma in i himlen (nålsögat mm). Gud älskar alla och skyddar den som tror men samtidigt har djävulen så pass mycket makt att han ger barn cancer och svält och andra religioner. Evangelierna skriver om Jesus födelse på olika sätt, inte ens där kan de vara överens...
Citera
2021-01-17, 09:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
På tal om uselt inlägg.

En hel massa text som rökridå bara för att vilja säga att Bibeln är sann därför att den själv säger att den är sann.

Det är att skriva mycket och säga lite. Inte alls någon bra kvalitetsfaktor för inlägg.

Och vad har du att säga om vad Jesus säger i Matt 5:18? Det är jag faktiskt intresserad av att få veta.
Hur har du gjort en textanalys av det avsnittet? (Eller har du aldrig reflekterat över vad det faktiskt står där?)

Jesus säger att lagen inte ska upphöra att gälla "förrän himlen och jorden förgår".

Hur stämmer det in i vad du citerade från Luther?
1. Bibelns självvittnesbörd är naturligtvis relevant, för givet att Bibeln är sann kommer också det vittnesbörd att vara avgörande - när den har talat är vidare diskussion sekundär.
2. "Lagen" verkar du anse betyda "buden", inget mer. Men "Lagen" kan stå för "Skriften". D.v.s. Jesus upphäver inte Skriften utan den gäller fortfarande - men det betyder inte att inte evangeliet frälser människorna som lagen dömer till förtappelse, för Kristus tog genom sin ställföreträdande gottgörelse bort lagens förbannelse, vilket redan citerats här i tråden.
3. Kristus uppfyllde lagen på ett ställföreträdande sätt.
4. Luther lär i enlighet med 1-3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in