Citat:
Ursprungligen postat av
smokeonthewater
Och hur vet du det?
Jag har naturligtvis ingen statistik här, men utgår från mig själv och de som jag har omkring mig, min egen livserfarenhet och det jag har lärt mig av att läsa, lyssna och vara nyfiken i allmänhet.
Jag har efter det här mordet frågat några i min omgivning. Naturligtvis kommer man inte få ärliga svar om de man frågar inte får vara anonyma.
Mitt sunda förnuft säger mig att människor kan bli olika arga, men alla blir arga någon gång, ibland fruktansvärt arga, en del kan explodera, men att tänka på att döda någon inte är en tanke som dyker upp i de flestas huvud.
Slå någon på käften, kanske typ hämnas, säga förflugna ord kan nog vara det värsta människor kan tänka sig göra.
Möjligen om någon dödar ett av dina barn (eller din mor?) så kan sådan tankar komma. Då pratar vi inte sådana oförrätter som du tar upp. Då handlar det om väldigt allvarliga brott som gör att livet har svårt att ta en ny vändning. Livet blir totalt förstört och det går inte att ta sig igenom det utan vidare.
De händelser du tar upp är sådana händelser som händer hela tiden i livet. All the time. Du får räkna med sådan livshändlelser. Man löser dom genom att bearbeta besvikelser, skrika tillbaka, svära, säga dumma saker eller kanske lämna.
SD har själv en stor del i att han hamnat i klistret (och utsatt HD och barnen för ett livslångt svek). Vad är det för reaktion att bli förbannad på Lena?
Jag tror att det är en mycket liten grupp människor som tänker sig mord som en lösning eller som tänker mordiska tankar om det inte handlar om mycket, mycket stora svek och kränkningar.