2021-01-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Går det inte att jämföra med butiksdörren på rekonstruktions-bilden? Karln ser ståtlig ut från sidan.

"Bastant" tycks ha varit ett vanligare uttryck förr, med meningen "kraftig".

Vittnet Charlotte Liljedal säger i ett förhör den 3:e mars 1986, s. 5:

"Det var en man, lite kraftigare tror jag att han var." (AB vid Dekorima.)

Man får komma ihåg att människor generellt var smalare före 90-talet eller nåt, så AB kanske sågs som välbyggd. Eller så har han gått ner ett par kilon mellan mordnatten och rekonstruktionen.

Är den 50-årige mannen i keps alltså rejäl, men "litet mindre kraftig", än AB? Eller är han bara "aningen kraftig"?

Ja, det vore spännande med en ljudfil, som tidigare föreslogs!

P.S. Märkligt att så många blickar drogs till AB. Han var uppenbarligen mer magnetisk än SE, GM, m.fl.

Men det var säkert för att han gömde sig i porten, och bedömdes ha den bästa positionen som vittne.

Jackan tror jag stack ut bland allt grått.
Citera
2021-01-14, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Ingen såg SE på mordplatsen under ca 20 minuter- du verkar ovanligt dum och trög tyvärr. Du med flera menar att SE kunde göra sig osynlig på mordplatsen när han kom dit och pratade med Lisbet m.m.? SE påstod det men ingen såg allt det han sade att han gjorde på mordplatsen.

SE säger väl aldrig att han var på mordplatsen i 20 minuter? Enligt honom själv drar han därifrån runt halv tolv.
Citera
2021-01-15, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Har sagts innan, men dokumentären Palmemördarens enda misstag var att inkludera expressenjournalisten. SE lär ju om han varit på mordplatsen anlänt långt innan denna journalist. Hur i helsike kan då expressenjournalisten säga att SE aldrig varit där?

Helt ärligt, när det gäller tidpunkter, vittnesmål och vem som gjort vad på mordplatsen så går uppgifterna isär så att det inte går att dra några definitiva slutsattser.

Så här sammanfattar jag mina argument EMOT SE som GM.
1. Att SE denna kväll varit beväpnad av en annan anledning och bara råkat gå ut på gatan när makarna Palme går förbi och inom några sekunder bestämmer sig för att mörda Olof ser jag som nästan löjeväckande. Ändå är det denna teori de flesta SE förespråkare tror på. Kopplingen till något vapen är dessutom minst sagt vag.
2. SE passar inte in på alls på den typiske politiske ensamma galningmördaren i väst i modern tid. Han är för gammal, gift med stabilt jobb, har ingen historia av våld eller extremism. Även hans grannar, exfru och närmaste bekräftar detta.
3. SEs agerande efteråt är helt ologiskt om han var GM. Varför fortsätta dra till sig uppmärksamhet långt efter att han är avfärdad och polisen snöat in på andra spår?

Har fortfarande efter över 700 sidor i denna tråd inte hört något bra motargument.

Ja, dokumentären var bra men fånigt att göra en grej av att Expressen inte fångar upp Engström. De dyker upp vid en tidpunkt då inte ens Engström själv hävdar att han var där.
Citera
2021-01-15, 00:27
Medlem
RyanCrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Har sagts innan, men dokumentären Palmemördarens enda misstag var att inkludera expressenjournalisten. SE lär ju om han varit på mordplatsen anlänt långt innan denna journalist. Hur i helsike kan då expressenjournalisten säga att SE aldrig varit där?

Helt ärligt, när det gäller tidpunkter, vittnesmål och vem som gjort vad på mordplatsen så går uppgifterna isär så att det inte går att dra några definitiva slutsattser.
Ja det är ett dåligt vittne. Men ingen annan har sett SE på platsen efter skotten.
Citat:
Så här sammanfattar jag mina argument EMOT SE som GM.
1. Att SE denna kväll varit beväpnad av en annan anledning och bara råkat gå ut på gatan när makarna Palme går förbi och inom några sekunder bestämmer sig för att mörda Olof ser jag som nästan löjeväckande. Ändå är det denna teori de flesta SE förespråkare tror på. Kopplingen till något vapen är dessutom minst sagt vag.
En teori kan vara att han vid tidpunkten var självmordsbenägen och därför hade med sig ett vapen.
Citatet från intervjun i Skydd & Säkerhet där han spekulerar i mördarens motiv är väldigt intressant.
"Om då någon av oss också går runt med ett vapen".

Citat:
2. SE passar inte in på alls på den typiske politiske ensamma galningmördaren i väst i modern tid. Han är för gammal, gift med stabilt jobb, har ingen historia av våld eller extremism. Även hans grannar, exfru och närmaste bekräftar detta.
3. SEs agerande efteråt är helt ologiskt om han var GM. Varför fortsätta dra till sig uppmärksamhet långt efter att han är avfärdad och polisen snöat in på andra spår?

Har fortfarande efter över 700 sidor i denna tråd inte hört något bra motargument.
Hans var som bekant väldigt missnöjd med sitt liv. Faller under kategori typ 3.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/amerikansk-expert-pa-politiska-mord-skandiamannen-kan-ha-kant-skam
Citera
2021-01-15, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
De kan de ju mycket väl ha gjort. Det vet du ingenting om.
Korrekt att vi inte VET.
Dock är sannolikheten för att han gjorde det mycket låg.
Ingen annan än han själv stödjer denna tes.
INGEN annan såg honom hans berättelse om vad som hände på platsen går rätt dåligt ihop med de flesta andra vittnen.
Han borde nästan ha krockat med AB men kunde inte ens identifiera honom.
Han borde också ha kunnat identiferar AH om han varit en så centralt placerad figur.
Det kunde han inteoch inte heller har någon annan t.ex AH identifierat SE.
Han fastnade heller inte på bild när media kom till platsen vid en tidpunkt när SE fortfarande ska ha varit kvar på platsen.

Givetvis kan vi inte veta säkert men om något förefaller sannolikt till åtminstone 95% så är det ytterst troligt att det också var så. Man kan väl i princip utgå från att SE inte var på platsen med den lilla reservationen att vi inte till hundra procent kan veta det finns en chans på några procent att han faktiskt var där.
Det är nästan inga saker kring detta mord som vi är helt 100%igt säkra på.
Det blir svårt att diskutera om det är detta som krävs.
Vi får nog anta att saker som med en sannolikhet på 90% eller mer faktiskt har hänt faktiskt har det.
Eller i detta fall inte hänt.
Citera
2021-01-15, 01:12
Medlem
På 80-talet var det inte alls lika vanligt med diagnoser som i dag. Men allt jag sett och hört om Stig Engström påminner mig kusligt mycket om en gammal barndomsvän som lider av psykisk ohälsa. Min vän har en ”fin” familjebakgrund, gått på privatskolor men inte motsvarat sina föräldrars och sina egna förväntningar. Istället försöker han ofta förstora sin egen person, överdriver och har beroendeproblem, alkohol och spel. När jag försöker föra logiska resonemang med honom blir han ointresserad. Han är oberäknelig, har mindervärdeskomplex och gör ofta saker som känns konstiga och oförklarliga. Min vän har dock ett gott hjärta och aldrig begått något allvarligare brott, vad jag vet.

Vad vill jag säga med detta? Framför allt vill jag mest försöka förstå vem Stig Engström var som person och hur hans liv verkade se ut. Om man tänker ”Grafiker på Skandia, i 50-årsåldern, från Täby med bakgrund på Sigtuna internat” så associerar man ju genast till typ ”ordentlig”, ”stabil”, ”lyckad”, ”rationell” osv. Men bilden som kommit fram om Stig Engström är ju snarast den motsatta. Han verkade inte alls må bra och hans agerande - oavsett om han var GM eller inte
- tror jag inte man måste förklara med logik.
Citera
2021-01-15, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fernandoboy
På 80-talet var det inte alls lika vanligt med diagnoser som i dag. Men allt jag sett och hört om Stig Engström påminner mig kusligt mycket om en gammal barndomsvän som lider av psykisk ohälsa. Min vän har en ”fin” familjebakgrund, gått på privatskolor men inte motsvarat sina föräldrars och sina egna förväntningar. Istället försöker han ofta förstora sin egen person, överdriver och har beroendeproblem, alkohol och spel. När jag försöker föra logiska resonemang med honom blir han ointresserad. Han är oberäknelig, har mindervärdeskomplex och gör ofta saker som känns konstiga och oförklarliga. Min vän har dock ett gott hjärta och aldrig begått något allvarligare brott, vad jag vet.

Vad vill jag säga med detta? Framför allt vill jag mest försöka förstå vem Stig Engström var som person och hur hans liv verkade se ut. Om man tänker ”Grafiker på Skandia, i 50-årsåldern, från Täby med bakgrund på Sigtuna internat” så associerar man ju genast till typ ”ordentlig”, ”stabil”, ”lyckad”, ”rationell” osv. Men bilden som kommit fram om Stig Engström är ju snarast den motsatta. Han verkade inte alls må bra och hans agerande - oavsett om han var GM eller inte

Håller helt med ...Många härinne verkar tro att dom känner honom...!

Dom kan tillomed 34år senare o aldrig träffat honom påstå att han inte är kapabel till att vara GM...
Citera
2021-01-15, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyanCrocker
Ja det är ett dåligt vittne. Men ingen annan har sett SE på platsen efter skotten.

En teori kan vara att han vid tidpunkten var självmordsbenägen och därför hade med sig ett vapen.
Citatet från intervjun i Skydd & Säkerhet där han spekulerar i mördarens motiv är väldigt intressant.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/amerikansk-expert-pa-politiska-mord-skandiamannen-kan-ha-kant-skam
Ja hen stämmer relativt väl med GMP och oerhört väl med Clarkes profil om hur mördaren troligen agerade efter mordet.
Jag tror iofs mer att han skulle ha vapnet för att kunna skydda sig och känna sig tryggare när han rörde sig i City på kvällstid men din teori är ju väl så god.
Vi kan ju bara spekulera så är det ju.
Citera
2021-01-15, 01:25
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:

Ännu mer löjeväckande än att han skall varit rädd för gäng och gått beväpnad.

Citat:

Citat:
Typ 3: Lever olidliga, meningslösa liv som gör att de söker upprättelse genom att dra till sig uppmärksamhet

Lever olidligt... skojar du?
Citera
2021-01-15, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fernandoboy

Mycket bra inlägg.
Jag tror att SE också hade ett gott hjärta det intrycket får man.
För den sakens skull kan han mycket väl vara mördaren.
För mig förefaller SE ha varit en smått gränslös person faktiskt,
Oavsett om han var GM eller inte så är hans beteende mycket svårförklarligt och som du skriver svårt att förklara med logik.
Tack för ett klokt och nyanserat inlägg.
Ett av de bästa inlägg jag läst i denna tråd på länge.
Citera
2021-01-15, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, man undrar ju vad åklagaren Anders Helin egentligen far efter här när han förhör Jan A. Det framkom ju i Uppdrag Granskning för ett tag sedan att man hade lovat vittnen del av belöningen om de kunde hjälpta till med att sätta dit Christer Pettersson i rättegångarna. Kan alltså ett led i den här strategin ha varit att först få bort SE som alternativ gärningsman, genom att ge en felaktig bild av att han skulle ha varit ett vittne på platsen som pratade med Jan A? Och i så fall kan man ju undra om inte Anders Helin själv måste ha trott/insett att gärningsmannen var SE.

Menar du att Jan A begår mened för att få belöning, och tillsammans med åklagaren försöker skydda den verklige mördaren?
Citera
2021-01-15, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Hur trovärdiga är egentligen förhör som hållits TRE år efter mordet?
Upp till var och en att bedöma men finns ju forskning och annat att kika på om man vill.
Efter så lång tid är inte minnesbilderna riktigt lika bra som kort efter mordet.
Likaså är sannolikheten stor för att vittnena påverkats av media vare sig de vill det eller inte.
Så kan det vara, och det kan ju också vara förklaringen till att Engström inte kunde ge korrekt tid för utstämplingen i hovrätten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in