Citat:
Såg dina avskrifter förut, vilket lär vara krimteknikern denna gång.
Efter Luminol, efter belysning, efter
leukomalakitgrönt och reagens på två ställen så säger han:
Ja, det är på tvättmaskinen här, och det är den här; nu är det fortfarande kvar här. Här på kanten, så när vi väl då även tittar visuellt med vitt ljus, så var liksom känslan; Jamen det, oj. Här är det blod! Det, det var rödaktigt, precis som att nån har kommit emot lite grann. Det var inget tydligt fingeravtryck, utan det var som att nånting hade slagit emot där som var blodigt."
In till NFC och det är LW blod 4+.
Den andra fläcken fick de också reagens på.
"Det andra var på, spåret var på det här handtaget här. Men där var det antingen för lite eller också var det inte blod. Men det fick vi en reagens på som för blod när vi gjorde den här undersökningen."
"Åkl:
Hur såg det ut då när du titta på det då?
Nej, min uppfattning var; att här är det blod. NFC i sin tur har ju ett av de kriterierna är att de själva ska se att det är blod alltså; till färg osv. Men när jag topsar av det här, då blir det bara som en liten gul, eh, på den här topsen.
Så min uppfattning är, är klar där, så långt min erfarenhet jag har tittat på många såna här spår. Det är att det var blod. Min hjärna sa; Men här har vi blod! Ja, där är vi."
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Efter Luminol, efter belysning, efter
leukomalakitgrönt och reagens på två ställen så säger han:
Ja, det är på tvättmaskinen här, och det är den här; nu är det fortfarande kvar här. Här på kanten, så när vi väl då även tittar visuellt med vitt ljus, så var liksom känslan; Jamen det, oj. Här är det blod! Det, det var rödaktigt, precis som att nån har kommit emot lite grann. Det var inget tydligt fingeravtryck, utan det var som att nånting hade slagit emot där som var blodigt."
In till NFC och det är LW blod 4+.
Den andra fläcken fick de också reagens på.
"Det andra var på, spåret var på det här handtaget här. Men där var det antingen för lite eller också var det inte blod. Men det fick vi en reagens på som för blod när vi gjorde den här undersökningen."
"Åkl:
Hur såg det ut då när du titta på det då?
Nej, min uppfattning var; att här är det blod. NFC i sin tur har ju ett av de kriterierna är att de själva ska se att det är blod alltså; till färg osv. Men när jag topsar av det här, då blir det bara som en liten gul, eh, på den här topsen.
Så min uppfattning är, är klar där, så långt min erfarenhet jag har tittat på många såna här spår. Det är att det var blod. Min hjärna sa; Men här har vi blod! Ja, där är vi."
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Ja, tack!
Och här nämner GS inget om att det ser ut att ha runnit blod, utan " nån har kommit emot lite grann".
Nu funderar jag lite högt. Jag tänker mig att om det hade varit lite mer blod, så att det hade runnit, skulle inte GS sagt det? Kan det finnas fler bilder i slasken, men åklagaren har gjort ett urval, lämpligt enligt henne att visa i rätten?
Och hade blodet runnit ut, och därefter snett utåt till vänster, borde inte utredningen känt att teorin som Trie resonerade runt var viktig att påpeka?
För varje forensiker borde naturligtvis tanken i så fall vara, varför har blodet dragit sig ut till vänster? Då borde rimligen centrifugeringen kommit som en förklaring. Och som Trie påpekar, har centrifugeringen skett medan blodet är vått till denna grad, då är sannolikheten större att det har skett i samband med mordet och de andra teorierna som SD fört, blodigt akrobatsex, snickeri eller tvättmaskinlån inte är lika troliga.
Jag tror att om blodet runnit, då hade det framkommit i FUP, med närbilder och åklagaren hade frågat om det. Jag tänker mig alltså att det handlar om ett plagg, som har haft ett veck eller kant (på krage, linning) har kommit åt maskinen i samband med lucköppningen.
Detta blodavtryck har inte upptäckts av SD som i samband med mordet hade mycket att tänka på, mycket att göra efter mordet och därefter har haft fullt sjå att verka helt normal bara timmar efter mordet. Sedan har det varit jobb, polisförhör med anhållande och fortsatt undanröjande av bevis tills resan skett. Därefter mycket Folketorp och inte så mycket tid hemma. Har tvättmaskinen ens använts efter mordet fram till provtagningen den 21 juni. Då var huset avspärrat.
AVSPÄRRNING SD:S HUS
Avspärrning-------------2018-05-15 20:06
Häva---------------------2018-05-15 22:51
sid 63
"Teknisk undersökning i bostad samt tillhörnade utrymmen. "
Avspärrning -------------2018-05-16 10:42
Häva----------------------2018-05-18 14:40
sid 89
"För att genomföra teknisk undersökning samt husrannsakan"
Avspärrning -------------2018-05-31 09:25
Häva ---------------------2018-07-06 10:30
Häva---------------------2018-05-15 22:51
sid 63
"Teknisk undersökning i bostad samt tillhörnade utrymmen. "
Avspärrning -------------2018-05-16 10:42
Häva----------------------2018-05-18 14:40
sid 89
"För att genomföra teknisk undersökning samt husrannsakan"
Avspärrning -------------2018-05-31 09:25
Häva ---------------------2018-07-06 10:30
Det är väl därför SD inget har märkt.
LW kände ingen skuld eller skam för det. Vilken människa!