2021-01-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Iskall är han ju oavsett....Att sitta o hitta på saker i rätten o under ed då är man iskall...!
Eller i avsaknad av konsekvenstänk?
Kanske var det mest som en sorts lek för honom?
Han roades av situationen och av att stå i centrum och slirade lite på sanningen?
Citera
2021-01-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Mycket

Dessutom kan det handla om förtal av avliden..

Kan du nämna någon av personerna bland dina SE.förespråkare här, som utan risk skulle kunna gå ut i offentligheten med sina påståenden?
Alltså utan risk för att bli stämda i domstol.
Vem skulle för övrigt stämma oss då??
Och om inte utpekande av SE på pressträffen var förtal av avliden varför skulle detta vara det?
Och varför skulle vi gå ut o offentligheten med våra åsikter?
Vem bryr sig om vad vi tycker?
Vi skriver i flashbacktrådar inte i media
Citera
2021-01-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Han var 182 cm och vägde 80 kg tveksamt om man kan anses vara lätt korpulent då förvisso,
Jag tror iofs att han inte visste att OP var ute på stan mordet skedde av en ren slump var en ren impuls.
Att han sedan tidigare var ostraffad saknar nog egentligen betydelse det är rätt vanligt att så är fallet vid denna typen av brott,
I GMPn står också att mordet sannolikt var gärningsmannens första grova våldsbrott.
Oklart om LP såg mördarens ansikte men om hon gjorde det så stämmer hennes vittnesmål relativt bra med SE faktiskt.
Att han så gärna ville få en plats i utredningen kan bero på flera skäl.
Dels hans behöv av att just synas få bekräftelse känna sig viktig.
OM han var GM så var det nog hans enda chans ansåg han då utstämplingstiden knyter honom till platsen ungefär vid tiden för mordet.
Då är det lite märkligt om han bara går upp i rök.Så vad göra jo bli ett vittne.
Eftersom han visste att inget vittne sett honom på platsen som ett vittne men möjligen som GM så såg han bara den vägen att gå.
Det är inte speciellt orimligt vill jag påstå.
Läs för övrigt fernandoboys kloka inlägg från i går.
Jag håller med honom helt,
SE är svår att förklara med logik,
Han visar tydliga drag av en och annan diagnos.
Han förefaller ha varit en gränslös person med kansee inte det största konskvenstänket.
En person med stort bekräftelsebehov.
Effektsökande. o.s.v.
Jag tror det är svårt för oss att förstå hans logik helt enkelt.
Mycket bra logik o tankar, men låt mig spekulera.
Det här är 1986, att jaga kulor i folk som idag var sällsynt.
Det kan inte vara en slump att det hände just denna kväll. Mycket är idealiskt, inget personskydd, mörk gränd, mörk plats, i princip inga vittnen. GM har inte bara skjutit statsministern utan försöker även skjuta LP.
Att SE skulle lyckas med allt detta samt även vilja mörda LP o sedan käka korv o gå till jobbet o närmaste dagarna vara näst intill normal.
Visst kan det vara så men sannolikheten är mkt låg.
Holmer sa tidigt att det verkade proffesionellt o det tror jag var en av de få saker han hade rätt i.
Citera
2021-01-15, 19:05
Medlem
Jag funderar över varför det är sådant tjat om smutskastning av en avliden för att man tror att SE KAN vara mördaren? CP har friats i domstol och det hindrar inte att det spekuleras hejvilt. Samma med CA där det nästan är klarlagt att han är skyldig eftersom att han slutade gå på möten efter mordet och dessutom ljög om att han varit sjuk. För egen del är det vittnesmålen, speciellt det från YN, och hans i mina ögon märkliga agerande som gör att jag ser honom som en ganska trovärdig kandidat. Innebär det att jag smutskastar honom?
Citera
2021-01-15, 19:19
Medlem
Citat:
Mycket bra inlägg.
Jag tror att SE också hade ett gott hjärta det intrycket får man.
För den sakens skull kan han mycket väl vara mördaren.
För mig förefaller SE ha varit en smått gränslös person faktiskt,
Oavsett om han var GM eller inte så är hans beteende mycket svårförklarligt och som du skriver svårt att förklara med logik.
Tack för ett klokt och nyanserat inlägg.
Ett av de bästa inlägg jag läst i denna tråd på länge.

Tack ska du ha. Det är ju såklart omöjligt för oss alla att veta säkert vad som hände. Det säger sig självt. Ville bara få med aspekten av psykisk ohälsa. Sådan har jag (och många andra förstås) stor erfarenhet av, och varningsklockorna ringer ordentligt på Engström.

Det är fascinerande hur människor, som man kan tro, är helt ”normala” ändå inte riktigt är det. Sen kan även olika substanser, i Engströms fall, alkohol, ytterligare spela in. Menar inte att han nödvändigtvis hade druckit när han eventuellt sköt Palme, utan snarare i alla möjliga andra kontakter, exempelvis när han ringde upp media.
Citera
2021-01-15, 19:26
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag funderar över varför det är sådant tjat om smutskastning av en avliden för att man tror att SE KAN vara mördaren? CP har friats i domstol och det hindrar inte att det spekuleras hejvilt. Samma med CA där det nästan är klarlagt att han är skyldig eftersom att han slutade gå på möten efter mordet och dessutom ljög om att han varit sjuk. För egen del är det vittnesmålen, speciellt det från YN, och hans i mina ögon märkliga agerande som gör att jag ser honom som en ganska trovärdig kandidat. Innebär det att jag smutskastar honom?

När en hederlig och arbetsam medborgare som Engströms pekas ut, utan minsta bevis, så är det smutskastning av format. Att han är avliden eller skulle levt ser jag som mindre relevant i kritiken. Värst är förstås att Palmeutredningen, med KP och HM i spetsen, gör det.
Citera
2021-01-15, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
Mycket bra logik o tankar, men låt mig spekulera.
Det här är 1986, att jaga kulor i folk som idag var sällsynt.
Det kan inte vara en slump att det hände just denna kväll. Mycket är idealiskt, inget personskydd, mörk gränd, mörk plats, i princip inga vittnen. GM har inte bara skjutit statsministern utan försöker även skjuta LP.
Att SE skulle lyckas med allt detta samt även vilja mörda LP o sedan käka korv o gå till jobbet o närmaste dagarna vara näst intill normal.
Visst kan det vara så men sannolikheten är mkt låg.
Holmer sa tidigt att det verkade proffesionellt o det tror jag var en av de få saker han hade rätt i.
Vet vi egentligen hur normalt han uppträdde efter mordet?Veckan efter mordet var han för övrigt inte på jobbet utan på semester i Idre i sällskap bara med sin fru.

Flera saker tyder också på just motsatsen ett professionellt utfört dåd.
T.ex. valet av plats och valet av mordvapen.

Det fanns för övrigt många vittnen vilket kanske inte heller tyder på att det var ett professionellt utfört mord.Jag tror dessutom att professionella mördare hade sett till att tysta LP för gott men det är förvisso bara en teori.
Jag vet inget om hur professionella mördare agerar.
OP rörde sig ofta på stan privat utan livvakter så att mordet råkade ske just när det skedde är nog mer en slump oavsett vem GM var.
Det hade funnits bättre platser ätt knäppa OP på.Platser med färre vittnen sämre ljusförhållanden därmed mindre risk för att bli sedd av vittnen o.s.v.
Citera
2021-01-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fernandoboy
Tack ska du ha. Det är ju såklart omöjligt för oss alla att veta säkert vad som hände. Det säger sig självt. Ville bara få med aspekten av psykisk ohälsa. Sådan har jag (och många andra förstås) stor erfarenhet av, och varningsklockorna ringer ordentligt på Engström.

Det är fascinerande hur människor, som man kan tro, är helt ”normala” ändå inte riktigt är det. Sen kan även olika substanser, i Engströms fall, alkohol, ytterligare spela in. Menar inte att han nödvändigtvis hade druckit när han eventuellt sköt Palme, utan snarare i alla möjliga andra kontakter, exempelvis när han ringde upp media.
Varsågod det är alltid trevligt när någon gör ett klokt och nyanserat inlägg tyvärr görs alltför få sådana här.
Nej det är ytterst få saker vi vet i detta fall.
Det blir mycket spekulation såklart.
Dock så visar du på viktiga aspekter.Hade SE levt idag hade han sannolikt haft någon eller troligtvis några diagnoser.
På ytan och på många sätt var han såklart en "vanlig" medborgare en Svensson,
Men man kommer inte ifrån nåt inte stämde med honom.
Samtidigt som han verkar ha varit en mycket social person.
Säkert också godhjärtad men med en tveksam självbild.
Förvisso inget känt våldskapital men det utesluter ju inte på nåt sätt att han kan ha varit GM(vilket jag är rätt säker på att han var).
Det är lite märkligt hur förnekarna menar att det inte finns något konstigt i hans uttlanden i tex Skydd&Säkerhet eller i hans berömda sprintlopp i Rapport.
Jag var 12 år när SE var med i Rapport så då om jag såg det var det inget jag funderade på.
Idag tycker jag dock att det är oerhört misstänksamt och att polisen inte tog honom på allvar och utredde honom efter det är obegripligt.
Citera
2021-01-15, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det är bara ett par av förnekarna som är desperata.
Dessutom är detta en Flashback tråd och inget annat.
Jag kan säga följande utan risk att stämmas för förtal av avliden,
Jag är rätt säker på att Skandiamannen mördade Olof Palme.
Citera
2021-01-15, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Alltså jag vet ju inte riktigt vilket/vilka vittnesmål ni pratar om, jag har bara läst de tidiga. Tydligen någonting som Gunnar Wall och Lampers diskuterar på Walls blogg nu. Men om det flera år senare (kanske först i samband med rättegångarna mot CP) plötsligt dyker upp uppgifter om att SE skall ha setts på platsen efter att gärningsmannen sprang iväg, eller t.o.m. ha pratat med någon, då bör man ju dra öronen åt sig. Det kan ju från polis och åklagares sida ha uppstått ett behov av att placera SE på platsen som vittne, för att därigenom kunna utesluta honom som alternativ gärningsman. Utan att kunna utesluta andra gärningsmän hade väl Helin haft små chanser att få CP fälld.
Frågan är egentligen mycket enkel och går inte att runda med fladdriga hypoteser.
JA beskrev en man som inte passar in på något annat vittne än Stig Engström. Vem var han?
Citera
2021-01-15, 19:45
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Vet vi egentligen hur normalt han uppträdde efter mordet? Veckan efter mordet var han för övrigt inte på jobbet utan på semester i Idre i sällskap bara med sin fru.

...

Ni SE förespråkare är för roliga eller kanske inte...

Här försöker Du gör det suspekt att Engström åker på semester veckan efter mordet. Och hör och häpna, bara med sin fru.

Nu får du faktiskt skärpa dig lite. Nu är nivån riktigt låg på dina hittepå anklagelser mot Engström.
Citera
2021-01-15, 19:59
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Ännu mer löjeväckande än att han skall varit rädd för gäng och gått beväpnad.

Skandiamannen har också i förhör antytt att det fanns en hotbild mot anställda på Skandia och att anställda blivit dödshotade. I första hand skulle ju hoten inte vara riktade mot ett försäkringsbolags grafiker utan mot deras utredare/handläggare men vi vet inte hur situationen var. Det kan ha spelat in och gjort att han kände sig otrygg när han lämnade sin arbetsplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in