2021-01-15, 15:16
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har naturligtvis ingen statistik här, men utgår från mig själv och de som jag har omkring mig, min egen livserfarenhet och det jag har lärt mig av att läsa, lyssna och vara nyfiken i allmänhet.
Jag har efter det här mordet frågat några i min omgivning. Naturligtvis kommer man inte få ärliga svar om de man frågar inte får vara anonyma.

Mitt sunda förnuft säger mig att människor kan bli olika arga, men alla blir arga någon gång, ibland fruktansvärt arga, en del kan explodera, men att tänka på att döda någon inte är en tanke som dyker upp i de flestas huvud.

Slå någon på käften, kanske typ hämnas, säga förflugna ord kan nog vara det värsta människor kan tänka sig göra.

Möjligen om någon dödar ett av dina barn (eller din mor?) så kan sådan tankar komma. Då pratar vi inte sådana oförrätter som du tar upp. Då handlar det om väldigt allvarliga brott som gör att livet har svårt att ta en ny vändning. Livet blir totalt förstört och det går inte att ta sig igenom det utan vidare.

De händelser du tar upp är sådana händelser som händer hela tiden i livet. All the time. Du får räkna med sådan livshändlelser. Man löser dom genom att bearbeta besvikelser, skrika tillbaka, svära, säga dumma saker eller kanske lämna.

SD har själv en stor del i att han hamnat i klistret (och utsatt HD och barnen för ett livslångt svek). Vad är det för reaktion att bli förbannad på Lena?

Jag tror att det är en mycket liten grupp människor som tänker sig mord som en lösning eller som tänker mordiska tankar om det inte handlar om mycket, mycket stora svek och kränkningar.

Du är så naiv och blåögd att det nästan är gulligt. Det märks i dina långa noveller att du tror gott om alla. Skönt för dig men jag frågar mig i vilken verklighet du levt ditt liv. Avskild från världen i någon frikyrka kanske? Där du endast träffar andra frikyrkliga och tror att alla andra är som dig/er?
Citera
2021-01-15, 15:26
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Det handlar inte om dig, utan frågan är varför du lägger allt ansvar på mordet på Lena.

Om du hade lagt upp kopplingen vad Lena har gjort mot någon till varför hon blir mördad i ett eller något fall så att det hade gått att förstå vad du är ute efter hade det inte varit konstigt.

Nu målar du upp alla möjliga saker som spretar åt alla håll. Precis alla håll, utom mot SD som då ändå har faktiskt ett utomordentligt dåligt förhållande med Lena.

Du har inte varit intresserad ett dugg i att diskutera mordfallet, inte alls. Det har ju ändå nu funnits en nytändning i tråden, med mång nya infallsvinklar att haka på.

Som jag ser det är det endast smutskastning av offret det handlar om. Du gör inte kopplingen till brottet självmant. Endast när du blir pressad lyckas du klämma ur dig att det är Lenas beteende som är orsaken till mordet. Då i generella drag.

Och att:
"[...]"Jag tror att många hade motiv att mörda LW men alla utom en (?) valde att inte göra det. Alla utom en (?) hade spärren att inte mörda."[...]

Victim blaming kallas det.

Jag är inte intresserad av att skriva eller läsa om tvättmaskiner.

För mig är den ev. kopplingen till brottet så självklar att jag inte tänker på att jag måste förklara den.
Citera
2021-01-15, 15:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
OK.

Hennes gamla älskare som hon ville låna laddare av t.ex. Han var hemma. Hans alibi är platsdelning på hans telefon.

UW och NW var hemma. Det finns inget som visar att de inte gick ut via altandörren. De hade fri tillgång till LWs bostad efter försvinnandet.

KKs kvinna kanske inte uppskattade att hennes man åkt runt på sin fyrhjuling och tagit LW på brösten.

Där har du några stycken. Det finns hur många som helst till. Bara gå in i LWs GC-logg och titta på alla foton av hennes olika män. Alla dessa män kunde se de andra männen och alla ville mer med LW.

Nej, jag misstänker inte MH eftersom hon hade cancer och genomgick behandling för det i Stockholm. Jag tror inte att hon hade orkat ta sig till Örebro och mörda LW. Jag tror att LW hade kunnat försvara sig mot henne.

Åklagaren kollade väl lite extra på den person som hon ville låna laddaren av.
Här kan man väl konstatera också att förhållandet låg långt tillbaka i tiden.

Vad gäller UW och NW så borde det ha varit fullt med problem att dölja att någon utfört brottet då det var tre personer hemma. Förutom det, finns det tydliga tecken på att det fanns värme inom de olika medlemmarna, det syns tydligt på bilderna från festen 12/5. Brottning och skoj, mys i soffan. Det känns äkta värme där. Och vem skulle vilja göra minsta sonen så ont? Ligga ensam medan mamma blir mördad? Dörren öppen och presenterna ofärdiga?

Nä, att någons man tagit någon på brösten, det är väl otroligt långsökt att frun slår ihjäl Lena med 17 slag mot ansikte(!) och huvud. Och bakom planket! Hur gick det till?

Du drar till med vad som helst.
Citera
2021-01-15, 15:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag är inte intresserad av att skriva eller läsa om tvättmaskiner.

För mig är den ev. kopplingen till brottet så självklar att jag inte tänker på att jag måste förklara den.

Ja, då får du jobba lite mer på den kopplingen.
Hittills har du inte lyckats göra en kopplingen.
Citera
2021-01-15, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
. Blir intressant att se det förtäckta försvarstalet. Coachad av SD som hon är. Hon kommer säkert försöka göra hela den här soppan med blod än mer trovärdig som den bästa PR-kvinna han kan ha.

Hoppla. Är det nya uppgifter? Vilka ska höras i hovrätten? Skulle ju vara ny "syn", vid planket, var det även i SDs hus?
Citera
2021-01-15, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
om det nu är en stor fläck så är det än med anmärkningsvärt att hunden inte reagerade. Jag tror att det ligger en hund begraven i det här hur fläcken hamnade där efter hundundersökningen

Ja du har en intressant poäng här. Det skulle också vara högintressant med före och efter foto. Kanske det finns i någons slask.
Citera
2021-01-15, 15:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Lite intressant fråga om bägge sidor kan kalla samma person som ”sitt” vittne. Undrars om det hänt?
Men givetvis måste det formellt funka för åkl att höra HD även om hon är där för försvarets räkning.

Intressant fråga.
Jag är som du vet helt novis i det här, men undrar hur man gör om båda parter vill kalla vittnet.
Först till kvarn?
Det borde väl gå att båda kallar vittnet, eller kanske man bara gör så att man passar på att fråga vittnet om det är kallat av den andre partern?

Samtidigt behöver väl åklagaren i sin stämningsansökan beskriva hur/vad vittnet ska ha för syfte att vittna om, dvs hur stöder vittnet hennes tes?
Citera
2021-01-15, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hoppla. Är det nya uppgifter? Vilka ska höras i hovrätten? Skulle ju vara ny "syn", vid planket, var det även i SDs hus?

Åkl. begärde att det även skulle vara ny syn i SDs hus men fick avslag på den begäran av Göta Hovrätt. Däremot godkändes ny syn på platsen för gärningen.
Citera
2021-01-15, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Åkl. begärde att det även skulle vara ny syn i SDs hus men fick avslag på den begäran av Göta Hovrätt. Däremot godkändes ny syn på platsen för gärningen.
Ska JG höras igen?
Vem kommer sitta i domarstolen?
Citera
2021-01-15, 15:45
Medlem
Citat:
Intressant fråga.
Jag är som du vet helt novis i det här, men undrar hur man gör om båda parter vill kalla vittnet.
Först till kvarn?
Det borde väl gå att båda kallar vittnet, eller kanske man bara gör så att man passar på att fråga vittnet om det är kallat av den andre partern?

Samtidigt behöver väl åklagaren i sin stämningsansökan beskriva hur/vad vittnet ska ha för syfte att vittna om, dvs hur stöder vittnet hennes tes?

Vill båda sidor kalla så kan de nog göra det. Men det lär inte höra till vanligheterna. Och helt klart är det så att den sida som kallar måste motivera syftet med kallelsen; måste i framställan redogöra vad den kallade skall höras om och på vilket sätt det är relevant.
Tror att rätten äger rätten att neka vittnen om det enl deras bedömning är uppenbart obehövligt.

Tänker också att den sida som kallat kan välja att stryka sin kallelse. Så om nu båda sidor verkligen vill höra samma person så lär nog också båda sidor formellt begära att personen kallas.
Men är lite osäker kring turerna kring detta.
Citera
2021-01-15, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ska JG höras igen?
Vem kommer sitta i domarstolen?

Vet ej, det framkommer inte av de dokument som blev upplagda här i tråden igår (?).
Citera
2021-01-15, 16:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Vem hatade henne och varför?

Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Förklara vilka de är och hur de inte är avförda. Har du läst slasken eller? Är du kanske en av de där idioterna som tror att utredningen är en stor feministisk konspiration?

Och måste fråga dig, vad tänker du om psykhäxan Malin Hilgendorf? Är hon en av de du misstänker?
När jag försökte tänka ut vem som kunde tänkas hata LW så var det hennes namn som dök upp först i mitt huvud också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in